juwelen

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

juwelen

#1 , 18 aug 2010 19:20

Van een ouder gehuwd paar bezit de vrouw verschillende waardevolle juwelen die ze 40 jaar geleden heeft gekregen van haar moeder (die nu reeds 35 jaar is overleden). Omdat de juwelen waardevol zijn worden die bewaard in een banksafe.
Ze zijn gehuwd zonder huwelijkscontract. Nu vragen ze me wat ze moeten doen opdat de vrouw (en haar kinderen) bij overlijden van haar echtgenoot geen successierechten zouden moeten betalen op die juwelen die de persoonlijke eigendom zijn van de vrouw. Het gaat hier duidelijk om juwelen die typisch enkel en alleen door vrouwen worden gedragen.

Wegens herhaaldelijke inbraken durven ze die juwelen niet gewoon in huis bewaren, reden waarom ze een banksafe hebben genomen.

Vraag:

Kunnen die persoonlijke juwelen, net als persoonlijke kledij buiten de nalatenschap (van de man) worden gehouden zoals dat het geval is voor persoonlijke kledij?
Zoniet is er een andere oplossing?
Of moeten er erfenisrechten op de helft van de huidige waarde worden betaald? Ze zijn dan voor de helft (blote)eigendom van hun kinderen. Maar in wiens safe moeten ze dan worden bewaard teneinde in de toekomst te voorkomen dat een tweede maal erfenisrechten moeten worden betaald?
Laatst gewijzigd door roharro op 18 aug 2010 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief
Berichten: 2513

#2 , 18 aug 2010 22:07

Wanneer de juwelen in een "bankkluis" liggen wordt de kluis verzegeld bij overlijden. De fiscus komt bij de ontzegeling zelf kijken naar de inhoud van de kluis. De juwelen worden geschat. Iedereen, die aanwezig is, mag de waarde mee bepalen. Een armband, aangkocht tegen 2500 €, krijgt dan een prijsetiketje opgeplakt van ongeveer 500 €. Ik geef hiervan maar een fictief voorbeeld. De erfgenamen kijken anders naar die juwelen, dan de grootmoe. De jongere generatie vindt die fel bewerkte juwelen en armbanden, ... afschuwelijk!

Thuis lossen we dat anders op: we hebben zelf een brand- en inbraakbeveiligde kluis thuis, waarin alle waardepapieren, notariële akten, en juwelen liggen. Van de waardepapieren aan toonder (kasbons, aandelen, warrants, ...) hebben we zorgvuldig een kopie genomen. Ook de nummers werden extra genoteerd. De kinderen weten dat. Van de juwelen werden foto's gemaakt. Er werden aandelen aangekocht eind 1998-1999 en zelf nog eerder. Kasbons aan toonder werden nog aankocht in 2003 met een looptijd van 10 jaar. Van de kasbons en aandelen hebben we er vorig jaar enkele doorgegeven aan de kinderen. Vadertje staat zal niet weten hoeveel juwelen er in mijn kluis zitten. Enkele juwelen zullen wel moeten aangegeven worden, maar de rest, pfff. Kasbons, aangekocht in 2003? Aandelen, aangekocht in ... Vadertje Staat zal moeilijk kunnen achterhalen hoeveel kasbons ik had. De aandelen en dividenden zijn iets moeilijker. Dividenden worden op rekening gestort.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 18 aug 2010 22:23

Juwelen behoren , net als kleding , tot het eigen vermogen. Als het typische damesjuwelen zijn , is het duidelijk dat die niet van een man zijn. Indien op één of andere manier kan aangetoond worden dat het reeds oudere juwelen zijn die afkomstig zijn van de ouders , kunnen die buiten de erfenis blijven wanneer de echtgenoot komt te overlijden. Zelfs indien die juwelen in de (gemeenschappelijke) kluis zitten. Bij de aangifte nalatenschap van een man zal men geen rubriek 'juwelen ' vinden , tenzij het om beleggingen gaat.

Creatief , deze opvatting verbaast me een beetje. U bent toch op de hoogte dat in 2013 de papieren effecten allemaal zullen afgeschaft zijn , zowel die gekocht in 1998 als die in 2003.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Creatief
Berichten: 2513

#4 , 18 aug 2010 23:10

Natuurlijk weet ik dat Wanton, dat alle effecten op effectenrekening moeten staan in 2013. Aan die wetgeving zal ik voldoen. De kinderen weten ook dat ze die kasbons op de vervaldag moeten innen. Dit is toevallig enkele maanden voor dat Vadertje Staat ons gehele vermogen zal kennen. De aandelen zullen zij wel hebben ingeleverd en op effectenrekening hebben gezet. Dat zal Vadertje Staat misschien wel nog kunnen achterhalen.

Voor wat betreft de waardepapieren aan "toonder": deze staan electronisch geagendeerd. Ik vind het gewoonweg "cool" om deze nog in mijn handen te mogen hebben. "L&H", toevallig op effectenrekening, maar nooit (meer) in de handen. :mrgreen:
De laatste jaren koop ik de beleggingen zoals aandelen wel online en zitten ze sowieso in onze effectenportefeuille.

De aandelen kunnen omwille van hun dividenden niet onttrokken worden aan het vermogen, de kasbons daarentegen nog wel.

Jij spreekt van een rubriekrekening voor mannen. Blijkbaar heb je het dan over een aangifte, die zelf invult. De notarissen werken hier wel niet mee. Zij werken gewoon met
A: onroerende goederen
B: roerende goederen: belegggingen, gelden op rekeningen, auto, juwelen
C: passiva

Ook worden hier voor mannen de juwelen opgenomen zoals trouwring, zegelring, gouden en zilveren zakhorloge, gouden handhorloge.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 19 aug 2010 10:03

Vadertje Staat zal moeilijk kunnen achterhalen hoeveel kasbons ik had. .
Tenzij vadertje hier meeleest natuurlijk.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 19 aug 2010 15:55

ik had het over 'typische vrouwenjuwelen'. Daarmee bedoel ik gouden halskettingen , armbanden , sierringen. Idd kunen mannen ook ringen en gouden horloges hebben.
Maar de essentie blijft : juwelen behoren tot het eigen vermogen , in alle huwelijksstelsels.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

artemis
Berichten: 3294

#7 , 19 aug 2010 16:50

Hoe snel wordt een bankkluis verzegeld na overlijden?

Creatief
Berichten: 2513

#8 , 19 aug 2010 16:59

Zodra de bank in kennis wordt gesteld van het overlijden worden alle rekeningen, bankkaarten geblokkeerd, alsook de kluis wordt verzegeld.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”