erfenis grootmoeder

sofie4
Topic Starter
Berichten: 42

erfenis grootmoeder

#1 , 10 jul 2010 21:52

Volgende situatie.
Moeder met 4 kinderen thuis.
Grootvader is 30 jaar geleden gestorven.
Erfdeel is verdeeld onder grootmoeder en de 4 kinderen.
Moeder is 20 jaar geleden gestorven.

Hoe wordt de erfenis verdeeld als grootmoeder komt te sterven.
Ik weet dat de kinderen de plaats van overleden moeder innemen.
Heeft de echtgenoot van moeder vruchtgebruik of niet.
Krijgen de kinderen gewoon 1/4de van de erfenis of moeten zij dit delen met de echtgenoot.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 10 jul 2010 23:52

Als moeder reeds 20 jaar geleden overleden is kan ze toch geen echtgenoot meer hebben aangezien huwelijk niet meer bestaat na overlijden van één van de echtelieden?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

sofie4
Topic Starter
Berichten: 42

#3 , 11 jul 2010 07:53

Ik bedoelde met echtgenoot mijn vader.
Op het moment van overlijden waren zij getrouwd.

Reclame

wanton
Berichten: 9899
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 11 jul 2010 10:21

Als grootmoeder komt te overlijden , zal jij ( en je broers en zussen) 1/4 van de erfenis delen , weliswaar in blote eigendom. Het vruchtgebruik van dat deel komt toe aan uw vader. Ook voor het deel dat uw moeder vroeger al in blote eigendom had na de dood van haar vader.
Als het gaat om een huis , kan vader dus voor 1/4 delen in de huuropbrengst. Bij verkoop zal dit vruchtgebruik moeten vergoed worden aan hem.
Idem voor aanwezige gelden. Tenzij hij vrijwillig afstand doet van zijn vruchtgebruik. Anders duurt dit zolang hijzelf leeft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 11 jul 2010 14:21

Kan de overlevende echtgenoot ook een uitgesteld vruchtgebruik verkrijgen over een onroerend goed dat nog niet geërfd was door zijn overleden echtgenote? Gaat dat onroerend goed niet rechtstreeks in volle eigendom van de grootouder naar de kleinkinderen die in de plaats van hun moeder erven?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton
Berichten: 9899
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 11 jul 2010 15:32

De langstlevende echtgnoot bekomt het vruchtgebruik op een OG waarvan de echtgenote , indien ze nog had geleefd , de volle eigendom had bekomen. De kleinkinderen hebben de blote eigendom. Toen moeder overleed had zij ook maar een blote eigendom.

Indien de dochter de grootouders had overleefd had zij de volle eigendom bekomen. Bij haar dood bekomt de LLE het vruchtgebruik. Dat wordt in deze hersteld door een uitgesteld vruchtgebruik.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 11 jul 2010 16:00

Dus als ik eerder dan mijn ouders overlijd dan verkrijgt mijn echtgenote het vruchtgebruik van hun bezittingen vanaf het overlijden van de tweede ouder en blijven mijn kinderen blote eigenaars tot bij het overlijden van mijn echtgenote?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton
Berichten: 9899
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 11 jul 2010 18:29

inderdaad!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor
Berichten: 10360

#9 , 12 jul 2010 14:17

Ik ga ervan uit dat de grootouders getrouwd waren onder het wettelijk stelsel,zonder huwelijkscontract of testament en dat het hele vermogen gemeenschappelijk was.

Bij grootvaders overlijden behield de langstlevende haar helft van de ontbonden huwelijksgemeenschap in volle eigendom en “Art.745bis.Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap…”(B.W.= Burgerlijk Wetboek) terwijl de 4 kinderen er in gelijke mate de blote eigendom van erven.

Bij moeders overlijden vervullen haar kinderen haar plaats als blote eigenaar. Het vruchtgebruik op grootvaders nalatenschap dat ze niet erfde kan ze mijns inziens ook niet nalaten aan haar echtgenoot.

“Art.617.Vruchtgebruik eindigt:door de dood van de vruchtgebruiker...“(B.W.) zodat bij grootmoeders overlijden de blote eigendom van rechtswege volle eigendom wordt van de blote eigenaars en het vruchtgebruik ervan dus niet met uitstel overgedragen wordt aan de echtgenoot van het vooroverleden kind. Grootmoeders eigen nalatenschap wordt gelijkmatig in volle eigendom verdeeld onder haar 4 kinderen,waarbij de kinderen van het vooroverleden kind gelijkmatig diens plaats vervullen. De echtgenoot van het vooroverleden kind erft geen vruchtgebruik van diens plaatsvervullers.

Ik vind hierover geen rechtspraak op http://jure.juridat.just.fgov.be/?lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false; en de weinige ‘meningen’ hierover op het internet zijn vrijwel niet onderbouwd.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 12 jul 2010 15:59

@Wanton en Demoor:

Ingevolge laatste antwoord van Demoor zijn de twijfels die ik had weer opgeflakkerd. Ik heb de notaris die meestal mijn zaken behartigt onderstaande vraag gesteld en ik voeg hierbij zijn antwoord:

Vraag: Indien mijn echtgenote alleenstaande weduwe zou worden met 2 meerderjarige kinderen en haar schoonmoeder en/of schoonvader overlijdt dan wordt de erfenis van de schoonmoeder/schoonvader verdeeld onder mijn twee kinderen. Mijn vraag is of is er voor de weduwe een vruchtgebruik op de erfenis van laatstgenoemde twee kinderen zal zijn, zoals op de erfenis van hun overleden vader ?

Antwoord: Neen, de alleenstaande weduwe heeft op hetgeen haar kinderen rechtstreeks erven van hun grootouders geen vruchtgebruik. Was de grootmoeder eerst gestorven, dan zou de echtgenoot geërfd hebben van zijn moeder en na zijn overlijden zou de weduwe wel vruchtgebruik gehad hebben op deze zaken.

Aangezien ik deze notaris in het verleden reeds tweemaal op fouten heb betrapt behoud ik mijn twijfels. Een tweede geraadpleegde notaris houdt zijn antwoord in beraad. Dit verbaast me want het is toch niet een echt uitzonderlijke situatie.
Laatst gewijzigd door roharro op 12 jul 2010 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

jojan
Berichten: 739

#11 , 12 jul 2010 16:55

Uw notaris basseert zich op Artikel 731 van het Burgelijk Wetboek:

"De erfenissen komen toe aan de kinderen en afstammelingen van de overledene, aan zijn noch uit de echt noch van tafel en bed gescheiden echtgenoot, aan zijn bloedverwanten in de opgaande lijn en aan zijn bloedverwanten in de zijlijn en aan zijn wettelijk samenwonende binnen de grenzen van de rechten die hem zijn toegekend, in de orde en overeenkomstig de regels die hierna worden bepaald."

Ik erf niet van mijn schoonouders, mijn kind wel (omdat ik geen bloedverwantschap met mijn schoonouders heb, en mijn kind via mijn vrouw wel).

wanton
Berichten: 9899
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#12 , 12 jul 2010 17:38

Ik denk dat we terug moeten gaan naar de oorspronkelijke vraag.

Op het ogenblik dat moeder Aa overlijdt , is zij voor een deel blote eigenaar. Het vruchtgebruik zit nog volledig bij de grootmoeder A. Wanneer moeder Aa overlijdt , erven haar kinderen verder die blote eigendom, terwijl de man een 'eventueel vruchtgebruik' bekomt. De term is van de Registratie.
Wanneer nu grootmoeder A overlijdt , bekomt vader het 'actueel vruchtgebruik' op het deel dat zijn vrouw had geerfd van haar vader. De kleinkinderen erven rechtstreeks van hun grootmoeder A.
De vader moet tevens een bijkomende aangifte van nalatenschap doen van zijn echtgenote.

Bij het overlijden van grootvader erft zijn dochter 1/8 BE. Wanneer deze overlijdt , verdelen haar kinderen deze BE. Bij overlijden van grootmoeder , bekomt de vader (echtgenoot van de dochter ) het VG op dit 1/8 deel. Het deel van grootmoeder gaat in VE rechtstreeks naar de kleinkinderen.

Ik heb vorig jaar , na een bericht van de Registratie , een bijkomende aangifte gedaan voor een weduwnaar , die na het overlijden van zijn schoonmoeder , zijn eventueel vruchtgebruik veranderd zag in actueel vruchtgebruik. Hij heeft er tevens de nodige successierechten moeten op betalen.
Misschien is er idd op internet niet veel over te vinden , maar de praktijk bewijst toch één en ander.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

sofie4
Topic Starter
Berichten: 42

#13 , 17 jul 2010 08:45

dus als ik het goed begrijp erven mijn broer en ik het deel van mijn grootmoeder rechtstreeks.
En het deel van grootvader daar heeft mijn vader dan vruchtgebruik op, en dienen wij hem uit te betalen als we dit deel ook wensen

wanton
Berichten: 9899
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#14 , 17 jul 2010 11:55

Ik denk idd dat je het zo moet begrijpen!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

sonjake003
Berichten: 5

#15 , 05 aug 2010 22:24

Hallo iedereen,
Ik volg hier ff mee omdat ik in ongeveer dezelfde situatie zit.
Mss ff toelichten :
Grootvader is overleden,
grootmoeder, 90 jaar, woont nog in eigen huis maar gaat binnenkort naar rusthuis.
1 zoon en 1 dochter, beiden getrouwd en allebei overleden na grootvader.
2 kleindochters.

Ingeval van overlijden grootmoeder : Als ik het goed begrijp gaat het deel van grootmoeder dus rechtstreeks in VE naar de kleindochters.
Het deel van grootvader zit nu al in BE bij de kleindochters maar het vruchtgebruik van grootmoeder (over grootvaders deel) gaat bij haar overlijden over op de schoondochter en schoonzoon ?
Als grootmoeder naar een rusthuis gaat en haar huis word verkocht om de kosten te betalen, moet dan al het vruchtgebruik aan schoondochter en schoonzoon uitbetaald worden ? Of kan je de opbrengst dan beter op een geblokkeerde rekening zetten (opbrengst voor grootmoeder) en wachten met uitbetalen tot grootmoeder ook overleden is.
Nog een ander vraagje : Er is discussie ontstaan omdat, bij inschrijving in het rusthuis, er iemand zich borg moet stellen voor het geval de rekening niet betaald zou worden.
De kleindochters hebben zich nu borg gesteld, maar ik vroeg mij af of dit eigenlijk niet de taak is van schoondochter en schoonzoon, aangezien zij dit toch ook gedaan zouden hebben als zoon en dochter niet vooroverleden zouden zijn en zij nu toch ook het vruchtgebruik hebben.
Kan het rusthuis eisen dat de kleinkinderen de kosten betalen ?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”