vader dwingen 36 jarige zoon te erkennen, is dit mogelijk?

nekkaj
Topic Starter

vader dwingen 36 jarige zoon te erkennen, is dit mogelijk?

#1 , 25 jun 2010 15:19

Situatie: bij mijn geboorte had ik geen vader, waarmee ik bedoel dat de natuurlijke vader zijn handen af hield.
Mijn moeder heeft hem ook niet gedwongen om zijn verantwoordelijkheid op te nemen.
Ikzelf ben momenteel 36 jaar en weet sinds kort hoe de situatie in elkaar zit, maw wie mijn vader is.

Mijn vraag: kan ik mijn vader dwingen om mij te aanvaarden als zijn zoon, met de bijhorende erfrechten etc?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 25 jun 2010 15:29

Als u een "wettelijke" vader hebt gaat dat niet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 jun 2010 15:56

Als u wettelijk geen vader hebt kan u dit nog doen. U moet de vordering instellen voor uw 48ste verjaardag. Verjaringstermijn is dertig jaar vanaf het ogenblik dat u 18 jaar geworden bent.

Reclame

nekkaj
Topic Starter

#4 , 25 jun 2010 16:10

Als u wettelijk geen vader hebt kan u dit nog doen. U moet de vordering instellen voor uw 48ste verjaardag. Verjaringstermijn is dertig jaar vanaf het ogenblik dat u 18 jaar geworden bent.
Ik ben geboren onder de familienaam van mijn moeder.
2 jaar na mijn geboorte is mijn moeder getrouwd, door dit huwelijk MOEST ik de naam van stiefvader dragen.
Geboren met familienaam XX na het huwelijk familienaam YY gekregen.
Een paar jaar geleden heb ik wel mijn familienaam terug laten veranderen naar XX

Vraag heb ik nu een wettelijke vader??

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 jun 2010 18:18

Het huwelijk van de moeder verandert in principe niets aan de familienaam van haar kind.

De vraag is dus: waarom heb je de familienaam van de echtgenoot van je moeder gekregen? Omdat deze u erkend heeft?

En de volgende vraag is dan: hoe komt het dat je die familienaam niet meer hebt???

Ik denk dat je best eens langsgaat op de dienst burgerlijke stand van je gemeente om een antwoord op die vragen te hebben. Pas als je weet wat daar allemaal precies gebeurd is kan je weten of je nog het vaderschap van je biologische vader kan laten vaststellen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”