Nalatenschap met minderjarige erfgenaam - boedelbeschrijving

fenerus
Topic Starter
Berichten: 184

Nalatenschap met minderjarige erfgenaam - boedelbeschrijving

#1 , 15 jun 2010 01:51

Hallo eventjes de situatie schetsen. Mijn vader is uit het echt gescheiden. Heeft 2 kinderen ik (meerderjarig) en een dochter (minderjarig). Mijn vader koopt een huis samen met zijn feitelijk samenwonende vriendin. Vader overlijd en feitelijk samenwonende vriendin heeft vruchtgebruik. Nu voor de aanvaarding van de nalatenschap voor de minderjarige is een beschikking nodig van het Vredegerecht. Mijn moeder treedt op als vertegenwoordiger in de nalatenschap van mijn minderjarige zus. De Vrederechter verleent de beschikking tot aanvaarding van de nalatenschap van het erfdeel voor de minderjarige onder voorbehoud van boedelbeschrijving.

Nu mijn advocaat en notaris hadden niet willen overgaan tot de boedelbeschrijving aangezien dit enorme kosten meebrengt. Nu blijkt dat het Vredegerecht dit toch eist.

Het overlijden is van september 2009. Als wij nu overgaan tot de boedelbeschrijving, en de vriendin op de hoogte zullen brengen hierover (Dat we langskomen -> en we volgen eventjes de logica; zal ze heel het huis leeghalen. Hierover ben ik 200% zeker). Is er geen mogelijkheid dat (eventueel de Vrederechter) het huis binnenvalt zonder dat de vriendin hierover op de hoogte gebracht wordt en zodat ze de kans niet heeft de bezittingen te verpatsen? Mijn advocaat en notaris wilden dit eerst niet doen omdat dit teveel zou kosten. Maar ik ga niet akkoord met een boedelbeschrijving als die vriendin verwittigd wordt.

Iemand raad?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 15 jun 2010 11:48

Mogelijks de boedelbeschrijving laten opstellen door een deurwaarder.

Creatief
Berichten: 2513

#3 , 15 jun 2010 13:53

Ga gewoon naar het vredegerecht en EIS een boedelbeschrijving. Laat een notaris aanduiden door de vrederechter. Deze klus is geklaard op 2 dagen aangezien er een minderjarige als erfgename is. Je vertelt eveneens aan de griffier of vrederechter dat je het niet eens bent met de huidge notaris.

Hoe meer goederen er worden opgenomen in een boedelbeschrijving, des te duurder het wordt. Houdt het hoofzakelijk bij waardevolle dingen en niet bij oude koffielefeltjes, servies, ...

Reclame

fenerus
Topic Starter
Berichten: 184

#4 , 15 jun 2010 13:59

Mogelijks de boedelbeschrijving laten opstellen door een deurwaarder.
Is dit ook mogelijk al deze maanden na het overlijden? Hoe moeten we ervoor zorgen dat de vriendin niet ervan op de hoogte gebracht wordt?

We hebben reeds een beschikking van de vrederechter waarin staat dat we de erfenis mogen aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving. Normaal wordt dit gedaan door de notaris die mevrouw op voorhand inlicht over de dag/uur van de boedelbeschrijving. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat zij hiervan NIET op de hoogte gebracht wordt. Dat men binnenvalt en dan overgaat tot de boedelbeschrijving?

fenerus
Topic Starter
Berichten: 184

#5 , 15 jun 2010 14:44

Ga gewoon naar het vredegerecht en EIS een boedelbeschrijving. Laat een notaris aanduiden door de vrederechter. Deze klus is geklaard op 2 dagen aangezien er een minderjarige als erfgename is. Je vertelt eveneens aan de griffier of vrederechter dat je het niet eens bent met de huidge notaris.

Hoe meer goederen er worden opgenomen in een boedelbeschrijving, des te duurder het wordt. Houdt het hoofzakelijk bij waardevolle dingen en niet bij oude koffielefeltjes, servies, ...
Ok allemal wel mogelijk maar die notaris zal die mevrouw op de hoogte brengen van "Hallo mevrouwtje ik ben notaris X en ik kom binnen 2 dagen om 09.00 uur, op verzoek van de vrederechter kanton X, een boedelbeschrijving doen"...Ik zie die brief al voor mij die die vrouw zal krijgen.

Is er geen mogelijkheid waardoor mevrouw van niks op de hoogte gebracht wordt. Maw 'en zoeten inval'. binnenstormen en alles opschrijven...?

Is dat ook nog mogelijk zoveel maanden na het overlijden (september 2009).

De beschikking van de rechter om de nalatenschap te aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving dateert van april 2010.

Creatief
Berichten: 2513

#6 , 15 jun 2010 20:51

Onderstaande links kunnen je misschien een oplossing brengen.

http://www.elfri.be/boedelbeschrijving" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.elfri.be/voorecht-boedelbeschrijving-plicht" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.elfri.be/de-verzegeling" onclick="window.open(this.href);return false;

fenerus
Topic Starter
Berichten: 184

#7 , 15 jun 2010 23:03

Onderstaande links kunnen je misschien een oplossing brengen.

http://www.elfri.be/boedelbeschrijving" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.elfri.be/voorecht-boedelbeschrijving-plicht" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.elfri.be/de-verzegeling" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedankt voor uw reactie, Ik weet wel waarover we het hebben en wat een boedelbeschrijving is. Nu mijn advocaat had me aangeraden om dit niet te doen (in september) nu blijkt dat de vrederechter (in april) dit wel wil. Mijn enigste vraag is of we dit nog discreet kunnen doen (zodat de vriendin niet op de hoogte kan gebracht worden) al die maanden na het overlijden (sinds september)

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 15 jun 2010 23:30

Ik begeef me hier op onbekend terrein maar bestaat de mogelijkheid niet voorafgaandelijk aan de boedelbeschrijving een bewarend beslag te laten leggen door een deurwaarder. Zelfs als dit later nog verworpen wordt, er is dan een document dat onomwonden de inhoud van het pand omschrijft x dagen voor de boedelbeschrijving.

fenerus
Topic Starter
Berichten: 184

#9 , 16 jun 2010 00:13

Ik begeef me hier op onbekend terrein maar bestaat de mogelijkheid niet voorafgaandelijk aan de boedelbeschrijving een bewarend beslag te laten leggen door een deurwaarder. Zelfs als dit later nog verworpen wordt, er is dan een document dat onomwonden de inhoud van het pand omschrijft x dagen voor de boedelbeschrijving.
Ik heb vandaag contact gehad met een deurwaarder. Die deurwaarder zegt dat hij een uitvoerbare titel nodig heeft. Wat moet ik nu doen? Ik weet niet waar in of waar uit.

j.demoor
Berichten: 10360

#10 , 16 jun 2010 11:14

“Art.1148.Telkens als een ernstig belang aanwezig is kan de verzegeling van de voorwerpen die tot het gemeenschappelijk vermogen van de echtgenoten, een nalatenschap of een onverdeeldheid behoren, worden gevorderd :1° door degenen die aanspraak maken op een recht daarin en door hun persoonlijke schuldeisers...Art.1149.De verzegeling wordt van de vrederechter gevorderd, hetzij bij verzoekschrift, hetzij bij een mondelinge verklaring, waarvan de griffier akte opmaakt...Het verzoekschrift mag ondertekend zijn door de verzoekende partij, door haar gemachtigde die de rechter heeft aangenomen, door haar advocaat of door haar notaris...”(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Creatief
Berichten: 2513

#11 , 16 jun 2010 12:13

Je kan het huis, of een een gedeelte ervan laten verzegelen door de vrederechter, die hiervoor een deurwaar uitstuurt. Dit kan zeer snel gaan! De inwonende heeft meestal geen weet dat de deurwaarder komt verzegelen. Dit kan 's morgen om 6 uur al gebeuren. Je kan ook om gedeeltelijke zegellegging vragen.

Naar mijn vermoeden wordt dan onmiddellijk na de verzegeling een boedelbeschrijving opgemaakt. Elke belanghebbende (erfgenamen) mag hier bij aanwezig zijn. Je mag zelfs foto's maken.

Waardepapieren, bankdocumenten, ... worden ter plaatse genummerd.

fenerus
Topic Starter
Berichten: 184

#12 , 17 jun 2010 16:00

Je kan het huis, of een een gedeelte ervan laten verzegelen door de vrederechter, die hiervoor een deurwaar uitstuurt. Dit kan zeer snel gaan! De inwonende heeft meestal geen weet dat de deurwaarder komt verzegelen. Dit kan 's morgen om 6 uur al gebeuren. Je kan ook om gedeeltelijke zegellegging vragen.

Naar mijn vermoeden wordt dan onmiddellijk na de verzegeling een boedelbeschrijving opgemaakt. Elke belanghebbende (erfgenamen) mag hier bij aanwezig zijn. Je mag zelfs foto's maken.

Waardepapieren, bankdocumenten, ... worden ter plaatse genummerd.
Bedankt voor uw bericht. Ik heb vandaag de notaris gesproken. Maandag moeten we naar de advocaat. Ook heb ik reeds het Vrederecht gebeld en zij weten zelf ook niet goed of een verzegeling met ontzegeling en boedelbeschrijving nog mogelijk is na 8 maanden van het overlijden. Kan hieromtrent mij iemand helpen? Is dit nog mogelijk na 8 maanden?

Creatief
Berichten: 2513

#13 , 17 jun 2010 21:30

Ik denk dat je een verzegeling met ontzegeling, gevolgd door een boedelbeschrijving op alle tijden nog kan aanvragen. Er is nog niets verdeeld.
Verder begrijp ik niet dat er geen boedelbeschrijving is opgemaakt. Eén van de de erfgenamen is minderjarig. Deze is beschermd.
Indien je maandag naar een advocaat gaat, zet je vragen en eisen dan duidelijk op papier!

fenerus
Topic Starter
Berichten: 184

#14 , 17 jun 2010 22:52

Ik denk dat je een verzegeling met ontzegeling, gevolgd door een boedelbeschrijving op alle tijden nog kan aanvragen. Er is nog niets verdeeld.
Verder begrijp ik niet dat er geen boedelbeschrijving is opgemaakt. Eén van de de erfgenamen is minderjarig. Deze is beschermd.
Indien je maandag naar een advocaat gaat, zet je vragen en eisen dan duidelijk op papier!
Bedankt voor uw reactie. Dit lucht me alvast op. Ik heb vandaag de advocaat gebeld met de info van dit forum en we zullen overgaan tot de verzegeling met boedelbeschrijving. Nu heb ik een belangrijke vraag: mijn vader was feitelijk samenwonend met een persoon in een huis. Die persoon is geen erfgenaam omdat mijn vader testamentloos en uit het echt gescheiden overleden is. Wegens het overlijden heeft die vriendin wel een vruchtgebruik op de woning. Dit stond in de gezamenlijke aankoopakte dat bij overlijden van een der kopers, de andere het vruchtgebruik heeft.

Mijn vraag ivm de boedelbeschrijving:
-Wat houdt dit in? Schrijft de notaris elke kast en stoel, tv en computer op? Wat als de eigenaar zegt dat het haar spullen zijn?
-Wegens het feit dat men feitelijk samenwonend is, alle goederen waar men geen factuur van kan voorleggen; worden deze dan als gemeenschappelijk genoteerd. Maw 1/2 nalatenschap?
-Wat na de verzegeling? Kunnen wij aanspraak doen op de goederen van mijn vader? Hoe moeten we dit doen. Kunnen wij de goederen vrij ophalen? tijdens de boedelbeschrijving?

Creatief
Berichten: 2513

#15 , 18 jun 2010 10:29

Bedankt voor uw reactie. Dit lucht me alvast op. Ik heb vandaag de advocaat gebeld met de info van dit forum en we zullen overgaan tot de verzegeling met boedelbeschrijving. Nu heb ik een belangrijke vraag: mijn vader was feitelijk samenwonend met een persoon in een huis. Die persoon is geen erfgenaam omdat mijn vader testamentloos en uit het echt gescheiden overleden is. Wegens het overlijden heeft die vriendin wel een vruchtgebruik op de woning. Dit stond in de gezamenlijke aankoopakte dat bij overlijden van een der kopers, de andere het vruchtgebruik heeft.

Mijn vraag ivm de boedelbeschrijving:
-Wat houdt dit in? Schrijft de notaris elke kast en stoel, tv en computer op? Wat als de eigenaar zegt dat het haar spullen zijn?
-Wegens het feit dat men feitelijk samenwonend is, alle goederen waar men geen factuur van kan voorleggen; worden deze dan als gemeenschappelijk genoteerd. Maw 1/2 nalatenschap?
-Wat na de verzegeling? Kunnen wij aanspraak doen op de goederen van mijn vader? Hoe moeten we dit doen. Kunnen wij de goederen vrij ophalen? tijdens de boedelbeschrijving?
Voor wat betreft de "feitelijk samenwonenden"
Als je feitelijk samenwoont, word je beschouwd als alleenstaande. Je hebt geen rechten en plichten tegenover elkaar. Er bestaan ook geen regels over je bezittingen. Als je samen iets koopt en er bestaat geen factuur van, wordt meestal aangenomen dat dit gemeenschappelijk is.

Indien een huurovereenkomst aangegaan is door één van de samenwonenden, is enkel hij aansprakelijk voor de betaling van de huur, maar kan hij ook op eigen houtje de huur opzeggen of kan hij de andere de toegang tot de woning weigeren. Hetzelfde geldt voor een aangekochte woning. De samenwonende die de woning bezit heeft geen enkele plicht naar de andere toe en kan de andere op elk ogenblik op straat zetten.

Schulden van één van de samenwonenden kunnen niet verhaald worden op een andere samenwonende. Toch kunnen schuldeisers alle goederen die zich in de woning bevinden, in beslag nemen. De samenwonende die geen schulden heeft, moet bewijzen dat de goederen eigendom van hem of haar zijn (door facturen of een geregistreerde inventaris van goederen). Wanneer de samenwonenden gezamenlijk schulden hebben aangegaan, worden ze elk apart voor hun aandeel in de schuld aangesproken.

Hier kan je al veel uit afleiden. De vriendin moet kunnen bewijzen aan de hand van facturen wat zij met haar geld heeft aangekocht.
Is er geen bewijs van aankoop, dan kan alles betwist worden. Indien het je vaders eigendom is, dan kan je dit bewijzen met foto's, getuigenverklaring, ... Dit gebeurt niet bij de boedelbeschrijving. Op het einde van de boedelbeschrijving wordt er een eedaflegging afgenomen. Kan je nadien bewijzen dat het je vaders eigendom is en de vriendin beweert dat het haar eigendom is, dan pleegt ze meineed.
In hoeverre de boedelbeschrijving wordt genoteerd, weet ik eigenlijk ook niet en zeker niet indien er een minderjarige erfgenaam is. Ik kan je alleen vertellen, hoe langer de boedelbeschrijving is, hoe duurder dat het wordt. Vraag dit aan de advocaat in hoever je hier kan gaan.

Heel belangrijk is echter wel dat de bankdocumenten, rekeninguittreksels, e.d. op tafel komen liggen. Deze worden genummerd en verzegeld. Ook kasten met een belangrijke inhoud worden verzegeld, computers, TV, zetels, stoelen juwelen (trouwring, verlovingsring, hanghorloge, ...) worden zeker in de boedelbeschrijving opgenomen.

De goederen kan je niet onmiddellijk ophalen. Eerst moet er een volledig staat worden opgemaakt en uitgemaakt worden van wie de goederen nu zijn. Keep it simple! Begin a.u.b. niet te hakken op wat oude kleren en wat messen en vorken, oude en versleten meubelen. Jongeren willen dit zelfs niet meer, en jij zal ook waarschijnlijk je huishoudgerief hebben.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”