Erfenis en notaris probleem

jurom
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Erfenis en notaris probleem

#1 , 30 apr 2024 11:42

Mijn vader is jaren geleden overleden, maar de notaris heeft mij niet op de hoogte gesteld.

Moeten alle erfgenamen zich laten vertegenwoordigen door hun eigen notaris voor de erfenis, of is het niet de taak van de notaris om alle erfgenamen te contacteren?
Pas na vele jaren kon ik eindelijk de contactgegevens van de notaris bemachtigen, nadat de overgebleven erfgenamen deze geweigerd hadden.

Na contact opgenomen te hebben met de notaris, meldde deze mij dat mijn broer, waarmee ik al decennia geen contact meer heb gehad, de administratie van de erfenis heeft afgehandeld. Mijn broer heeft mij echter niet op de hoogte gesteld van de resultaten.
Er zou een online vergadering hebben plaatsgevonden om de erfenis te bespreken, waarbij iedereen aanwezig was behalve ik, maar ik werd niet op de hoogte gebracht van het feit dat deze plaatsvond.

Tot op heden heb ik nog geen enkel resultaat van de erfenis ontvangen, noch mijn deel van de erfenis, van zowel de notaris als mijn broer.

Mijn vragen:
Heeft een notaris een meldplicht?

Kan ik een klacht indienen tegen de notaris en mijn broer vanwege het feit dat ze mij niet op de hoogte hebben gesteld van de erfenis, en kan ik een schadevergoeding eisen?

Moeten alle erfgenamen toestemming geven als de verdeling van de erfenis en de administratie door iemand anders wordt afgehandeld?

Moeten alle erfgenamen toestemming geven om de rekeningen te deblokkeren, of kan de weduwe de rekeningen zelf deblokkeren en met het geld ervandoor gaan? Want dat is wat er nu is gebeurd.

mava105
Berichten: 22301
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 30 apr 2024 12:25

Hadden ze uw gegevens adressen, mail enz. om u te kunnen contacteren?

Inazuma
Berichten: 9802
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 30 apr 2024 12:36

Mijn vader is jaren geleden overleden, maar de notaris heeft mij niet op de hoogte gesteld.
Notaris werkt voor wie hem aanstelt ... en doet wat men hem vraagt

Er is niet altijd een notaris nodig
Wel verplicht bij testament en/of huwelijkscontract
Of wanneer men de erfenis wil verwerpen, dan gebeurt dat ook via notaris
Na contact opgenomen te hebben met de notaris, meldde deze mij dat mijn broer, ... de administratie van de erfenis heeft afgehandeld.
De notaris heeft de erfenis dus niet afgehandeld, maar uw broer ?

Pas na vele jaren kon ik eindelijk de contactgegevens van de notaris bemachtigen, nadat de overgebleven erfgenamen deze geweigerd hadden.
De notaris heeft dan denkelijk enkel de verwerping van de erfenis behandeld, niet de erfenis en administratie er rond zelf ...


Dat betekent dat u nog steeds erfgenaam bent ...

Als de andere erfgenamen verworpen hebben omdat het om een negatieve / deficitaire erfenis gaat, kunnen schuldeisers nog bij u komen aankloppen als erfgenaam.
Als dat niet gebeurd is in "jaren" zit u daar waarschijnlijk wel gerust mee, maar zoiets kan ineens uit de lucht komen vallen.

Tot op heden heb ik nog geen enkel resultaat van de erfenis ontvangen, noch mijn deel van de erfenis, van zowel de notaris als mijn broer.
U vermeldt zelf dat de notaris de erfenis niet afgehandeld heeft ...

Moeten alle erfgenamen toestemming geven als de verdeling van de erfenis en de administratie door iemand anders wordt afgehandeld?
Welke verdeling ?
U zegt dat de erfgenamen de erfenis geweigerd hebben
Eerste vraag is dan: waarom ?

Omdat er niks was ?
Omdat er schulden waren ?
Om erfenis door te schuiven naar hun eigen kinderen (als die niet ineens mee verwierpen) ?
Om wat er was door te schuiven naar een overgebleven erfgenaam die niet verwerpt (in casu ook U ! ) en weduwe (vermoedelijk niet uw moeder ?)


Als er nog een deficitaire erfenis open staat met u als erfgenaam, kan u best de erfenis weigeren ... via een notaris naar keuze


Moeten alle erfgenamen toestemming geven om de rekeningen te deblokkeren, of kan de weduwe de rekeningen zelf deblokkeren en met het geld ervandoor gaan? Want dat is wat er nu is gebeurd.
Zodra de bank weet dat de betrokkene overleden is, kan dat niet zomaar gedeblokkeerd worden, dat gaat normaal via alle erfgenamen

Geld kan wel weggesluisd worden voor de bank weet dat iemand overleden is
Het is een fabeltje dat blokkeren van alle bankrekeningen sneller gebeurt dan men het overlijden zelf aan de bank kan laten weten ...


U gaat er vrij stellig van uit dat er geld was, maar hoe zeker bent u daarvan als er blijkbaar al jaren geen contact meer was :?:

Als de belastingsdient u niet gevonden heeft om erfbelasting te betalen, was er ofwel niets te belasten, ofwel heeft iemand anders dat betaald.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”