Erfrecht

Eddy
Topic Starter
Berichten: 34

Erfrecht

#1 , 13 aug 2009 15:12

Mijn zoon heeft een tijdje feitelijk samengewoond ( niet wettelijk ) met iemand. Hiermee heeft hij een kind. Ook heeft hij alleen een woning van hemzelf. Nu heeft hij een andere vrouw leren kennen die reeds 2 kinderen heeft en de gescheiden is. Hij wil nu met deze vrouw trouwen. Mijn vraag is nu wat gebeurd er met zijn huis als hij komt te overlijden? Wordt dat dan eigendom van zijn eigen kind? Of hebben de 2 kinderen van zijn ondertussen wettelijke vrouw ( maar niet zijn echte kinderen(stiefkinderen) ook recht op dit huis?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9897
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 13 aug 2009 16:44

Alleen zijn eigen kind zal erven , eventueel samen met de kinderen die hij zou hebben met zijn nieuwe vrouw. Het zal voorlopig echter alleen maar gaan om de blote eigendom , want zijn echtgenote heeft recht op het vruchtgebruik. Dat wil zeggen dat die , levenslang, recht heeft om het huis te bewonen of desgevallend de huur te innen. Dat kind kan daar niks aan veranderen of uit het huis zetten. Hij zal moeten wachten tot zijn stiefmoeder is overleden om het huis volledig in eigendom te krijgen. Tenzij de stiefkinderen in zijn testament gezet worden , zullen die niets erven van uw zoon.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jan S
Berichten: 397

#3 , 18 aug 2009 15:39

Even terzijde: maar ben ik de enige die zich stoort aan het feit dat mensen blijkbaar geen moeite doen om hun post onder de juiste noemer te plaatsen?! Ik zou toch durven zweren dat een post met als titel 'Erfrecht' onder de noemer 'Erfrecht en schenkingen' hoort...! :roll:

Reclame

wolf2
Berichten: 2071

#4 , 18 aug 2009 19:53

Zelf open ik voor mezelf de "berichten sinds laatste bezoek" en ik lees de titels die de mensen er zelf aan gegeven hebben. Ik negeer de "forum-titels".

Mij maakt het dus niet uit waar men iets onder plaatst. Trouwens: in de meeste gevallen is huwelijksvermogensrecht, samenwoningsrecht, erfrecht en schenkingsrecht onscheidbaar.

Maar het zou inderdaad mooier zijn indien ... zoals u zegt.

paling
Berichten: 280

#5 , 18 aug 2009 21:13

Tenzij de stiefkinderen in zijn testament gezet worden ,
of adopteren

Eddy
Topic Starter
Berichten: 34

#6 , 20 aug 2009 16:33

Wel Jan S ik ben al blij dat ik mijn vraag op het forum gezet krijg, niet iedereen is zo handig en slim als jij, verder wil ik Wanton bedanken voor het rappe antwoord op mijn vraag. Groetjes

Jan S
Berichten: 397

#7 , 25 aug 2009 09:31

Wel Jan S ik ben al blij dat ik mijn vraag op het forum gezet krijg, niet iedereen is zo handig en slim als jij
Heb ik uiteraard begrip voor, maar bij mijn weten is er geen speciale kennis vereist om eens naar beneden te scrollen en de moeite te doen om de titeltjes te lezen :wink: Soit, het was een algemene opmerking hoor, niet speciaal op u gericht.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”