Erfenis kwestie

ChristopheDB
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Erfenis kwestie

#1 , 24 mar 2024 12:48

Graag ontvang ik jullie advies mbt een erfenis kwestie op basis van onderstaande gegevens

• M’n vader is enkele jaren geleden gestorven. Ik heb nog 2 zussen en m’n moeder met wie ik sinds het overlijden van m’n papa in onmin leef.
• Mama & papa waren gehuwd onder het wettelijk stelsel en deel van de nalatenschap van m’n papa (eigen vermogen) is een appartement geschat op 150.000 EUR
• Ik word nu onder druk gezet om akkoord te gaan met de verkoop ervan .. maar wil graag de wens van m’n papa om het appartement zolang mogelijk te verhuren , nakomen.
• Puur financieel begrijp ik dat ik recht heb op een derde van der verkoopwaarde na aftrek van het vruchtgebruik ? Op basis hiervan doe ik er dan blijkbaar ook ‘voordeel’ bij om te wachten met de verkoop tot na het overlijden van m’n mama ? Of zijn er zaken die ik over het hoofd zie waardoor een verkoop nu toch de beste oplossing zou kunnen zijn ?

Alvast bedankt voor jullie inzichten !

Mvg,
Christophe.

Thomas_A
Berichten: 2333
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 mar 2024 18:22

De andere eigenaars van het appartement hebben ook hun rechten en kunnen niet verplicht worden in onverdeeldheid te blijven met u.

Het appartement kan dus vrijwillig uit de hand verkocht worden of gedwongen via een openbare verkoop.

Sirkii
Berichten: 5420

#3 , 24 mar 2024 18:49

Zolang moeder leeft en handelingsbekwaam is moet zij akkoord gaan met de verkoop. Als er een zorgvolmacht is moet de mogelijkheid van verkoop er in opgenomen zijn. Zorgvolmacht wordt pas aktief bij wilsonbekwaamheid.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2333
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 mar 2024 20:01

Correct. Ik ging ervan uit dat de moeder ook wou verkopen, net als de zussen.

Evi (Odos)
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#5 , 25 mar 2024 10:23

Woont moeder in dat appartement?
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

ChristopheDB
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 mar 2024 14:36

Bedankt voor de reacties. In aanvulling van de vragen;
* zowel moeder als m'n zussen wensen te verkopen
* het appartement wordt momenteel verhuurd, niet aan moeder

Het lijkt 3 tegen 1 .. maar ik ben nog steeds niet overtuigd van de voordelen van verkoop

Mvg,
Christophe

Thomas_A
Berichten: 2333
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 mar 2024 20:14

Het lijkt 3 tegen 1 .. maar ik ben nog steeds niet overtuigd van de voordelen van verkoop
Maakt niet uit. Het is geen stemming.

Vruchtgebruiker bepaalt zelf of ze wil dat het vruchtgebruik afgekocht wordt of behouden. Indien meerdere eigenaars, kan niemand verplicht worden in onverdeeldheid te blijven. Diegene die willen verkopen halen het dus.

bullgod
Berichten: 308
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 mar 2024 21:02

als ik het goed begrijp, is de nalatenschap van vader groter dan de helft vh appartement?
de kinderen hebben elk 1/3 BE v vader zijn nalatenschap geërfd.
dat is m.i. niet hetzelfde als 1/3 BE vh appartement.
het is de nalatenschap die verdeeld moet worden; daarin kan TS zelf ook zijn eisen stellen.
indien er geen akkoord gevonden wordt, zal de meest gerede erfgenaam zich moeten wenden tot de rechtbank voor een gerechtelijke vereffening-verdeling.
voor zover ik weet, kan men niet de verkoop vh appartement vragen, los vd gerechtelijke verdeling vd volledige nalatenschap.
TS heeft meer in de pap te brokken dan men hier laat uitschijnen, volgens mij.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”