Advies Nodig: Correcte Registratie Bankgift via MyMinfin

Mezzanine
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Advies Nodig: Correcte Registratie Bankgift via MyMinfin

#1 , 17 mar 2024 17:27

Beste forumleden,

Twee jaar geleden, in juli 2021, ontving ik van mijn moeder een bankgift. Met haar huidige gezondheidstoestand is het waarschijnlijk best om deze gift officieel te registreren. Ondanks mijn onderzoek, inclusief de informatie van de FOD Financiën (https://financien.belgium.be/nl/particu ... stratie#q2), voel ik me niet zeker over de correctheid van mijn registratiebrief voor myminfin. Een fout kan aanzienlijke financiële consequenties hebben, gezien de beperkte tijd.

Heeft iemand ervaring met een standaardbrief die goedkeuring van het ministerie gegarandeerd heeft? Uw assistentie wordt zeer op prijs gesteld.

Alvast veel dank,

M.

Mezzanine
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 mar 2024 18:09

Dit is wat ik op dit ogenblik heb, zou dit zo in orde zijn of kan het beter? Of beter helemaal anders?

Onderhandse akte van roerende schenking

Tussen:
Schenker:
Naam: [Naam]
Voorna(a)m(en): [Voornamen]
Geboorteplaats en -datum: [Geboorteplaats], [Datum]
Adres: [Straat nr, Gemeente, België]
Fiscale woonplaats(en) in de laatste vijf jaar: [Zelfde als Adres]

Begiftigde:
Naam: [Naam]
Voorna(a)m(en): [Voornamen]
Geboorteplaats en -datum: [Geboorteplaats], [Datum]
Adres: [Straat nr, Gemeente, België]

Hierbij verklaren de Schenker en Begiftigde dat op de data van 22/07/2021 en 24/07/2021 een roerende schenking heeft plaatsgevonden van de volgende sommen geld:

Een bedrag van €....... overgeschreven op 22/07/2021 van rekeningnummer BE..................... van de Schenker naar rekeningnummer BE..................... van de Begunstigde.
Een bedrag van €....... overgeschreven op 22/07/2021 van rekeningnummer BE..................... naar rekeningnummer BE......................
Een bedrag van €....... overgeschreven op 24/07/2021 van rekeningnummer BE..................... naar rekeningnummer BE......................

De totale waarde van de schenking bedraagt dus €............
De graad van verwantschap tussen de schenker en de begiftigde is: moeder en zoon.
De begiftigde aanvaardt hierbij uitdrukkelijk de schenking.

Gedaan in tweevoud te [Plaats] op [Datum] .
Handtekening schenker: Handtekening begiftigde:

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”