KINDSDEEL

selfie
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

KINDSDEEL

#1 , 11 mar 2024 11:47

Beste,

Mijn vader is overleden in 2005,toen zijn mijn zuster en ik naar notaris gegaan,en heeft mijn moeder het vruchtgebruik gekregen,en de 2 kinderen (ik en mijn zus) hebben toen succesierechten betaald op een som van 28000 euro elk,maar wij hebben dit niet opgevraagd van mijn moeder,nu is mijn moeder ondertussen wilsonbekwaam en hebben ik en mijn zus de zorgvolmacht over haar
maar vermits de relatie met mijn zus niet optimaal is ,wil ik mijn 28000 euro wel opvragen ,gaat dit en hoe ga ik te werk ?

MVG

selfie

Sirkii
Berichten: 5420

#2 , 11 mar 2024 17:01

Als ze volgens het wettelijk stelsel getrouwd waren viel de helft van de erfenis open. Ttz uw moeder hield het vruchtgebruik en de kinderen betaalden de successie op die 56000€. Die som blijft in vruchtgebruik bij de moeder (intresten) zodat meestal de overblijvende partner de successie betaalde (maar dit terzijde)

Uw moeder kan schenken maar daar ze wilsonbekwaam is gaat dit niet meer. Zelfs met een zorgvolmacht kan dit niet. Je kan het afhalen (wel samen met je zus) maar de fiscus zal wel langskomen (alhoewel de kosten in rechte lijn “meevallen”)

Als die 56000€ niet op aparte rekeningen staan kan je alsnog proberen bij overlijden moeder de fiscus te overtuigen dat er al.successie betaald werd maar of dat lukt. ….

Je zal mi dus moeten wachten

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”