Vraag mbt mogelijke erfenis

Erhpdm
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Vraag mbt mogelijke erfenis

#1 , 10 mar 2024 15:24

Mijn moeder beweerde vroeger dat ze van een kinderloze tante zou erven. Helaas is mijn moeder door kanker eerder overleden. Door toeval ontdekte ik dat deze tante in okt. 2022 op hoogbejaarde leeftijd is overleden. Ik ben echter nooit door een notaris gecontacteerd ivm een mogelijke erfenis. Omdat ik al jarenlang niet meer in Europa woon, weet ik niet wat voor stappen ik zou kunnen ondernemen om te weten te komen of er zelfs een is (misschien heeft mijn moeder zich vergist) of een neef van mijn moeder met de erfenis ervan door is (heb geen contact met die mensen, contactinfo ook niet te vinden door privacy wetgeving). Dank bij voorbaat voor suggesties.
Eric

wanton
Berichten: 9895
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 11 mar 2024 11:51

Mogelijk, zelfs waarschijnlijk, heeft die tante een testament opgemaakt gehad, waar u niet in vermeld bent. Bij haar overlijden is er dan ook geen nood om u op te roepen voor de erfenis.
Vraag eventueel na bij een notaris in haar buurt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Erhpdm
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 mar 2024 15:05

Mocht mijn moeder vermeld geweest zijn in het testament, mag ik dan veronderstellen dat de notaris de moeite zou doen om mij op te zoeken ? Zomaar notarissen in antwerpen-berchem gaan mailen lijkt me niet erg praktisch…

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5936
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 11 mar 2024 15:22

Indien u recht op erfenis zou hebben dan zou men zonder uw akkoord niet tot verdeling kunnen overgaan. Banktegoeden zouden bv geblokkeerd blijven.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9895
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 11 mar 2024 15:33

Indien uw moeder in het testament staat, en zij is overleden voor de erflater, wil dat niet zeggen dat jij zo maar in haar plaats komt. Dat moet dan opgetekend zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 11 mar 2024 17:18

De vraag is natuurlijk: was U zelf te vinden ?


Niet iedereen stelt een testament op
Er zijn nu ongeveer 70 à 75000 testamenten per jaar bij notarissen ... maar meer dan 110000 overlijdens
In 2020 hadden maar 620000 Belgen een geregistreerd testament.

Eéntje dat thuis "goed weggeborgen" ligt, kan net zo goed bij het oud papier belanden .
Al dan niet bewust.


Je zou kunnen proberen een attest van erfopvolging aan te vragen, en kijken wat er gebeurt
Met testament mag dat bvb al niet uitgereikt worden.

https://financien.belgium.be/nl/particu ... ningen#q10

Geen idee of je nog aan eBox kan als je al jaren elders woont ?

Erhpdm
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 mar 2024 18:02

Ik heb een weinig voorkomende achternaam dus 5 seconden googlen en men kan mij vinden op Linkedin etc. (ben ook ingeschreven op belgisch consulaat). Maar misschien heb ik dus geen recht op de erfenis van mijn moeder. Kans is klein dat die tante dat veranderd heeft wegens in de negentig. En omdat ik al meer dan 20 jaar uit belgie weg ben heb ik geen itsme of zelfs moderne identiteitskaart (alleen nog paspoort).
Is er een andere mogelijkheid tot het bekomen van info?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 12 mar 2024 11:40

Maar misschien heb ik dus geen recht op de erfenis van mijn moeder.
Dat kan niet, tenzij u "onwaardig" zou zijn om te erven.
(Maar dan moet je al zware stoten uitgehaald hebben)

Kinderen hebben (tesamen) recht op een gegarandeerd deel van de nalatenschap
Welk deel hangt af van wanneer uw moeder overleed, momenteel is dat de helft.

Maar de erfenis van de tante zat of zit niet in de nalatenschap van uw moeder ...

Kans is klein dat die tante dat veranderd heeft wegens in de negentig.
Kan er van in begin ingestaan hebben, met een clausule inzake voor-overlijden van een begunstigde voor het testament en nalatenschap van uw groot-tante "open valt" door overlijden.

Het is niet omdat uw moeder bij testament zou erven - als er een dergelijk testament is- dat u automatisch in haar plaats komt.
Kinderloze / ongehuwde tantes en omen doen met hun volledige nalatenschap wat ze willen ...


Bij gewone erfopvolging, zou u gecontacteerd moeten zijn als erfgenaam door plaatsvervanging.
Maar dat is dus afhankelijk van feit of men u kon terugvinden.

Hoe gemakkelijker u te vinden was, hoe meer kans dat erfenis bij testament geregeld werd ...

Erhpdm
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 mar 2024 16:58

Dank voor de reacties. Als ik het goed begrijp dan werd ik waarschijnlijk niet vermeld in het testament en zelfs als mijn moeder erin stond, is de kans groot dat ik er geen recht op heb. Als ik toch recht op een deel van de erfenis hebben, dan zou ik dus al door een notaris moeten gecontacteerd zijn…

Mocht iemand alsnog denken dat ik voor de zekerheid toch even bij een of andere overheidsinstantie contact zou moeten opnemen, dan hoor ik het graag.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”