Schenking naakte eigendom aan minderjarig kind, ooit ongedaan maken?

regalnias
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Schenking naakte eigendom aan minderjarig kind, ooit ongedaan maken?

#1 , 08 mar 2024 10:07

Dag iedereen,

om heel kort de situatie te schetsen:
mijn vrouw en ikzelf hebben bouwplannen (sloop en heropbouw), maar zijn hierin verhinderd door het feit dat ik reeds een naakte eigendom heb gekocht (1/5e, in onverdeeldheid dus. Vruchtgebruik zit bij mijn moeder).

Om aan de 6% BTW voorwaarden te voldoen volstaat het om de naakte eigendom door te schenken aan mijn dochter. Echter, zij is nu 8 maanden oud, ik heb dus geen idee hoe zij in het leven zal staan als ze 18 is. Daarnaast gaat de waarde van de eigendom over 1 miljoen, waardoor ik me toch wat zorgen maak over het feit dat ik er geen enkele zeggenschap meer aan zal hebben. Ik wil vermijden in een situatie te komen waarin zij zelf kan beslissen om het te verkopen en op haar 18 jaar plots met enkele honderdduizenden euro's te zitten..

Bestaan hier oplossingen voor? Hetzij de schenking terug te laten keren na 5 jaar (opnieuw betalend) of een verplichting opleggen waardoor de zeggenschap van het goed bij mij blijft?
Het is omslachtig, maar we zagen helaas pas nà de aankoop van de nieuwe woning dat een naakte eigendom die niet uit erfenis komt een verhinderende factor is voor de 6% en hadden hier budgettair dus geen rekening mee gehouden.

Alvast bedankt!

wanton
Berichten: 9895
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 08 mar 2024 17:51

Moeilijke situatie. Wat gaat u doen als er een tweede kind komt?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 mar 2024 18:21

Een echte schenking is onherroepelijk.

Logisch ook: anders ben je de eigendom niet echt kwijt en zou je ook geen recht hebben op de lagere btw (volgens bovenstaande toch).

Ben je daar trouwens wel zeker van? Dikwijls is een naakte eigendom door erfenis uitgesloten, waardoor het nog steeds je enige woning zou zijn.

Reclame

regalnias
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 mar 2024 11:51

Moeilijke situatie. Wat gaat u doen als er een tweede kind komt?
De schenking wordt sowieso in het erfdeel gestoken waardoor het financieel afgedekt is. Alleen zit je dan inderdaad dan met een kind dat een eigendom heeft en een ander kind dat het financieel gecompenseerd zal krijgen (hetzij bij leven als wij nog iets schenken aan het tweede kind, ofwel bij overlijden. In dat laatste geval zit je natuurlijk wel weer met een stuk erfenisrechten)

regalnias
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 mar 2024 11:52

Een echte schenking is onherroepelijk.

Logisch ook: anders ben je de eigendom niet echt kwijt en zou je ook geen recht hebben op de lagere btw (volgens bovenstaande toch).

Ben je daar trouwens wel zeker van? Dikwijls is een naakte eigendom door erfenis uitgesloten, waardoor het nog steeds je enige woning zou zijn.
Ik dacht het ook, maar wou toch even polsen.

Wat betreft de naakte eigendom, deze is verkregen door aankoop. Mijn moeder heeft ons (= de kinderen) het geld geschonken, waarmee wij dan de aankoop van de naakte eigendom hebben gedaan en zij het vruchtgebruik heeft gekocht.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”