onregelmatigheden overname bedrijf, pacht landbouwgrond,..

Sabar
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

onregelmatigheden overname bedrijf, pacht landbouwgrond,..

#1 , 06 mar 2024 18:09

Beste,

In november 2023 overleed mijn vader, moeder leeft nog. Moeder verwierp de erfenis van vader ten voordele van de kinderen.

Bij het verzamelen van de nodige papieren voor de notaris vond ik een handgift ten voordele van mijn broer. Hij kreeg dit in 2000. De andere kinderen kregen niets en waren hier ook niet van op de hoogte.
Een week later kocht hij de hoevewoning, een hectare grond en de bedrijfsgebouwen. Dit alles voor een te lage prijs, denk ik. Wij werden ook niet op de hoogte gesteld dat de ouderlijke woonst verkocht werd aan broer.

Ik heb geen weet dat hiervan een schatting is gebeurd door een erkend schatter. Ook vind ik niets terug over de overname en eventuele schatting van bedrijfsmateriaal, tractoren, dieren,..

Mijn ouders hadden nog 2 hectaren grond en een bedrijfsgebouw dat nog niet verkocht was. Sinds de overname van het bedrijf gebruikt mijn broer die grond en die hangaar. Hij betaalt hier geen pacht voor.

De andere kinderen willen dat die handgift afgetrokken wordt van zijn erfdeel. Het is best een groot bedrag. Volgens hem is dit een uitgesteld loon (landbouw), maar dit staat niet op de papieren vermeld.
Omdat dit afgetrokken wordt, wil hij nu dat uitgesteld loon landbouw opeisen. Hij beweert 10 jaar gratis gewerkt te hebben op de boerderij en recht te hebben op dit uitgesteld loon.

Wij zitten natuurlijk met veel vragen. Broer is niet echt aanspreekbaar, notaris goed bevriend met ouders. Ik probeer een afspraak te maken met een andere notaris.

Maar aan wat kunnen we ons verwachten?
Kan het dat hij alsnog dient pacht te betalen voor die grond en hangaar? Moet hij dat kunnen aantonen dat hij 10 jaar gratis werkte? Wat met de verkoop van de woning indertijd waarvan wij niet op de hoogte waren? Moeten wij akkoord gaan met dat uitgesteld loon?

Vorige week zijn we allen langs geweest bij de notaris om de akte van erfopvolging te ondertekenen. Volgens dat ik begreep moeten de kinderen nu samen zitten om de verdeling zelf te maken?
Het is me allemaal zo duidelijk niet meer..

Mocht het mogelijk zijn, dan kreeg ik graag wat feedback op de situatie, wat raden jullie aan?

Heel erg bedankt

bullgod
Berichten: 308
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 mar 2024 11:50

enkele losse bedenkingen:

strikt genomen lijkt het mij moeilijk voor moeder om de erfenis van haar man te verwerpen; ik geloof dat zij de erfenis de facto aanvaardt van zodra ze ook maar iets van haar man behoudt (b.v. als aandenken).

waarom meent u pas na 24 jaar dat broer kocht aan een te lage prijs? hebt u 24 jaar niet geweten dat broer gekocht had?

een handgift om nadien onroerend mee te kopen, kan fiscaal aanzien worden als verdoken onroerende schenking, denk ik. maar ook hier beetje laat.

eerst dient de fiscale aangifte van de omvang van de erfenis te gebeuren. daarna dienen de kinderen te verdelen. verdelen wordt geen makkelijke zaak, gezien de strubbelingen.

gratis gebruik kan nooit pacht zijn. volgens mij kunnen de ouders bij leven hun goederen gratis laten gebruiken door één kind zonder dat de andere kinderen compensatie kunnen vragen. vanaf datum van het overlijden kunnen de andere kinderen wel vergoeding vragen, aangezien ze eigenaar geworden zijn.

zelfs indien er sprake is van pacht, kan men max 5 jaar terug in de tijd om de pachtprijs op te eisen, meen ik.

van een bedrijfsovername zouden toch (boekhoudkundige) stukken moeten bestaan?

er bestaat inderdaad iets als uitgesteld loon, geloof ik, maar normaal gezien zou daar dan toch iets over moeten staan op de stukken ivm "handgift". indien het betaling loon betrof, was het geen handgift/schenking.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Franciscus
Berichten: 38614

#3 , 07 mar 2024 12:31

Waar heeft uw broer al die jaren dan van geleefd?
Gewoond - geslapen - gegeten...

Reclame

Sabar
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 mar 2024 16:14

Dankjewel voor de reacties.

Mijn moeder verwierp wel degelijk de nalatenschap (niet haar helft, waar ze sowieso recht op heeft).
We hadden 3 keuzes: wettelijke devolutie, alles naar de langstlevende of langstlevende verwerpt nalatenschap.

Ik was inderdaad 24 jaar niet op de hoogte van de verkoop. Wij werden daar niet van op de hoogte gebracht.
Ik vond nu wel papieren van de verkoop en voor hoeveel alles verkocht is.

Mijn broer woonde gewoon mee met mijn ouders. 5 jaar voor de verkoop is hij gehuwd en is hij gaan wonen in een ander huis van mijn ouders. Benieuwd of daar huur voor betaald werd.. ;)

Ik verkreeg zojuist een afspraak bij de notaris eind april. Ik probeer de boot voor de verdeling tot dan af te houden. Bedankt alvast voor jullie input, allemaal dingen die ik mee neem in het gesprek met de notaris. thx

bullgod
Berichten: 308
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 mar 2024 13:10

"haar helft" zit niet in de nalatenschap van vader.

indien moeder toch iets van vader behield, kan iemand die er belang bij zou hebben m.i. de verwerping aanvechten.

tijdens hun leven mogen de ouders één kind een huis gratis laten bewonen. dat lijkt oneerlijk tov andere kinderen, maar is legaal.

ik vraag mij nu af of dit gratis bewonen als een schenking kan aanzien worden; ik denk het niet.

de boot is eenvoudig af te houden door niets te ondertekenen.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”