ARTIKEL 815

andoramata
Topic Starter
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

ARTIKEL 815

#1 , 01 mar 2024 12:43

ik plaatste mei 2023 een verzoekschrift op eerste aanleg mbt het onverdeeldheid halen van een Onroerend Goed in Erfenis. Op verzoek van de behandelende Notariaten haalde ik mijn verzoekschrift van de rol en kreeg in ruil een ondertekende Dading door alle partijen.
Nu 10 maanden later en na verkoop van het onroerend goed zitten we nog steeds in overdeeldheid. Reden: de weerspannige erfgenaam stelt zich opnieuw weigerachtig op om te ondertekenen. Deze keer moet hij tekenen voor het kwijten van de Notaris zodat ze kunnen uitbetalen volgens dading en overeengekomen verdeling. Andermaal doet zich de situatie voor om het bij de Rechter te brengen. Mijn vrees: ik weet dat we het allemaal opnieuw moeten doen via een derde Notaris om dan terug bij de Rechter te belanden die een vonnis zal uitspreken. Maar betekent dit dan dat de onwillige niet meer zal moeten kwijten? Kunnen we dan individueel kwijten of zal hij andermaal kunnen weigeren te handtekenen waardoor de gelden niet vrij komen. Omdat ik te maken heb met een koppig iemand vrees ik dat de uitkomst dezelfde zal zijn als nu. Heeft iemand dit ook meegemaakt? Is het niet zo dat alles eindigt met een handtekening? Kan een Rechter iemand het recht op handtekenen ontnemen?

Franciscus
Berichten: 38614

#2 , 01 mar 2024 17:19

Het is wat mij betreft op dat ogenblik de rechter die beslist.
Vonnis moet dan wel betekend worden aan andere partij(en) die dan opdraaien voor de kosten voor dagvaarding en betekening - alle kosten moeten wel gevraagd worden.
Vonnis moet in kracht en gezag van gewijsde zijn en dan is het definitief (30 dagen na betekening - dan is termijn beroep verstreken.)

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”