ondertekenen compromis verkoop woning

kboecki
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

ondertekenen compromis verkoop woning

#1 , 27 feb 2024 09:57

mijn ouders hadden (gehuwd binnen het wettelijk stelsel) een eigen woning. mijn vader overlijdt (03/2014) en mijn moeder, mijn twee zussen en ikzelf zijn de erfgenamen.
twee jaar later (10/2016) overlijdt één van mijn zussen. Alle mogelijke erfgenamen verwerpen bij de notaris haar erfenis wegens teveel schulden.
Nu +-4 jaar later overlijdt mijn moeder (12/2023) en worden mijn zus en ikzelf elk voor 1/2 eigenaar in volle eigendom van de woning. De woning is nu verkocht, t.t.z er is een kandidaat koper die een optie op de woning heeft genomen en ondertussen daadwerkelijk tot de aankoop wil overgaan. Maar voor het opmaken van de compromis stuit de notaris en het verkopende immokantoor op het probleem van mijn vooroverleden zus.
Door de verwerping van haar erfenis is haar toenmalig deel in de woning naar "een overheidsinstelling" gegaan. Hierdoor is deze "overheidsinstellling"
mede-eigenaar van de woning en moet een vertegenwoordiger ervan mee tekenen op de compromis.
Jammer dat de notaris ons bij de verwerping van de erfenis van mijn overleden zus ons daar toen niet opgewezen heeft !!

Kan iemand mij zeggen wie deze overheidsinsteling kan zijn? Hoe nemen we met hen contact op ? Of welke werkwijze moet er gevolgd worden op dat de
compromis zo vlug als mogelijk kan opgemaakt en ondertekend worden?

Dank.

wanton
Berichten: 9895
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 27 feb 2024 20:29

Normaal kan je de naam van die instelling vinden in uw dossier ' onroerend goed' in myminfin.be. Daar staat vermeld wie de andere mede-eigenaars zijn van de woning waar jij dus ook een deel van hebt.
Je had indertijd moeten gewezen zijn op die situatie. Misschien was te overwegen toen om die schulden te betalen waardoor jullie haar deel in de woning kregen. Die notaris is idd te kort geschoten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”