Mijn moeder is begin februari overleden en mijn stiefvader werkt niet mee

RHendriks
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Mijn moeder is begin februari overleden en mijn stiefvader werkt niet mee

#1 , 26 feb 2024 10:21

Goedemorgen

Mijn moeder is begin deze maand overleden, ze was gehuwd met een nieuwe partner, niet mijn echte vader en ik ben enig kind.
Volgens een notaris die ik heb gecontacteerd is er geen testament aanwezig, ik weet niet of ze met een huwelijkscontract zijn getrouwd.
Na mijn bezoek bij de bank bleek ze slechts een zichtrekening te hebben, deze heb ik nu laten blokkeren.
Ik heb hem ingelicht dat hij het beste een aangifte doet bij een notaris om alles in orde te laten brengen maar dat is niet nodig zegt hij.
In 2020 werd het huis van mijn toen nog levende grootmoeder verkocht en kregen de 4 kinderen waaronder mijn moeder elk een deel geld, dit heeft ze laten storten op de rekening van haar echtgenoot waarop ze geen volmacht had blijkbaar want ik kon die rekening niet raadplegen omdat ie enkel op zijn naam staat.
In 2021 werd na het overlijden van mijn grootmoeder nog een deel geld uitbetaald aan haar op die rekening.
Enkel het pensioen van moeder kwam telkens op de zichtrekening waarmee ze de huur en dergelijke betaalden, ze hebben geen eigendom zoals woning of dergelijke.
Kan ik nog aanspraak maken op die ontvangen bedragen?
Wat met hun gezamenlijk verworven inkomens? Moet dat eigenlijk ook niet worden bekeken? Hij heeft misschien nog spaarrekeningen of beleggingen gedaan met dat geld en/of hun inkomens want ze hebben geen auto, huren enkel een huis, gingen nooit op reis, wel regelmatig op restaurant.
Of proberen een compromis te bereiken met hem voor een "restdeel" ervan?
Alvast bedankt voor jullie advies

Thomas Morus
Berichten: 5937
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 26 feb 2024 11:28

""Moet dat eigenlijk ook niet worden bekeken? Hij heeft misschien nog spaarrekeningen of beleggingen gedaan met dat geld en/of hun inkomens"

Ik begrijp niet waarom enkel de rekening die op naam stond van je moeder werd geblokkeerd. Dat klopt niet.
Bij overlijden worden alle rekeningen van de echtgenoten, eender op wiens naam ze stonden, geblokkeerd.
De verdere afhandeling hangt af van het type huwelijkscontract en mogelijk testament.

Notaris gaat niet alleen na of er een testament is maar eveneens of er een huwelijkscontract is.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

RHendriks
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 feb 2024 13:15

""Moet dat eigenlijk ook niet worden bekeken? Hij heeft misschien nog spaarrekeningen of beleggingen gedaan met dat geld en/of hun inkomens"

Ik begrijp niet waarom enkel de rekening die op naam stond van je moeder werd geblokkeerd. Dat klopt niet.
Bij overlijden worden alle rekeningen van de echtgenoten, eender op wiens naam ze stonden, geblokkeerd.
De verdere afhandeling hangt af van het type huwelijkscontract en mogelijk testament.

Notaris gaat niet alleen na of er een testament is maar eveneens of er een huwelijkscontract is.
Dank u wel Thomas.

Er dient dan toch ook een aangifte te worden gedaan binnen de 4 maanden bij de overheid van alle rekeningen, beleggingen en dergelijke?
Maar ik heb begrepen dat je niet verplicht bent een notaris aan te stellen voor die zaken.

Misschien in dit geval beter van wel of een advocaat aanstellen?

Reclame

RHendriks
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 feb 2024 14:49

""Moet dat eigenlijk ook niet worden bekeken? Hij heeft misschien nog spaarrekeningen of beleggingen gedaan met dat geld en/of hun inkomens"

Ik begrijp niet waarom enkel de rekening die op naam stond van je moeder werd geblokkeerd. Dat klopt niet.
Bij overlijden worden alle rekeningen van de echtgenoten, eender op wiens naam ze stonden, geblokkeerd.
De verdere afhandeling hangt af van het type huwelijkscontract en mogelijk testament.

Notaris gaat niet alleen na of er een testament is maar eveneens of er een huwelijkscontract is.
Ik kreeg dit als antwoord van de bank :
https://www.notaris.be/nieuws-pers/deta ... -afgehaald

Thomas Morus
Berichten: 5937
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 26 feb 2024 18:20

Maximum 5 000 EUR!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”