Erfrecht na testament, inbreng eerdere schenkingen.

MAX86
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Erfrecht na testament, inbreng eerdere schenkingen.

#1 , 26 feb 2024 10:02

Mijn grootvader is 3 jaar geleden overleden, mijn moeder is 6 maand eerder overleden waardoor ik erfgenaam ben.

Direct na het overlijden van mijn moeder hebben haar beide zussen mijn grootvader, waarschijnlijk onder dwang, een testament laten opstellen bij een notaris waar hij de helft schenkt aan hen beiden. Zodoende heb ik recht op 1/6 de.

Een huis , een stuk weiland en spaargelden bedragen geschatte waarde 390.000€
Ik zou dus 65.000€ moeten krijgen.

Diezelfde notaris heeft een schikking voorgesteld waar zij via inbreng van eerdere schenkingen mijn aandeel reduceerde tot 13.000€ !

Betreft een schenking van de ouderlijke woning aan de 3 kinderen in 1986. Deze schenking door beide ouders werd opgemaakt bij de notaris, de zussen waren akkoord en hebben deze akte ook ondertekend. De zussen werden door mijn moeder correct uitbetaald. Stond ook vermeld in de akte dat dit een schenking buiten erfdeel is.
Deze schenking werd ingebracht, en 1/3de werd geïndexeerd en afgetrokken van mijn reserve.

Een tweede schenking in 2006 door beide ouders waarbij alle 3 de zussen een gelijk deel kregen van 22.000€ werd ook geïndexeerd afgetrokken van mijn deel.

Verder werden alle nieuwjaarsgiften, gelijk aan alle kinderen ook ingebracht en afgetrokken van mijn reservatair deel.

De notaris heeft dus 3 zaken gebruikt om mijn denk ik reservatair deel nogmaals te verminderen.

Na bekendmaking van het testament ben ik ook de rekeningen gaan opvragen. Hieruit blijkt dat vanaf het moment dat mijn moeder palliatief was verklaard, de beide zussen via volmacht de rekening van hun vader systematisch leeghaalden , via overschrijvingen naar hun rekening onder het mom van zorg. Dit voor een bedrag van 42.000€ over 2,5 jaar.

Zodoende moest ik wel een advocaat contacteren voor verdere stappen, die mij intussen een paar duizend euro kostte. Een boedelnotaris werd aangesteld en de eedaflegging is intussen gebeurd.

Als recht geschied, aan wat kan ik mij verwachten?

mvg

Thomas Morus
Berichten: 5936
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 26 feb 2024 11:14

"Betreft een schenking van de ouderlijke woning aan de 3 kinderen in 1986.
Een tweede schenking in 2006 door beide ouders waarbij alle 3 de zussen een gelijk deel kregen van 22.000€...
Verder werden alle nieuwjaarsgiften, gelijk aan alle kinderen ..."

Er klopt iets niet in je vraag.
Je schrijft dat alle schenkingen aan al de kinderen gebeurden. Dus iedereen heeft hetzelfde gekregen.
Aangezien iedereen hetzelfde kreeg valt er niets in te brengen, door niemand.

Tenzij u de vraag verkeerd hebt gesteld.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9895
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 26 feb 2024 16:35


Je schrijft dat alle schenkingen aan al de kinderen gebeurden. Dus iedereen heeft hetzelfde gekregen.
Aangezien iedereen hetzelfde kreeg valt er niets in te brengen, door niemand.
@ Thomas : ik deel uw mening!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

MAX86
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 feb 2024 22:57

Dank Thomas, dit lijkt mij zonneklaar en correct. De vraag is eigenlijk of een testament regels kan wijzigen. Dit is precies wat de notaris van mijn tantes heeft berekend, en met verwijzing dat hun vader met de nieuwe erfwet geen akte van behoud opstelde.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”