Discussie over waarde erfenis, vastgoed en inboedel

Jan1979
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Discussie over waarde erfenis, vastgoed en inboedel

#1 , 11 feb 2024 15:36

Hallo iedereen.

Mijn vader is overleden, mijn moeder enkele jaren geleden al. De erfenis moet dus geregeld worden. Omdat mijn zus al 20 jaar alle contact met ons verbroken heeft, heeft mijn vader recent al het meeste aan mij geschonken en een testament opgesteld waarin hij de rest nu ook aan mij nalaat.
Mijn zus is nu natuurlijk niet akkoord en vraagt inkorting, waar ze recht op heeft. Het probleem is nu de bepaling van de waarde van alles.

Mijn vader heeft het appartement geschonken aan €250.000, wat de verkoopprijs was van een vergelijkbaar appartement in hetzelfde gebouw, volgens "radio couloir". Mijn zus beweert echter dat het minstens €400.000 waard is.
Is de schenkingswaarde niet bindend? Indien niet, hoe komen we dan tot een bindende waarde?
Als we het openbaar verkopen, is die verkoopprijs dan bindend?

Idem voor de inboedel. Er is antiek en wat kunst. Mijn zus rekent de waarde van het antiek nog aan een schatting van meer dan 30j geleden, terwijl de echte waarde vandaag nog een tiende is.
Kunnen we ook hier openbaar verkopen en dan de opbrengst nemen als waarde voor de inkorting?
Ik zou haar natuurlijk ook alle meubels kunnen geven aan de waarde die ZIJ voorstelde. Maar ik neem aan dat ze dit kan weigeren?

Franciscus
Berichten: 38614

#2 , 11 feb 2024 20:26

Samen een schatter aanstellen voor het eigendom. Best een erkende dan is er geen sprake meer van te weinig of teveel. Erkende schatter wordt aanvaardt door belastingen en rechtbank.
Meubels nog zo duur... zijn na X jaar niets meer waard. Laat ook eens een opkoper komen.
Meestal is het nog te betalen om weg te halen.

mava105
Berichten: 22279
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 12 feb 2024 15:55

"Antiek" krijg je vandaag de dag bijna niet meer de deur uit, tenzij je er voor betaald. Uitzonderlijk antiek verkoop je best via een antiekair en een openbare veiling. Mogelijks moet je er dan nog er zelf voor zorgen dat het in de veilingszaal geraakt. Heb dat voorgehad toen mijn moeder is overlecen, ongeveer 10 jaar geleden. Zilverwerk en schildrijen, die ze duur had gekocht, zijn voor minder dan de helft de deur uitgegaan, en ongeveer een kwart ben ik mogen gaan terughalen wegens geen interesse.

Reclame

Jan1979
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 feb 2024 17:42

Bedankt voor de antwoorden alvast. Een schatter zou inderdaad een optie zijn om de waarde van het vastgoed te bepalen. Alleen is dit ook een risico. Wanneer deze een hogere schatting maakt dan de echte waarde, zullen wij meer cash moeten bijeenrapen om mijn zus uit te betalen.

Als we het appartement openbaar verkopen, is de verkoopwaarde dan deze die ook voor de verdeling genomen moet worden? Of kan er alsnog gediscussieerd worden over wat de "theoretische" waarde was, in de zin van "er waren te weinig bieders, als je de tijd had genomen had je het aan meer kunnen verkopen"?

bullgod
Berichten: 308
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 feb 2024 14:52

wat bedoelt u met de erfenis "regelen"?
de fiscale aangifte? en/of de verdeling tussen de erfgenamen?
schattingen zijn in wezen waardeloze gebakken lucht.
voor de aangifte kan u een schatting overwegen zoals in #2.

een schatting in het kader van een verdeling raad ik sterk af.
een onschuldige hand geblinddoekt laten vogelpikken, is even onvoorspelbaar maar wel goedkoper.
de essentie is dat u niet overeenkomt met uw zus.
een schatting verandert hier niets aan.
waarom zou u uw lot in de handen van een of andere schatter leggen?
u geeft zelf aan dat u een schatting niet vertrouwt: "een hogere schatting dan de echte waarde".
een schatting kan niet bindend zijn zonder een uitgekiend scenario verdeling waar geen vluchtwegen zijn.
in de minnelijke fase dient u over elk aspect overeen te komen, zoniet zal één van de erfgenamen een gerechtelijke vereffening-verdeling moeten vragen.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Jan1979
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 feb 2024 08:47

Ik bedoel de verdeling. Fiscaal is er niets te regelen lijkt me, gezien er eerder al een schenking van de naakte eigendom gebeurd is.

Overeenkomen gaan we nooit, dus het scenario waar we aan denken is een openbare verkoop van het appartement, waarbij de waarde die verdeeld moet worden dan automatisch duidelijk lijkt. Maar is het zo eenvoudig?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”