Erfenis bij wettelijk stelsel

workingmum2
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Erfenis bij wettelijk stelsel

#1 , 08 feb 2024 11:51

Dag allemaal,

kan iemand mij even uitleggen welke redenering correct is?

Wij zijn een nieuw samengesteld gezin (getrouwd) waarbij ik een zoon heb uit een vorige relatie en we hebben samen één gemeenschappelijk kind. Toen we getrouwd zijn hebben we mijn woning in de huwelijksgemeenschap ingebracht, maar voor de rest loopt alles volgens het wettelijk stelsel.

Klopt de volgende redenering bij overlijden?

Als ik kom te overlijden, blijft de helft van de woning mijn partner zijn eigendom en wordt mijn helft verdeeld onder mijn 2 kinderen, terwijl mijn partner wel volledig vruchtgebruik heeft. Indien hij daarna kom te overlijden, erft onze gemeenschappelijke zoon zijn deel. Dus ons gemeenschappelijk kind erft uiteindelijk 3/4 en mijn eerdere zoon 1/4.
Omgekeerd als mijn partner komt te overlijden: onze gemeenschappelijk zoon erft zijn deel, terwijl ik eigenaar blijf van mijn helft. Na mijn overlijden wordt dan mijn helft verdeeld onder mijn twee kinderen. Dus ook weer de verdeling 3/4de, 1/4de.

Nu was er onlangs iemand dat tegen mij zei dat als ik kom te overlijden, mijn partner vruchtgebruik krijgt en mijn twee zoons elk 1/2de erven van de woning. Terwijl wanneer mijn partner komt te overlijden, ik vruchtgebruik krijg maar de woning volledig naar onze gemeenschappelijk zoon gaat. Lijkt me niet helemaal eerlijk voor mijn zoon, maar in België weet je maar nooit.

Hopelijk kan iemand hier wat verheldering in brengen.
Alvast bedankt!

basejumper
Berichten: 4634
Locatie: Diest

#2 , 08 feb 2024 20:21

De laatste redenering is uiteraard fout. De langstlevende houdt altijd zijn/haar helft in de eigendom. Het is de helft van de overledene die in erfenis gaat waarbij vruchtgebruik ten gunste van langstlevende.
Jouw redenering is dus juist. Indien jullie dat willen recht trekken (dus elk kind helft dan kunnen jullie beiden testamentair beslissen het beschikbaar deel aan het kind van de partner toe te bedelen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Lelie60
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 feb 2024 20:28

Uw eerste kind erft toch ook van zijn vader ? Misschien zelfs veel meer dan uw tweede kind.

Reclame

workingmum2
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 feb 2024 11:40

@Lelie60: Ja, in het beste geval erft hij van zijn vader en in het slechtste geval niet. Maar welk punt probeert u daarme te maken?

@basejumper: bedankt!

Lelie60
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 feb 2024 13:35

Ik wou er gewoon op wijzen dat je niet kan stellen dat uw 2 de kind 3/4 erft en uw 1ste kind maar 1/4. Voor uw 2de kind is dit de erfenis van vader en moeder.
Voor uw 1ste kind alleen die van u als zijn moeder. De vader van uw 1ste kind kan bvb 100% eigenaar is van een woning en hij heeft geen andere kinderen dan kan uw 1ste kind in totaliteit een grotere erfenis hebben.

Lelie60
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 feb 2024 13:51

Uw stelling van 1/4 tegenover 3/4 is wel correct ten opzichte van uw woning die u bezit samen met de vader van uw 2de kind.

Thomas_A
Berichten: 2334
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 feb 2024 09:14

De stelling die “iemand” tegen u zei, zou van toepassing zijn als u de enige eigenaar van de woning gebleven was.

Indien gemeenschappelijke eigendom, is het effectief hoe u schrijft.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”