Factuur betalen als schenking, wat met de 6 proc btw

Vlinder03
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

Factuur betalen als schenking, wat met de 6 proc btw

#1 , 07 feb 2024 21:17

Hallo
Als ouders een factuur betalen voor het kind ( feitelijk samenwonend met een partner) als schenking, voor werken aan.hun huis.
Met een bewijsdocument( pacte adjoint) dat het om een schenking gaat. Met de factuur, met de overschrijving en eventuele voorwaarden. Als sluitend bewijs dat het om een.onrechtstreekse schenking gaat al dan.niet buiten erfdeel.
Nu de vraag : wat met het btw tarief op de factuur.? Zou in aanmerking komen voor 6 proc , door de leeftijd vh huis, .
Maar ook als de factuur op ouders hun naam staat?? Zij zijn niet de eigenaar vh huis. En.dit lijkt me een voorwaarde voor 6 proc
Denk ik correct?

LeenW
Berichten: 12857

#2 , 07 feb 2024 21:19

Klopt, voor 6% moet aan eigenaar of huurder gefactureerd worden. Uw ouders zijn geen van beide.

Thomas Morus
Berichten: 5936
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 07 feb 2024 22:13

Laat de ouders eerst het geld schenken en betaal dan zelf de factuur daarmee.
U zoekt moeilijkheden. Tenzij u de overheid wil promoten....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2334
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 feb 2024 06:07

Inderdaad. Schenking van een som geld en factuur voor werken aan de woning staan best los van elkaar. Om verschillende redenen.

Vlinder03
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 feb 2024 23:51

@ Thomas_A

Ok als.mijn ouders geld schenken, en ik betaal er de factuur mee voor werken aan het huis. : (gemeenschappelijk huis.met samenwonenden partner.) Hoe kan ik deze inbreng ( mijn voorschot op erfenis)recupereren indien de relatie spaak loopt.?

basejumper
Berichten: 4633
Locatie: Diest

#6 , 21 feb 2024 09:35

Vlinder

je kan toch even goed met een bankgift van je ouders naar jou werken. Samen de paste adjoint tekenen. En dan de factuur betalen? Het bewijs van de overschrijving (rekening uittreksels ouders an van jou + paste adjoint) volstaan om eigen karakter van deze gelden te bewijzen bij relatiebreuk.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”