vruchtgebruik

E_ENGELEN
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

vruchtgebruik

#1 , 30 jan 2024 23:47

Vader overleden, naakte eigendom komt toe aan 2 kinderen en 2 kleinkinderen (kinderen van een vooroverleden dochter); vruchtgebruik voor langstlevende echtgenote.
Langstlevende echtgenote verblijft in een woonzorgcentrum ; reeds inwonende zoon blijft in de geërfde gezinswoning wonen.
Langstlevende echtgenote heeft dus het vruchtgebruik ; inwonende zoon betaalt echter geen huur voor de woning.
Langstlevende echtgenote heeft echter het vruchtgebruik niet afgestaan.
Is de inwonende zoon niet gehouden tot het betalen van een rechtmatige huur aan de moeder, houder van het vruchtgebruik ?

Franciscus
Berichten: 38613

#2 , 31 jan 2024 11:12

Dat is iets tussen moeder en zoon.
Geen zaak van de blote eigenaars.

wanton
Berichten: 9895
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 31 jan 2024 20:49

Ik ga iets uit mijn ervaring vertellen. Dergelijke situatie met moeder in rusthuis en zoon woonde in woning, met vruchtgebruik van moeder. Haar pensioen was onvoldoende voor de kosten. Men vroeg hulp aan OCMW, die weigerde. Het vruchtgebruik in casu een te betalen huur moest dienen voor de rusthuiskosten. Zoon moest dan huur betalen.
Zo lang dit echter niet nodig is, is het idd tussen moeder en zoon.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Sirkii
Berichten: 5420

#4 , 01 feb 2024 11:25

Mocht een bewindvoerder aangesteld worden dan kan die beslissen om huur te vorderen zelfs als dat geld niet nodig is om het rusthuis te betalen.

basejumper
Berichten: 4633
Locatie: Diest

#5 , 01 feb 2024 23:17

Het is inderdaad de vruchtgebruiker die autonoom beslist wie er woont en tegen welke voorwaarden. Stel dat moeder een nieuwe vriend heeft die er gratis blijft wonen dan zal dat ook zo zijn.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”