Oude schenking - vader overleden met nieuwe partner

Micija
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Oude schenking - vader overleden met nieuwe partner

#1 , 29 jan 2024 13:45

Beste 'allemaal',

Graag had ik wat informatie gehad, want we zitten in een speciale situatie:

Heel lang geleden (in 2002), toen zowel mijn vader als moeder nog leefden, kreeg ik een 'schenking als voorschot op de erfenis met vrijstelling van inbreng in natura' voor een grond met woning. Ik kreeg toen de helft van de waarde van grond/woning geschonken en de helft van de waarde hiervan betaalde ik aan mijn ouders.

Mijn moeder overleed ongeveer 5 jaar later, maar is nooit een probleem geweest, doch in de jaren nadien had ik minder en minder contact met mijn vader omdat ik niet overeenkwam met mijn vader.

Nu is vorig jaar mijn vader overleden en in de regeling van de erfenis, komt nu de partner van mijn vader af met de schenkingsakte van mijn vader van in 2002 af, zijnde dat zij (en de notaris) nu zegt dat ze recht heeft op een deel van die oude schenking (door het feit dat mijn vader een testament maakte in 2013 en zijn partner nu pas dat testament neerlegde na zijn dood, maar waar hij haar als legataris van zijn grootst beschikbaar deel van zijn nalatenschap. aangaf). De partner en mijn vader waren niet getrouwd maar feitelijk of wettelijk samenwonend.

De vraag is nu, heeft zij werkelijk recht daarop? Want dit is een erfenis van meer dan 20j geleden. Ik snap niet hoe zei als partner daar nu recht op kan hebben? Zeker niet omdat zij toen helemaal mijn vader nog niet kende.

Ik vond een artikel ergens dat zegt "Op de schenkingen gedaan vóór uw nieuwe huwelijk, heeft uw nieuwe partner dus geen enkel erfrecht meer, zelfs geen wettelijk beschermd minimumerfrecht." maar ik heb hier te weinig verstand van om echte duidelijkheid te hebben ook door het feit dat er een testament is.

Graag hoor ik of iemand hier expertise in heeft en mij een idee kan geven over de uitkomst hiervan.

Reclame