schenking

jean-marc
Topic Starter
Berichten: 45

schenking

#1 , 21 jan 2024 18:08

beste,

mijn vrouw waar ik al 36 jaar mee samen ben en 18 jaar mee getrouwd heeft van haar vader een schenking gekregen samen met haar zuster.
nu staat dat geld op een aparte rekening en daar staat nu 108.000 euro op.
nu staat de rekening op naam van mijn vrouw en haar zus en haar vader heeft daar de volmacht op .
nu is het zo dat hij vorige week heeft gezegd dat hij naar de bank was geweest en dat hij daar geen inzicht meer op heeft en dat ze niets mochten zeggen .
toen heeft hij naar de bankdirecteur gebeld en plots was dat weer in orde dat hij wel inzicht had op die rekening .
ik vermoed dat hier al spraken is praktijken die niet kunnen voor de wetgeving maar zoveel weet ik er ook nu niet van of dat hij dat alleen kan regelen .
en nu zelf hij dat hij dat geld wil gaan gebruiken als ze in een rusthuis terechtkomen . mag en kan dit ?
dan zitten we met de intresten dus de belasting op de intresten ?
hij zegt ja dat word rechtstreeks afgehouden op de banken fortis en kbc zeggen ze dat het via de personenbelasting gebeurt.
maar ook nu hebben wij ook geld op onze spaarrekening staan en daar word nu ook belastingen op betaald van de intrest.
en dat zal dan gaan via de personen belastingen vermoed ik .

nu waren mijn vragen wat ik kan doen en wat wij kunnen doen zonder dat er een hoop ruzie van komt .
haar vader is een dictator en wil over alles en iedereen controle hebben dus ook over de schenking en ons geloofd die niet .
1 is dat in orde dat hij plots de volmacht kan hebben ?
2 kan hij dat geld gebruiken voor zijn rusthuis te betalen ?
3 wat kunnen wij zelf doen IVM belasting op intrest op ons eigen geld ?

wie kan ons hierbij helpen .

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 jan 2024 19:22

Is die schenking geregistreerd?

Als het geld effectief geschonken is, kan uw vrouw dat op een rekening van haar keuze zetten.

jean-marc
Topic Starter
Berichten: 45

#3 , 21 jan 2024 20:08

de schenking is geregistreerd via een overschrijving .
en mijn vrouw mag het geld er niet afhalen van haar vader want dat geld moet dienen voor als ze in het rusthuis om dan dat geld te gebruiken .
dat is iets wat wij niet willen en zekers niet omdat wij nu nog eens belasting moeten betalen om de intrest .
mijn vrouw haar vader is een dictator .
hij wil alles zelf in handen hebben zelfs ons leven wil hij in handen nemen .
ik weet dat ze wel toen dat geschonken kreeg mee naar de bank moest gaan voor het een en ander te tekenen .
meer weet ik er niet van .

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 jan 2024 20:44

Moeilijk om iets over te zeggen als we niet weten wat het “één en ander” is dat ze getekend heeft.

Belastingen op intresten van een spaarrekening worden aan de bron afgehouden. Die moet ze dus niet nog eens betalen.

basejumper
Berichten: 4633
Locatie: Diest

#5 , 21 jan 2024 21:21

Beste

Primo is dit een zaak tussen uw vrouw en haar vader. Die schenking behoort tot haar eigen vermogen. Qua belasting op intresten lijkt er mij weinig probleem te zijn. Een schenking met voorbehoud inkomsten is niet abnormaal. En Els daar bij de opening een rekening geopend werd met volmacht voor hem en alle partijen hebben dat getekend dan is dat geldig.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

jean-marc
Topic Starter
Berichten: 45

#6 , 21 jan 2024 22:04

die belasting op intrest kan wel zijn . maar als dat geld op de KBC staat (108.000 euro)
en mijn geld staat op de fortis 40.000 word dan die intrest ook afgehouden van die 108.000 euro nee he want volgens de fortis moet ik geen belastingen betalen op mijn 40.000 euro.
maar de fiscus zien dat samen en dan moet ik plots wel belasting betalen op mijn 40.000 euro en dat gebeurt toch via personen belasting ?
of zie ik dit fout in ?

lucas123456
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 jan 2024 22:58

Als je voor beide banken te samen boven het vrijgestelde bedrag van interesten zit,
dan moet je dit inderdaad zelf berekenen en eventueel aangeven bij je belastingaangifte (t'is te zeggen het bedrag aan teveel-interesten dus dat de bank zelf nog niet aan de bron heeft belast)

Dit kan je ook al voorhebben met 2 spaarrekeningen binnen dezelfde bank.
De banken houden enkel het bedrag aan de bron al in, als je voor 1 specifieke spaarrekening al boven het vrijgestelde bedrag van de interesten zit. Ze tellen zelf geen interesten samen.

Misschien ingewikkelde uitleg, maar op spaargids.be loopt daarover een onderwerp met voorbeelden.

jefke007
Berichten: 1815

#8 , 21 jan 2024 23:35

Als bv. één van de 2 rekeningen een" niet-gereglementeerde" spaarrekening ( bv. termijnrekening ) is, dan wordt er op één van de 2 rekeningen vanaf de eerste eurocent intrest reeds 30 % roerende voorheffing afgehouden en is fiscaal wel alles in orde.

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 jan 2024 05:51

die belasting op intrest kan wel zijn . maar als dat geld op de KBC staat (108.000 euro)
en mijn geld staat op de fortis 40.000 word dan die intrest ook afgehouden van die 108.000 euro nee he want volgens de fortis moet ik geen belastingen betalen op mijn 40.000 euro.
Met 108.000 euro en 40.000 euro op gewone spaarrekeningen ga je nog steeds ruim onder de vrijgestelde intrest van 980 euro per jaar zitten.

lukasi
Berichten: 1149

#10 , 22 jan 2024 08:26

Als je schoonvader inderdaad zoals je zegt de controle wil uitoefenen over het doen en laten van zijn meerderjarige dochters.
Hen dan nog eens opzadelt met een giftig geschenk .
Niks belet u om u en uw vrouw afstand te doen van deze schenking.
Of
Als rekeninghouders kan je op elk moment de volmacht aan derden intrekken of beperken.

bullgod
Berichten: 307
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 jan 2024 12:09

een schenking is m.i. onherroepelijk.
indien voldoende bewijzen dat er geschonken werd, heeft die vader niets meer te zeggen over dat geld en kan hij later met dat geld het rusthuis niet meer betalen.
als het geld op een rekening vd dochters staat, kan de vader er ook niet meer aan.
dat de dochters aan hun vader een volmacht op die rekening gaven, is een probleem van gebrek aan assertiviteit.
maar een volmacht wil nog niet zeggen, dat die vader zomaar alles met dat geld kan doen. de lasthebber dient verslag uit te brengen bij de lastgever.
de volmacht betekent dus niet dat de vader reeds geschonken geld kan terugnemen.
bijgevolg is dit geen giftig geschenk.
dat men meer belast wordt naarmate men meer gelden op rekening heeft, is normaal.
ik denk dat de onvrede van TS er in bestaat dat zijn vrouw nu riskeert belast te worden op of ten gevolge van geld waarvan TS vreest dat haar vader het later misschien zal terugnemen om het rusthuis te betalen.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

wanton
Berichten: 9895
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#12 , 22 jan 2024 17:53

Een schenking is in principe altijd definitief én persoonlijk. Daarom denk ik dat het enkel een gezamenlijke rekening is. Anders mag en kan vader-schenker geen volmacht hebben. De titularis(sen) kunnen steeds bepalen dat die volmacht geannuleerd wordt. Ik denk dat dit niet echt een schenking is maar een 'fiscale regeling.' Om te ontsnappen aan erfbelasting bvb. Is slecht aangepakt.
Maar bij deze regeling zullen de kinderen steeds de tekorten in het rusthuis van vaders opname moeten betalen, zonder tussenkomst van het OCMW. En dat kan met die gelden. Daarin heeft vader dan wel gelijk!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4633
Locatie: Diest

#13 , 22 jan 2024 20:36

@wanton

Vader kan natuurlijk perfect een bank gift doen aan de dochters en met hen afspreken dat zij volmacht geven op die rekening. En dan kan die vader daar perfect over beschikken zolang die volmacht bestaat.
Wat belastbaarheid betreft : er is primo minstens een stuk vrijstelling. Secundo zal er 30 % op surplus betaald worden. Met ander woorden : als er 30 euro belasting verschuldigd zou zijn door gelden vader dan betekent het dat er nog altijd 70 euro inkomsten overblijven die men anders niet had…
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

wanton
Berichten: 9895
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#14 , 23 jan 2024 13:26

Een 'schenking' is in principe definitief. Bij volmacht is vader dus in staat die som terug af te pakken. De kinderen kunnen (moeten?) de volmacht annuleren vind ik. Maar dat die gelden moeten dienen om vaders rusthuis mee te bekostigen, is dan weer normaal.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”