Huurwaarborg geëist door verhuurder - erfenis verworpen

Vanessavdv
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Huurwaarborg geëist door verhuurder - erfenis verworpen

#1 , 18 dec 2023 18:28

Mijn broer is nu een tweetal jaar onverwachts overleden. Wij hebben het appartement tergoedertrouw onmiddellijk opgekuisd en de daarop volgende maand kon er al een nieuwe huurder in. Nieuwe huurder had de meubels overgenomen en daar een kleine som voor betaald (150eur). De huisbaas heeft deze som aangenomen en gezegd dat hij dit zal bijhouden tot hij de huurwaarborg kreeg (zouden dan de 3maanden opzeg zijn die verschuldigd zijn door overlijden?). Mijn broer heeft een minderjarige dochter en de erfenis is verworpen.
Nu eist de verhuurder toch de waarborg en gaat hij ons de familie dagvaarden om de huurwaarborg te betalen. Wij hebben het appartement onmiddellijk vrijgemaakt en gepoetst, maar nu zou dit kunnen bekeken worden door aanvaarden van erfenis? (Die verworpen is).
Nu is mijn vraag: kan dit zo maar? Zullen wij dit sowieso moeten betalen of is er nog een kans dat de huurwaarborg op andere manier kan vrijkomen? Dat verhuurder krijgt wat hij wil, maar dat wij niet nog extra kosten hebben.
Alvast bedankt om dit bericht te lezen.
Mvg

mava105
Berichten: 22335
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 18 dec 2023 20:05

Werd de HWB dan niet betaald bij ingaan van het huurcontract?

Vanessavdv
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 dec 2023 20:10

Jazeker. Maar staat sindsdien vast op de bank, door verwerpen erfenis. Dus huurbaas kan dit niet afhalen momenteel.
Kan hij dit mits een attest van verwerping?

Reclame

Vanessavdv
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 dec 2023 20:18

Jazeker. Maar staat sindsdien vast op de bank, door verwerpen erfenis. Dus huurbaas kan dit niet afhalen momenteel.
Kan hij dit mits een attest van verwerping?

Franciscus
Berichten: 38739

#5 , 18 dec 2023 20:21

Wie heeft verworpen?
Bij verwerping mag men geen daden van beheer of aanvaarding stellen.
Door actie te ondernemen in het huurhuis is dat een aanvaarden van de erfenis !!!

http://www.juridat.be/eerste_aanleg/ant ... igheid.pdf
https://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/ ... 001_AC.pdf

Thomas Morus
Berichten: 5968
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 18 dec 2023 20:39

Als de erfenis is verworpen hoe ga je dan de huurwaarborg terugvorderen? Er is immers verworpen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus
Berichten: 38739

#7 , 18 dec 2023 23:04

Verworpen erfenis maar appartement leeggemaakt - som gekregen voor meubels en contacten met verhuurder....
Volgens mij kan dat beschouwd worden als een aanvaarding met alle mogelijke gevolgen van dien.
Raadpleeg direct uw notaris. Is er ook verworden voor alle kinderen van erfgenamen?

Vanessavdv
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 dec 2023 10:26

Kind van mijn zoon heeft erfenis verworpen (vader heeft dat gedaan, minderjarig).
Wij hoeven geen waarborg, wij hoeven niets. We willen enkel rust.

Huisbaas wil de waarborg, maar staat vast op bank door verwerpen erfenis dr kind.

Kan hij mits dat attest waar op staat verwerpen erfenis toch naar bank evt en de huurwaarborg vrij krijgen??

Dan wil je als familie alles goed doen, opkuisen e.d. (alle kledij enz is nr kringloop en spullenhulp gegaan). Dan word je nog steeds benadeeld :/.

Vanessavdv
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 dec 2023 10:29

Wij hebben geen som aanvaard de meubels. De huisbaas heeft de som van de meubels aanvaard van de nieuwe huurster. Hij heeft dat. Wij hebben dat nooit gezien, maar hoefde ook niet.
We wilden enkel het appartement proper achterlaten voor nieuwe huurster en huisbaas.

mava105
Berichten: 22335
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 19 dec 2023 12:32

Dat gaat over de meubelen. En wie heeft huisraad meegenomen (kleding
overledene, servies, potten en pannen)?

Vanessavdv
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 19 dec 2023 12:50

Alles naar de kringloopwinkel gebracht. Glazen, servies, goede kledij/schoenen. Slechte dingen naar containerpark.
Nu lees ik dat je daar dan attest moet voor vragen bij de winkel.
Daar sta je op die moment toch niet bij stil?

Sirkii
Berichten: 5460

#12 , 20 dec 2023 17:02

Huisbaas kan geen dubbele,huur vragen. Als t 3 maand leeg stond heeft hij recht op zijn 3 maand. Als t sneller verhuurd was niet

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”