Aangifte Nalatenschap na overlijden - Vader - Schulden/ naakte eigendom

EM93
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Aangifte Nalatenschap na overlijden - Vader - Schulden/ naakte eigendom

#1 , 22 nov 2023 09:16

Goedemorgen,

Mijn vader is overleden op 14/09/2023.
Zijn financiële toestand was niet bijster goed tijdens zijn leven maar we 'verwachten' na aftrek van alle afbetalingen een licht positief saldo.

Mijn broer en ik wensen de aangifte van het nalatenschap in eerste instantie zelf te doen om kosten te sparen. Indien het niet haalbaar lijkt, zullen we dit via de notaris laten verlopen. Er is reeds eerste en tweede gesprek geweest om eventuele verwerping te bespreken maar dit is afgeraden gezien mijn vader voor 1/6 naakte eigenaar was van het huis van mijn grootvader.

Ik heb volgende vragen bij het invullen van de aangifte:

Situatie 1:
Hij had een auto aangekocht met een autolening - de autolening bedraagt meer (hoge rentevoet) dan de 'werkelijk geschatte' waarde van de wagen:
- moet de auto opgenomen worden in de lijst met onroerende goederen? zo ja, mogen we hierop de geschatte waarde (schatting via auto verkoop forum) nemen?


Situatie 2:
Hij had op zijn zichtrekening een negatief saldo op het moment van overlijden:
- moet dit opgenomen worden in de 'schulden' ?
- moeten de terugvorderingen (bv van abonnementen, autobelasting, autoverzekering, ...) opgenomen worden in zijn 'activa' gelet op het feit dat het saldo op het moment van overlijden negatief was?
- moeten alle facturen die betaald werden door ons bijgevoegd worden in de aangifte als 'bewijs' of mogen we het totaal bedrag aan betaalde facturen aangeven bij de schulden (alsook factuur uitvaart)

Situatie 3:
Hij had geen eigen woning maar hij huurde een appartement. Zijn inboedel was van weinig waarde (zelfgemaakte meubels, weinig 'keukengerei', weinig kledij, bed uit zijn jeugd, ...). Die goederen zijn verdeeld tussen de kringloopwinkel en het containerpark -> dus geen 'opbrengst' hieruit.
- Is het aanvaardbaar om hierop bijgevolg een laag bedrag te kleven? We hebben foto's genomen indien het ooit zou nodig zijn.
- met de huurwaarborg werd een deel van de resterende huur betaald -> moeten we het resterend bedrag van de huurwaarborg opnemen in de activa?

Alvast heel erg bedankt voor de waardevolle input.


Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”