Overlijdensdekking groepsverzekering

bart_vdb
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Overlijdensdekking groepsverzekering

#1 , 04 nov 2023 16:38

Mijn groepsverzekering bij mijn huidige werkgever bevat een overlijdensdekking. De begunstigde is mijn wettelijk samenwonende partner. De polis bepaalt dat ik de begunstigde niet kan veranderen.

Vragen:
(1) Wordt bij mijn overlijden het uitgekeerde bedrag automatisch aan mijn wettelijk samenwonende partner uitgekeerd en is zij hier dus erfbelastingen op verschuldigd? Of kan ik bij testament de begunstigde veranderen naar bv. onze kinderen en is de verzekeraar dan verplicht om de uitkering aan de kinderen te doen (inclusief eventueel een verschillende fiscale behandeling, bv. vrijstelling van erfbelasting zolang zij geen 21 jaar zijn)?

(2) Wordt de erfbelasting berekend op het nettobedrag, na afhouding van bedrijfsvoorheffing, of op het brutobedrag? Ik vermoed het eerste.

(3) Wordt de uitkering van de groepsverzekering bij de andere roerende middelen in de nalatenschap geteld? Of is dit een post die apart belast wordt?

(4) Als we gehuwd waren, dan was er geen erfbelasting verschuldigd, maar wel 2% solidariteitsbijdrage + 3,55% RIZIV-bijdrage. De erfbelasting zal wellicht deels 9% en deels 27% zijn, dus een stuk meer dan als we gehuwd waren geweest. Zouden we via een samenlevingscontract een gunstigere fiscale behandeling (zoals gehuwden) kunnen bekomen?

Thomas_A
Berichten: 2396
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 nov 2023 17:08

Ik weet dat dit niet uw vraag is, maar ik heb nog nooit gehoord van een groepsverzekering waarbij je de begunstigde niet kan wijzigen.

Je mag dus nooit meer een nieuwe partner nemen of zo?

bart_vdb
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 nov 2023 17:22

Ik weet dat dit niet uw vraag is, maar ik heb nog nooit gehoord van een groepsverzekering waarbij je de begunstigde niet kan wijzigen.

Je mag dus nooit meer een nieuwe partner nemen of zo?
Als er een wettelijk samenwonende partner is op het moment van overlijden, wordt aan hem of haar uitgekeerd. Hier kan ik niet van afwijken. Als ik met een ander persoon wettelijk ga samenwonen, dan wordt mijn nieuwe partner de begunstigde. Het is dus niet zo dat mijn huidige partner sowieso de begunstigde blijft. Dat zou inderdaad bizar zijn.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”