Erfenis verkoop waarbij 1 van 4 erfgenamen de biedingen niet voldoende vind

flieks
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Erfenis verkoop waarbij 1 van 4 erfgenamen de biedingen niet voldoende vind

#1 , 24 okt 2023 12:34

Hallo, wij zijn 4 broers/zussen en willen een geërfd pand al minstens 1 jaar verkopen via een immokantoor K1. Deze ontving al enkele biedingen maar 1 erfgenaam (genaamd Bart) vind dit bedrag nooit voldoende. Kan 1 erfgenaam dit tegenhouden ?

We stelden voor om via een andere kantoor (K2) te doen (kennis van K1) en bij een afspraak zetten we met 3 onze handtekening maar toen wou Bart plots niet meer. Bart zei dat eerst contract bij K1 afgesloten moest zijn dus stelt K1 ter plekke een contract op om af te sluiten. Iedereen tekent dat en dan wil Bart nog altijd niet het nieuwe contract met K2 tekenen. Bart zegt binnen een paar dagen te tekenen maar eerst nog over de prijs moest nadenken.
Weken later zegt Bart uiteindelijk dat hij zelf wil proberen verkopen en eerst de mogelijkheden van het pand verder onderzoekt. Al gedurende 1 jaar was hij al zogezegd documenten aan het opvragen over het pand, welke weten we niet precies. Bart zegt nu ook dat hij met een architect (kennis/vriend) aan het kijken is wat de mogelijkheden zijn. We staan nooit in CC en zien nooit antwoorden, bv van de Stad voor stedenbouwkundige voorwaarden die Bart zegt nu op te vragen. Bart had eens vermeld dat hij wou weten of het stadstuintje bebouwbaar zou zijn.

Als het stadstuintje bebouwbaar is zou de waarde wel eens tot 2x kunnen stijgen, dus vroeg ik mij af of Bart deze info mag opvragen zonder dit mee te delen aan de andere erfgenamen. Andere pot. kopers weten dit niet (K1 dacht van niet). Ik vermoed dat Bart dit pand zelf zou kopen in dat geval en daarom ook het via openbare veiling wil verkopen waardoor de prijs wel eens lager kan vallen.

Bart wou ook alle contacten en potentiele kopers van immo 1 en heeft dat immokantoor zelf een advocatenbrief gestuurd maar het kantoor zwichte niet.

Wat kan een uitweg zijn voor onze situatie ?

Bedankt alvast

iota
Berichten: 830

#2 , 24 okt 2023 14:32

Tja, vervelende zaak. Als u vreest dat Bart aanstuurt op een openbare verkoop om de eigendom zelf goedkoper op de kop te kunnen tikken, is hij helaas goed bezig. Wettelijk kan hij niet worden gedwongen om met wat dan ook akkoord te gaan. Als hij nergens mee akkoord gaat, kunnen de andere erfgenamen hoogstens de openbare verkoop eisen om uit de onverdeeldheid te geraken.

Staat er in jullie contract met de immo iets ivm weigeren van biedingen? Vaak is er commissieloon verschuldigd vanaf dat er een valabel schriftelijk bod is.
Uiteraard kan Bart ook dan nog weigeren.


Bart kan opvragen wat hij wil en is niet verplicht deze info met de anderen te delen.

Op de gegevens van potentiële kopers die het immobiliënkantoor heeft aangebracht, heeft hij uiteraard geen recht. Waarschijnlijk staat er ook iets in jullie contract van een vergoeding die aan de immo is verschuldigd als toch aan één van hun klanten wordt verkocht.

iota
Berichten: 830

#3 , 24 okt 2023 14:38

Best dat de andere erfgenamen zelf ook al die info opzoeken, kwestie van goed op de hoogte te zijn van de waarde van hun eigendom.
En dat ze Bart eventueel een geïnformeerd, billijk aanbod doen?

Reclame

flieks
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 jan 2024 11:50

Bedankt Iota voor het snelle antwoord. Dat klopt. Ondertussen heeft er een vrederechter beslist dat we via een notaris er uit moeten komen. Die afspraak moet nog gebeuren. Waarschijnlijk zal het via openbare verkoop gebeuren neem ik aan. Ik laat nog iets weten, bedankt

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”