Overlijden bij bewindvoering door een advocaat

marckelders
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Overlijden bij bewindvoering door een advocaat

#1 , 24 okt 2023 11:19

Beste,

Toestand vraagstelling:
- Mijn vader, 85 jaar en verblijft in een woonzorgcentrum.
- Niks van eigendommen gehad en geen reserves opgebouwd.
- Is al jaren fysisch gehandicapt en moet zich verplaatsen per rolstoel.
- Geniet van gehandicapte uitkering.
- Is al 5jaar weduwenaar.

Ik zou graag het volgende juridisch advies willen voor het volgende:

- Door financiële omstandigheden was ik genoodzaakt om een bewindvoerder aan te duiden voor mijn vader door het OCMW. Ik ben enigste zoon en de familie is juist mijn vader, mijn zoon en mezelf.
Deze bewindvoering van een advocatenbureau verloopt tot op heden prima.
Nu maak ik mij zorgen als mijn vader komt te sterven en die kosten komen bij mij terecht doordat de bewindvoering stopt bij het overlijden. Financieel kan ik dit niet aan doordat ik niks aan kant kan zetten door financiële omstandigheden die ik jaren geleden aangegaan heb voor mijn gehandicapte ouders die zich geen medische verzekeringen hebben aangeschaft en geen reserves hebben opgebouwd.
Er zijn ook geen eigendommen.
Dit is allemaal bij mij gekomen en heb mij in schulden moeten zetten die tot op vandaag invloed hebben op mijn persoon.
Ik ben alleen en dit al meer dan 30 jaar.
Meer dan 17 jaar heb ik 2 gehandicapte ouders financieel moeten helpen alsook hun zaken moeten regelen. Zeker al de hospitalisatiekosten die er toen gemaakt zijn geweest.
Ook ik heb niks van reserve kunnen opbouwen door deze toestanden.

Nu wat ik wil vragen is hoe kan ik juridisch die begrafeniskosten, die ik hopelijk niet te vlug moet maken regelen zonder dat ik daar terug een financiële lening moet voor aangaan?

mvg
marc kelders

iota
Berichten: 830

#2 , 24 okt 2023 13:57

U bent als kind aansprakelijk voor de begrafeniskosten van uw vader + de kosten van de laatste ziekte. Andere schulden kunt u vermijden door de erfenis te verwerpen, maar deze niet. De begrafenis kan u natuurlijk zo duur of goedkoop maken als u zelf wil.
Als u de kosten niet aankan, rest er weinig anders dan u tot het ocmw te wenden voor hulp, vrees ik.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”