Vruchtgebruiker wil hertrouwen

Sfg
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Vruchtgebruiker wil hertrouwen

#1 , 13 okt 2023 21:20

Hallo,

Wij zoeken een beetje meer info.

Mijn moeder is zeer ziek en hertrouwd.
Mijn stiefvader zal vruchtgebruiker worden van de woning die van mijn moeder is. (Deze eigendom was van haar voor het huwelijk met onze stiefvader).

Als mijn stiefvader zou hertrouwen, blijft hij nog steeds vruchtgebruiker neem ik aan?

Is er de mogelijkheid om in een testament ( of andere regeling) te zetten dat indien hij opnieuw zou trouwen. Het vruchtgebruik zou stoppen? En dat wij de eigendom zouden kunnen verkopen?

En moest mijn moeder nu kiezen voor het te schenken aan ons (zodat wij minder moeten betalen bij sterfte) kunnen wij dan nog steeds hetzelfde in een testament (?) laten zetten. Dat indien onze stiefvader zou hertrouwen het vruchtgebruik stopt?

Hartelijk dank alvast

bullgod
Berichten: 330
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 okt 2023 11:52

indien de woning eigendom van uw moeder blijft, eindigt het VG van stiefvader in elk geval bij zijn dood.
dat VG gaat niet over op zijn eventuele nieuwe vrouw.
dus maakt het niet uit of hij hertrouwt of niet.

of die nieuwe vrouw in deze situatie enige bescherming zal genieten ivm gezinswoning op ogenblik van overlijden stiefvader, weet ik niet.


m.i. is gezien de toestand van uw moeder een schenking aan de kinderen van de woning in volle eigendom aangewezen.

er kan in de schenkingsakte vermeld worden dat moeder (en desgewenst ook stiefvader) nog x jaar recht van bewoning hebben.

ik weet niet of stiefvader dat recht automatisch (wegens gezinswoning) zou verkrijgen bij het overlijden van uw moeder als de woning op het ogenblik van overlijden van uw moeder niet meer van uw moeder zou zijn.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”