gerechtelijke vereffening-verdeling met onbekende erfgenamen

@synchronous
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

gerechtelijke vereffening-verdeling met onbekende erfgenamen

#1 , 19 sep 2023 14:13

Een 10tal jaar geleden is mijn partner overleden waardoor ik in een situatie ben terecht gekomen waar ik het vruchtgebruik heb en de helft van de volle eigendom van onze toenmalige woning. De andere helft kwam toe aan de nu reeds overleden moeder en vermoedelijk ook reeds overleden vader (nooit gekend). Langs mijn partner's moeder kant zijn er enkel half broers en zussen en lang de kant van de vader dus geen enkel idee.

Het huis bevindt zich in Belgie, zelf ben ik Belg, maar de familie langs mijn partner's kant is Brits. Er zijn nu een heel antal onbekende erfgenamen en een vriend van mij doe notaris was maar echter ook overleden is, had me nog gezegd dat het mogelijk was om een gerechtelijke vereffening-verdeling via het gerecht te verkrijgen via een notaris vereffenaar en het deel dat aan de onbekende erfgenamen toe zou komen vast te zetten op een rekening. Dit om een duur genealogisch onderzoek te moeten vermijden.

Echter ben ik via een advocaten bureau een procedure opgestart om tot een vereffening te komen maar zou het dus toch blijkbaar niet mogelijk zijn en moeten toch alle erfgenamen officieel gekend zijn eer dit vereffeningsproces zou kunnen gebeuren.

Als ik nu in het begin al zie wat het me met een simpele opzoeking kost dan weet ik niet waar dit gaat eindigen. Alsook de huidige kosten die ik heb lopen (lening , onderhoud, etc.)
Wat is er nu wel en niet mogelijk via een notaris vereffenaar? En bestaat er voor mij nu op dit moment na al die jaren nog een soort "nood" procedure (nood in de zin van ik wil er helemaal vanaf) waardoor mijn kinderen dit niet overerven en vast komen te zitten?

Thomas Morus
Berichten: 5957
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 19 sep 2023 14:31

Bij het kantoor rechtszekerheid navragen wie de huidige eigenaars zijn. Raar dat uw advocaat die kennis niet heeft.

U hebt kinderen. Ik begrijp niet hoe uw schoonmoeder dan heeft geërfd. Tenzij die kinderen niet van de overledene waren.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

@synchronous
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 sep 2023 14:51

Momenteel verhuur ik het huis alszijnde vruchtgebruiker en had inderdaad geen kinderen met mijn toenmalige partner die zijn pas nadien geboren.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”