Erfrecht

Fin
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Erfrecht

#1 , 22 aug 2023 09:37

Beste ,

Ben enig kind uit eerste huwelijk, mijn ouder overleed maar is hertrouwd onder wettelijk stelsel. Geen huwelijkscontract.De woning is gekocht en na scheiding enkel van nu overleden ouder geworden. Geld is in jaren naar andere rekening ondergebracht door aangetrouwde stiefouder, door ziekte eigen ouder. Werd in alles buitenschot gehouden.
Wat mag ik verwachten bij de notaris bij de verdeling huis en andere ?

Thomas Morus
Berichten: 5953
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 22 aug 2023 13:54

"mijn ouder overleed maar is hertrouwd onder wettelijk stelsel"
Vraag is verwarrend.
Was uw NU overleden ouder gescheiden na TWEEDE huwelijk?
Indien ja dan erft u datgene wat die ouder bezat op dag overlijden.

"Wat mag ik verwachten bij de notaris bij de verdeling huis en andere ?"
U bent enig kind van een gescheiden ouder. Ik begrijp niet met wie u zou moeten verdelen....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

iota
Berichten: 830

#3 , 23 aug 2023 08:44

Ik lees: vader was hertrouwd in 2de huwelijk zonder huwelijkscontract, dus onder het wettelijk stelsel.
Na scheiding van uw moeder (en voorafgaand aan het nieuwe huwelijk) kocht hij zijn deel van de gezinswoning over, zodat die zijn volle eigendom was. De eigen spaargelden van vader van voor het huwelijk zijn door stiefmoeder naar een andere rekening overgebracht/vermengd geraakt met het gemeenschappelijk vermogen.

De helft van wat tijdens het huwelijk is verworven, is van stiefmoeder in volle eigendom. Over de rest heeft zij vruchtgebruik en hebt u blote eigendom.
Als het huis de gezinswoning was, kan stiefmoeder daar levenslang blijven wonen. Omzetting (afkopen) van het vruchtgebruik kan enkel als zij daarmee instemt. Als er een auto zou zijn, gekocht na het huwelijk, betekent vruchtgebruik van stiefmoeder dat ze hem gewoon verder mag gebruiken tot hij versleten is. Hetzelfde voor de huisraad.
Voor het spaargeld kan u wel omzetting vragen. Er worden elk jaar waarderingstabellen gepubliceerd waarin u kan nagaan hoeveel % het vruchtgebruik van stiefmoeder waard is. Dat vermindert met de leeftijd. Het is wel zo, dat zij voor de omzetting geacht wordt 20 jaar ouder te zijn dan u. Dus bent u b.v. 50 en zijn 60, dan wordt de omzetting berekend alsof ze 70 was. Anderzijds zijn die tabellen niet bindend in de zin dat er ook andere bedragen overeengekomen kunnen worden. In het slechtste geval eist stiefmoeder meer en weigert ze de verdeling te tekenen. Dan kan u onderhandelen ofwel naar de rechter stappen, die in dat geval de wettelijke tabellen oplegt.

Stiefmoeder heeft slechts volle eigendom over de helft van het gemeenschappelijke spaargeld, dus na het huwelijk verworven. Aan u om te bewijzen hoeveel spaargeld uw vader voor het huwelijk bezat. Wat geen makkelijke klus is, zeker als stiefmoeder de vermogens heeft gemengd en u overal buiten bent gehouden zoals u zegt. U kan via Bankresearch van Febelfin opzoeken bij welke banken uw vader rekeningen, effecten of een kluis had. Bij de betreffende bank kan u als erfgenaam uittreksels opvragen tot 10 jaar terug.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”