Cadeau terugvorderen

Ado
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Cadeau terugvorderen

#1 , 23 jul 2023 07:56

10jaar geleden heb ik een zitmaaier cadeau gekregen van mijn ouders
5jaar geleden hebben we ons toenmalig huis verkocht.
Bij de verkoop van het huis is o.a de zitmaaier blijven staan met de overeenkomst dat wij enkele maanden langer mochten blijven wonen.
Mijn ouders waren op de hoogte en akkoord van deze regeling.
Zeker met die verstande, de verkoop van ons toenmalige huis is dan ook start geweest tot aankoop soort kangoeroewoning (in onverdeeldheid met ouders).
Nu weer 5jaar later koper mijn ouders mij uit en gaan wij weer een ander huis kopen.
Mijn ouders eisen nu teruggave destijds cadeau zitmaaier en dit in de totale (aankoop) som. Zij beweren nog in bezit te zijn van originele factuur op hun naam.

De aanleiding van hun vraag naar teruggave is omdat wij een gerechtelijke procedure bij vrederechter zijn gestart omdat zij reeds 4000euro achterstand hebben op het betalen van de gemeenschappelijke kosten of tewel nutsvoorzieningen.

Hoe sterk is hun verhaal?
Hoe sterk is het mondeling akkoord?
Zijn er verjaringstermijnen?
Zijn er afschrijvingstermijnen?
Waar moet ik op letten?

Vriendelijk bedankt,

Thomas_A
Berichten: 2389
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 jul 2023 08:10

Een cadeau geven is niet omkeerbaar, dus dat zij op de hoogte waren dat jullie deze aan de nieuwe eigenaars hebben overgelaten doet zelfs niet ter zake.

Dat zij de factuur hebben is logisch. Ik krijg ook de factuur als ik een cadeau koop om aan iemand anders te geven.

Al zou ik nooit een rechtszaak aanspannen voor 4.000 euro tegen een familielid. Dat is vragen om decennialang discussies over oude koeien en later nog eens over erfenissen.
Laatst gewijzigd door Thomas_A op 23 jul 2023 08:14, 1 keer totaal gewijzigd.

lukasi
Berichten: 1158

#3 , 23 jul 2023 08:12

zitmaaier van 10 jaar oud 4000€
afschrijving op 4 jaar ( professioneel gebruik)
voor particulier , zeg 10 jaar.
Huidige waarde is 400€

Denk dat dus bangmakerij is en in het wilde weg slaan.

Reclame

eylis
Berichten: 8848

#4 , 23 jul 2023 10:38

Het is me niet erg duidelijk wie de zitmaaier nu heeft: u of de eigenaars van uw eerste woning? Indien het die nieuwe eigenaars zijn, kunnen uw ouders eens proberen bij hen. Want de zitmaaier is toch meegenomen in de verkoop van die woning? Indien u de zitmaaier bezit: u meldt hen dat deze is afgeschreven en niet meer operatief.

Thomas_A
Berichten: 2389
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 jul 2023 17:14

zitmaaier van 10 jaar oud 4000€
afschrijving op 4 jaar ( professioneel gebruik)
voor particulier , zeg 10 jaar.
Huidige waarde is 400€

Denk dat dus bangmakerij is en in het wilde weg slaan.
Huidige waarde speelt geen rol als ouders claimen dat het geld voor de maaier een lening was. Dan is nog steeds de originele som verschuldigd en is de verjaringstermijn 10 jaar.

Weliswaar aan de ouders om dat te bewijzen. Een factuur van de aankoop bewijst dat niet.

Thomas Morus
Berichten: 5946
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 23 jul 2023 20:24

Het is 10 jaar + 5 jaar geleden! Dus 15 jaar.
Waarde is NUL.
En eventuele schuld verjaard.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”