Erfenis van een deelbezit.

wr357zo92
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Erfenis van een deelbezit.

#1 , 03 jul 2023 17:39

In 2009 kochten mijn broer en ik het ouderlijk huis. We kochten ieder 50% van het huis. De prijs werd bepaald na een schatting. We waren oorspronkelijk vier erfgenamen, drie broers en een zus. Mijn broer en ik kochten dus ieder een deel van de twee andere erfgenamen.

Dit jaar overleed mij broer zonder rechtstreekse erfgenamen. Volgens de notaris erf ik een derde van de 50% van het huis dat het deel van mijn broer was. De twee andere erfgenamen -een broer en een zus- zijn ondertussen overleden en dus erven hun kinderen het deel van hun ouder, ook een derde van de 50% van mijn broer.

Ik zal dus in het bezit zijn van mijn helft en een derde van mijn broer dat ik nu erf. Het is nu mijn bedoeling om de erfdelen van de anderen over te kopen. De notaris zorgde voor een nieuwe schatting en was stomverbaasd en misnoegd toen ik aangaf niet akkoord te gaan met de geschatte prijs. Dus zei ze mij om dan maar zelf een prijs voor te stellen aan de andere erfgenamen en hen om akkoord te vragen. Maar, hier komt de kat op de koord. Als we geen akkoord verkrijgen dan kan volgens de notaris een rechter ons verplichten het huis openbaar te verkopen. Mij komt dit allereerst al als intimidatie over. Bovendien zie ik niet in waarom mijn deelbezit dat niets te maken heeft met de nalatenschap van mij broer dan plotseling toch in aanmerking komt om te worden verkocht. Volgens mij is dit wel zo voor het stelsel van algemene gemeenschap zoals bij een huwelijk. In dat geval zou echter ook mijn helft mee worden verdeeld onder de andere erfgenamen en zou ik slechts een derde van het geheel erven. Niet dus, ik houd mij helft.
Mijn deel kan dus volgens mij geen deel uitmaken van een eventuele openbare verkoop.

Tweede bedenking: Waarom was er een nieuwe schatting nodig? De nominale prijs van het deel van mijn broer is gekend. die prijs werd vastgesteld toen wij in 2009 de eigendom in twee gelijke en afzonderlijk delen verdeelden. Het gaat hier niet om het erven van een huis , maar om een deel van het huis.

iota
Berichten: 830

#2 , 03 jul 2023 23:59

De andere erfgenamen hebben recht op uitbetaling van hun erfdeel, ongeacht hoe klein dit is in verhouding tot uw deel. Dat u de helft van het huis al in eigendom hebt, verandert hier niets aan. U bezit het nu eenmaal niet voor de volle 100%.
Een huis kan bezwaarlijk in stukken worden gedaan om te verdelen. Dus zijn er maar 2 oplossingen: of u betaalt de andere erfgenamen uit, of het huis wordt te gelde gemaakt en dit geld dan verdeeld.
Om de waarde van het erfdeel van de andere erfgenamen te bepalen, wordt uiteraard gekeken naar de waarde van het huis op het moment dat de erfenis openvalt, niet naar de waarde die het 14 j geleden had, bij de vorige erfenis! De erfgenamen worden ook belast op de huidige geschatte waarde. Als u op de aangifte de waarde van 2009 opgeeft, gaat dat niet pakken. De vastgoedprijzen zijn sindsdien enorm gestegen.

bullgod
Berichten: 352
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 jul 2023 01:57

"Als we geen akkoord verkrijgen dan kan volgens de notaris een rechter ons verplichten het huis openbaar te verkopen."

volgens mij kunnen de andere erfgenamen van uw broer een gerechtelijke vereffening-verdeling van de NALATENSCHAP van uw broer opstarten (en niet van het huis alleen).

mogelijk laat uw broer nog andere zaken (geld?) na. daarover moet ook eensgezindheid bestaan tussen de erfgenamen (en dus niet alleen over het huis).

de notaris kan u wel "intimideren" door de openbare verkoop in het vooruitzicht te stellen, maar het valt nog te bezien of uw mede-erfgenamen zomaar de gerechtelijke procedure VV zullen opstarten (lang, pijnlijk en duur).

"die prijs werd vastgesteld toen wij in 2009 de eigendom in twee gelijke en afzonderlijk delen verdeelden."

bizarre bewoording. het huis werd niet verdeeld in 2009. integendeel, het was een toevallige onverdeeldheid van 4 en het werd een conventionele onverdeeldheid van 2. dus zeker geen twee "afzonderlijke delen".
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2442
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 jul 2023 07:17

Zoals hierboven gezegd: het is voor de verdeling van de erfenis (helft van de woning) logisch dat die gebaseerd is op een nieuwe schatting en niet op basis van die in 2009.

Het is normaal dat de andere erfgenamen hier niet in meegaan.

Stel dat er uiteindelijk een openbare verkoop komt, heeft u uiteraard recht op 1/2 + 1/6 (1/3 van de overige 1/2) van de verkoopprijs. U heeft dus ook recht op de waardevermeerdering van uw helft sinds 2009.

iota
Berichten: 830

#5 , 04 jul 2023 08:58

Openbare verkoop is uiteraard pas de ultieme consequentie, als de erfgenamen helemaal niet akkoord zouden geraken over de verdeling. Wel is het zo, dat elke partij dit kan vorderen, ongeacht de grootte van hun aandeel in de erfenis.

bullgod
Berichten: 352
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 jul 2023 10:30

Openbare verkoop is uiteraard pas de ultieme consequentie, als de erfgenamen helemaal niet akkoord zouden geraken over de verdeling. Wel is het zo, dat elke partij dit kan vorderen, ongeacht de grootte van hun aandeel in de erfenis.
TS bevindt zich in minnelijke fase. een openbare verkoop in deze fase kan alleen als iedereen daar mee akkoord gaat.

ofwel komen erfgenamen overeen, ofwel gebeurt er niets, ofwel begint één der partijen een gerechtelijke VV.

in een gerechtelijke VV kan inderdaad elke partij de verkoop vorderen, maar de regel is (was?) verdeling in natura. pas indien geen enkele partij de verdeling in natura vraagt of onmogelijk blijkt, kan de aangestelde notaris beslissen tot openbare verkoop.

normaal zal die notaris voorafgaand in de procedure al aan de partijen de mogelijkheid tot inkoop (op basis van een schatting) voorgesteld hebben, maar ik denk dat alle partijen het eens moeten zijn dat die gelegenheid effectief geboden wordt.

toch opletten met schattingen: dat kan alle richtingen uitgaan. laat meerdere schattingen uitvoeren door respectievelijk notaris, immo, landmeter, deskundige pier of pol en je krijgt gegarandeerd verschillen. en hoe groter de eigendom, des te groter de mogelijke verschillen.

kan in geval van TS wet op kleine nalatenschappen van toepassing zijn?

woont/woonde iemand van de betrokkenen in het huis?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Inazuma
Berichten: 9849
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 04 jul 2023 15:30

kan in geval van TS wet op kleine nalatenschappen van toepassing zijn?
Met een half huis in de erfenis :?:
Wordt lastig ...

Inazuma
Berichten: 9849
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 04 jul 2023 15:39

Het is nu mijn bedoeling om de erfdelen van de anderen over te kopen. De notaris zorgde voor een nieuwe schatting en was stomverbaasd en misnoegd toen ik aangaf niet akkoord te gaan met de geschatte prijs. Dus zei ze mij om dan maar zelf een prijs voor te stellen aan de andere erfgenamen en hen om akkoord te vragen.
U zal iig een voor beide partijen aanvaardbare prijs moeten vinden ...

Als we geen akkoord verkrijgen dan kan volgens de notaris een rechter ons verplichten het huis openbaar te verkopen. Mij komt dit allereerst al als intimidatie over.
Dat is gewoon de wet ...
Bovendien zie ik niet in waarom mijn deelbezit dat niets te maken heeft met de nalatenschap van mij broer dan plotseling toch in aanmerking komt om te worden verkocht.

Volgens de wetgeving kan niemand gedwongen worden in onverdeeldheid te blijven ...

Waarom was er een nieuwe schatting nodig? De nominale prijs van het deel van mijn broer is gekend. die prijs werd vastgesteld toen wij in 2009 de eigendom in twee gelijke en afzonderlijk delen verdeelden.
:lol:
Dat huizenprijzen de laatste 15 jaar ietsjes gestegen zijn, is u volledig ontgaan ?
Of u wilook de winst op de andere helft op uw bil slaan ...
Het gaat hier niet om het erven van een huis , maar om een deel van het huis.
Een huis is ondeelbaar

Tenzij u het officieel opdeelt in meerdere wooneenheden - met de goedkeuring van de andere erfgenamen, waarbij zij dan de helft vd delen krijgen bvb
Maar daarvoor moet je ook overeen komen ... en het moet mogen / kunnen

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 04 jul 2023 16:42

Nu zit men in de miserie. Dit is een typisch geval : 2 alleenstaanden die samen een huis bezitten, maar mekaar niet beschermd hebben. In dergelijke situatie is het toch aangeraden, neen verplicht, om een wederzijds testament te maken. Ik kan mij niet voorstellen dat de notaris in 2009 daar niet heeft over gesproken.
Indien men als wettelijk samenwonende was ingeschreven, zou de overlevende nu het vruchtgebruik hebben over die andere helft. En zonder zorgen kunnen verder wonen en leven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas_A
Berichten: 2442
Juridisch actief: Nee

#10 , 04 jul 2023 17:16

Nu zit men in de miserie. Dit is een typisch geval : 2 alleenstaanden die samen een huis bezitten, maar mekaar niet beschermd hebben. In dergelijke situatie is het toch aangeraden, neen verplicht, om een wederzijds testament te maken. Ik kan mij niet voorstellen dat de notaris in 2009 daar niet heeft over gesproken.
Indien men als wettelijk samenwonende was ingeschreven, zou de overlevende nu het vruchtgebruik hebben over die andere helft. En zonder zorgen kunnen verder wonen en leven.
Ik lees nergens dat de TS en zijn broer alleenstaand zouden zijn of samenwonen in dat huis.

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#11 , 04 jul 2023 18:43

Ik lees :' broer overleed zonder rechtstreekse erfgenaam'
Ik meen dat hetzelfde van toepassing is op TS.
Hoe dan ook, mijn statement blijft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

iota
Berichten: 830

#12 , 04 jul 2023 20:52

Mocht het huis destijds door u en uw broer officieel in twee aparte wooneenheden zijn gesplitst, blijft uw deel uiteraard buiten schot. Maar de uitleg die de notaris u gaf, doet vermoeden van niet.

wr357zo92
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#13 , 05 jul 2023 14:27

Wat mij ergert is niet zozeer de prijs op zich, maar de stijging. In Brussel zijn de huisprijzen de laatste tien jaar met 34% gestegen. Ons klein arbeidershuisje zonder enig modern comfort, tuin of garage, te enerveren en in een wijk die volop een migrantenwijk aan het worden is, zou met 60% in prijs gestegen zijn. Dat vind ik toch erover.

Thomas_A
Berichten: 2442
Juridisch actief: Nee

#14 , 05 jul 2023 16:59

Wat mij ergert is niet zozeer de prijs op zich, maar de stijging. In Brussel zijn de huisprijzen de laatste tien jaar met 34% gestegen. Ons klein arbeidershuisje zonder enig modern comfort, tuin of garage, te enerveren en in een wijk die volop een migrantenwijk aan het worden is, zou met 60% in prijs gestegen zijn.
Dan is het toch net nog veel logischer dat de 3 erfgenamen recht hebben op de meerwaarde op de helft van uw broer, die verwezenlijkt is tussen zijn aankoop in 2009 en nu.

Letterlijk niemand hier snapt dat u het eerlijk vindt om te verdelen op basis van de schatting in 2009.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”