erfrecht

elvyra vvv
Topic Starter
Berichten: 1

erfrecht

#1 , 22 jun 2006 13:52

Mijn zoon is in China gehuwd met chinese vrouw in 1995. Zij wonen in Belgie sinds 1995 en hebben een kind uit dit huwelijk. Zijn vrouw heeft de belgische nationaliteit bekomen. Het Huwelijk is gewettigd in Belgie. Mijn vraag is, wanneer ik overlijd (ben gescheiden) gaat mijn ergenis naar mijn zoon volgens belgisch erfrecht, dus naar zijn persoonlijk partrimomium, of zijn nog bijkomende stappen hiervoor nodig.
Alvast bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 22 jun 2006 14:14

U woont in BELGIE(?)...Kinderen erven van hun OUDERS...
Bij testament KAN u een deel schenken.... (aan uw kleinkind)

seppe
Berichten: 35

#3 , 22 jun 2006 16:13

@ elvyra:

Voor onroerende goederen geldt het erfrecht van de plaats waar zij zich bevinden. Voor roerende goederen geldt het erfrecht van de laatste woonplaats van de erflater.

Reclame

wanton
Berichten: 9911
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 22 jun 2006 16:31

:

Voor onroerende goederen geldt het erfrecht van de plaats waar zij zich bevinden.
Voor een Belgische ingezetene - erflater , ongeacht zijn nationaliteit , is het Belgisch erfrecht van toepassing op zijn WERELDWIJD vermogen.
Elvyra, uw zoon is uw wettige erfgenaam en die erft alles , in zijn persoonlijk vermogen!

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 jun 2006 17:47

Belangrijk is het huwelijksvermogensstelsel van uw zoon. Deze kan gehuwd zijn met algehele gemeenschap van goederen en dan valt hetgeen hij erft in de huwgemeenschap.

scorpioen

seppe
Berichten: 35

#6 , 22 jun 2006 23:05

Voor een Belgische ingezetene - erflater , ongeacht zijn nationaliteit , is het Belgisch erfrecht van toepassing op zijn WERELDWIJD vermogen.
Neen, dit klopt niet met de regels van het IPR (internationaal privaatrecht). Zie mijn vorige posting.
Elvyra, uw zoon is uw wettige erfgenaam en die erft alles , in zijn persoonlijk vermogen!
Dit klopt evenmin. Zie de posting van scorpioen.

wanton
Berichten: 9911
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 23 jun 2006 14:33

Seppe , zie art. 15 Wetboek van Successierechten = ' waar zij zich ook bevinden'. Een beetje vakliteratuur lezen of een brochure van een bank zal U dit bevestigen. Wat de successierechten betreft , is er met een aantal Europese landen een akkoord om geen 'dubbele belasting' te moeten betalen. Zie vb boek 'Successieplanning' van Notaris Eric Spruyt vanaf p. 133. Dus : ' wereldwijd ' vermogen van een Belgisch ingezetene valt onder Belgisch erfrecht.
Wat andere opmerking betreft : dat wist ik en dat is waar , bij contract algehele gemeenschap. Maar vermits slechts ca. 8% van de contracten zo zijn , acht ik de kans dat voorliggend voorbeeld daarbij hoort NIHIL.

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#8 , 23 jun 2006 14:39

Seppe , zie art. 15 Wetboek van Successierechten = ' waar zij zich ook bevinden'. Een beetje vakliteratuur lezen of een brochure van een bank zal U dit bevestigen. Wat de successierechten betreft , is er met een aantal Europese landen een akkoord om geen 'dubbele belasting' te moeten betalen. Zie vb boek 'Successieplanning' van Notaris Eric Spruyt vanaf p. 133. Dus : ' wereldwijd ' vermogen van een Belgisch ingezetene valt onder Belgisch erfrecht.
Wat andere opmerking betreft : dat wist ik en dat is waar , bij contract algehele gemeenschap. Maar vermits slechts ca. 8% van de contracten zo zijn , acht ik de kans dat voorliggend voorbeeld daarbij hoort NIHIL.
Wanthon heeft uiteraard gelijk.

Trouwens, ik dien vast te stellen dat het niet de eerste keer is dat Seppe er zonder de minste kennis invliegt !

John B
Berichten: 22
Locatie: Hasselt

#9 , 23 jun 2006 20:42

hoe strookt hetgeen wanthon zegt met art. 78 Wetboek IPR?

het Wetboek Successierechten gaat toch alleen over de belasting op de vererving, niet over het recht dat van toepassing is?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 jun 2006 10:49

Het Wetboek van successierechten bepaalt enkel welke belasting verschuldigd is als men erft. Dit wetboek bepaalt niet wie wat erf.

VAN HECKE, G. en LENAERTS, K., Internationaal privaatrecht, in APR, 2de gewijzigde druk, e. Story-Scientia, 1989, blz. 208 schrijven:

"Onroerende goederen worden vererfd volgens de wet van hun ligging [...] Roerende goederen daarentegen worden vererfd volgens de wet van de laatste woonplaats van de erflater [...] Door deze verwijzingsregel wordt de eenheid van de nalatenschap verbroken De nalatenschap wordt opgesplitst in zoveel delen als er landen zijn waar onroerende erfgoederen liggen en in een roerend gedeelte dat in zijn geheel gelokaliseerd wordt in het land van de laatste woonplaats van de erflater."

Het recht van het land waar het onroerend goed gelegen is kan wel bepalen dat het recht van de laatste woonplaats van de erflater van toepassing is.

Dit werd bevestigd in art. 78 Wetboek IPR.

Voor wie meer wil weten over IPR: www.ipr.be

scorpioen

wanton
Berichten: 9911
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#11 , 24 jun 2006 16:13


"Onroerende goederen worden vererfd volgens de wet van hun ligging [...]"

Het recht van het land waar het onroerend goed gelegen is kan wel bepalen dat het recht van de laatste woonplaats van de erflater van toepassing is.
Dit werd bevestigd in art. 78 Wetboek IPR.
Dit is de eerste keer dat ik deze bepaling hoor en tegenkom. Ik vind het ook niet terug in mijn dokumentatie. Het zal in de praktijk dus zo zijn , volgens ?2 van art 78 IPR , en reeds aangehaald door scorpioen,(tekst in vetjes) , dat in bijna 100 % van de gevallen de vererving van onroerend goed in het buitenland toch gebeurt volgens het Belgisch erfrecht.

Terloops : het wordt steeds moeilijker om onroerend goed in het buitenland verborgen te houden voor de Belgische fiscus.
Ik beeindig van mijn kant hiermee deze discussie.

John B
Berichten: 22
Locatie: Hasselt

#12 , 24 jun 2006 17:17

ik moet hier toch weer op reageren: in het laatste bericht van wanthon wordt ervan uitgegaan dat de renvoi naar het Belgisch recht voor de vererving van de onroerende goederen zo goed als altijd gebeurt. Ik kan niet over het Chinees recht spreken, maar de internationaal privaatrechtelijke aanknoping aan het recht van de plaats van de ligging van de goederen is niet zo abnormaal.

Ervan uitgaan dat de grote meerderheid van de rechtsstelsels terugverwijst naar het recht van de verblijfplaats van de erflater, gaat dan ook te ver.

Voor wat China betreft, kan het best contact worden opgenomen met iemand die dat recht kent (ambassade?)

sperwer
Berichten: 1155

#13 , 24 jun 2006 18:23

Ik denk dat men hier bezig is met alles heel ver te gaan zoeken.

Vraagsteller vroeg enkel welk erfrecht er telt als ZIJ als BELG in BELGI? wonend komt te overlijden. En ik veronderstel dat onder die voorwaarde het BELGISCHE ERFRECHT telt.

En het chinees recht en internationaal recht zullen haar worst wezen, daar haar schoondochter ook de belgische nationaliteit heeft en in belgie woont.

Deze zijn enkel van toepassing als er eigendommen in het buitenland zijn en/of de erfgenaam of erflater in China woont. Uit de vraag is geen van beide op te maken.


Elvyra vvv het is dus zoals LEX schreef je eigen kinderen zijn je erfgenamen, bij vooroverlijden van hen hun kinderen. Voor het erfrecht telt bloedverwantschap in Belgi?, en zijn je schoonkinderen geen rechthebbenden. Er zijn hier wel een paar uitzonderingen op, maar die hebben dan weer te maken met hun huwelijkscontract of met een testament dat je kan opstellen. Maar als je dat wil doen kan een notaris je beste uitleggen hoe dat moet en hoeveel je zelf mag verdelen.

webmaster
Beheerder
Berichten: 1146

#14 , 25 jun 2006 09:08

Beste Forum-gebruikers,

Het is met "enige" ergernis dat ik vaststel dat er de laatste tijd nogal vaak scherp gereageerd wordt op bepaalde forum-leden die nochtans waardevolle bijdragen leveren.

JuridischForum.be werd opgestart met de bedoeling zoveel mogelijk bezoekers bij te staan in hun zoektocht naar antwoorden op juridische vragen. NIET met de bedoeling scheld-tirades te hosten.

Sta me toe via deze weg iedereen te danken die op een constructieve manier helpt dit forum uit te bouwen.

Met dank voor uw begrip en blijvende medewerking,
de Webmaster

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”