schenking

sofiemoerman
Topic Starter
Berichten: 5

schenking

#1 , 05 sep 2006 21:20

Prima website, schitterend initiatief!

Mijn vraag: mijn vriend en ik trouwen volgend jaar. We zijn nu op zoek naar een appartement om te kopen. Mijn ouders willen graag meeinvesteren om ons te helpen, maar willen wel de zekerheid dat, als er iets gebeurt (vb sterfgeval of scheiding; zeg nooit nooit), het geinvesteerde geld terug naar hen gaat. Hoe wordt dit wettelijk dan best geregeld? Een schenking, via notaris met bijbehorende schenkingskosten, of gewoon storting op mijn rekening en bij het huwelijkscontract laten vastleggen (hoe dan?)
Dank voor de info.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 05 sep 2006 21:44

Art.893.Men kan op geen andere wijze over zijn goederen om niet beschikken dan bij schenking onder de levenden...(Burgerlijk Wetboek).

Om niet beschikken is ONVERENIGBAAR met een deel van de waarde van het onroerend goed dient terugbetaald te worden indien...

basejumper
Berichten: 4661
Locatie: Diest

#3 , 08 sep 2006 17:43

Uw ouders kunnen een handgift aan u doen met een conventionele clausule van terugkeer (art 952 &953 BW) in geval van vooroverlijden van de begunstigde van de gift in afwezigheid van wettige erfgenamen (kinderen). Dergelijke handgift zal ook in geval van echtscheiding het bewijs leveren dat er eigen gelden aanwezig waren, en op basis van uw uittreksles kan u dan uw bijdrage in de koopsom van de woning bewijzen.
Als bankier beschik ik over typedocumenten voor dergelijke handgift. Dat wordt dan aangetekend van schenker naar begunstigde gezonden om vaste datum te kunnen bewijzen. Uittreksels van de rekening van je ouders en van jou vormen sluitend bewijs van de transactie.
Vraag het dus even aan je bankier of notaris.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”