Wat bij erfenis grootouders als ouder niet meer leeft.

balloe1
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Wat bij erfenis grootouders als ouder niet meer leeft.

#1 , 23 dec 2023 10:23

Kan iemand me zeggen hoe de verdeling van een erfenis zit in de volgende situatie.

Grootouders zijn overleden, erfenis zal nu verdeeld worden. Echter is één van de kinderen overleden en wordt dit erfdeel doorgeschoven naar de kleinkinderen. In dit respectievelijke geval twee kinderen. Het erfdeel van de overleden ouder zal dus gedeeld word door twee.
Welke tarieven zijn hier van toepassing? Is hier sprake van een erfenissprong?
Wat zijn de rechten van de kinderen? Dienen zij betrokken te worden bij alle verdelingen, verkoop van de woning (aanvaarden biedingen?),.... etc.

Thomas_A
Berichten: 2415
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 dec 2023 11:59

De kleinkinderen zijn erfgenaam bij plaatsvervulling. Hierbij is het (in België) niet zo dat het tarief geldt dat de oorspronkelijke erfgenaam zou betaald hebben.

Aangezien het hier om kinderen en kleinkinderen gaat, is het tarief echter hetzelfde. Nadeel is dat door de 2 kinderen deze elk snel in hogere schijven zullen belasting betalen.

https://www.axisfinance.be/nl/plaatsver ... jk-605.htm

https://backoffice.biblio.ugent.be/down ... 08/5866817

De kleinkinderen moeten inderdaad op exact dezelfde manier betrokken worden al de nog levende kinderen van de erflater. Indien nog minderjarig, betekent dit eveneens dat de vrederechter zijn akkoord moet geven voor beslissingen.
Laatst gewijzigd door Thomas_A op 23 dec 2023 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Inazuma
Berichten: 9821
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 23 dec 2023 12:04

Echter is één van de kinderen overleden en wordt dit erfdeel doorgeschoven naar de kleinkinderen.
Klopt

Als ze minderjarig zijn, moet men hiervoor naar de Vrederechter voor toelating, en is boedelbeschrijving van de nalatenschap nodig door een notaris opdat de Vrederechter daarop zijn oordeel zal baseren

In dit respectievelijke geval twee kinderen. Het erfdeel van de overleden ouder zal dus gedeeld word door twee.
Welke tarieven zijn hier van toepassing?
Da's in rechte lijn, laagste tarief

https://www.vlaanderen.be/algemeen-tari ... fbelasting

Er gebeurt opsplitsing in roerende en onroerende nalatenschap, welke elk apart belast worden (en dus niet als geheel) waardoor je langer in de lagere belastingsvork zit


Wat zijn de rechten van de kinderen? Dienen zij betrokken te worden bij alle verdelingen, verkoop van de woning (aanvaarden biedingen?),.... etc.
De kinderen treden in de plaats van de vooroverleden erfgenaam, ze moeten dus betrokken worden bij verdeling , verkoop, ...

Reclame

balloe1
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 dec 2023 12:49

De kleinkinderen zijn al geruime tijd meerderjarig.

De reacties hierboven spreken elkaar tegen. Ik had zelf ook verondersteld dat het tarief van de overleden ouder ging toegepast worden in het geval van plaatsvervulling. Ik vind hier weinig éénduidig over terug.

In de huidige situatie is het zo dat de kleinkinderen in niets betrokken worden, alles wordt onderling bedisselt. Ze hebben wel al rap rap de documenten van de nalatenschap mogen gaan tekenen zonder dat ze eigenlijk goed en wel kunnen lezen hebben wat er op vermeld stond.

Een bijkomende vraag: is de echtgenote van de overleden ouder een erfgenaam? Ergens denk ik van niet, want de wettelijke banden zijn door het overlijden verbroken met de schoonfamilie.

Thomas_A
Berichten: 2415
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 dec 2023 13:13

Hoezo? Ik denk dat Inazuma en ik elkaar helemaal niet tegenspreken.

Het is niet zo dat de plaatsvervullende erfgenaam aan het tarief van de oorspronkelijke wordt belast. Echter is dit in beide gevallen hetzelfde tarief, namelijk dat van erfenis in rechte lijn.

Dat ze documenten tekenen die ze niet deftig hebben kunnen inkijken, is natuurlijk hun eigen verantwoordelijkheid.

Partner van de voordien overledene ouder / kind erflater is in uw geval helemaal geen betrokken partij.

balloe1
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 dec 2023 13:35

Hoezo? Ik denk dat Inazuma en ik elkaar helemaal niet tegenspreken.

Het is niet zo dat de plaatsvervullende erfgenaam aan het tarief van de oorspronkelijke wordt belast. Echter is dit in beide gevallen hetzelfde tarief, namelijk dat van erfenis in rechte lijn.

Dat ze documenten tekenen die ze niet deftig hebben kunnen inkijken, is natuurlijk hun eigen verantwoordelijkheid.

Partner van de voordien overledene ouder / kind erflater is in uw geval helemaal geen betrokken partij.
Idd, ik had beter moeten lezen.
Ik ging er verkeerdelijk van uit dat erfenissen tussen grootouders en kleinkinderen niet aan het tarief 'rechte lijn' gebeurden. Nu lees ik dat dit wel zo is.

Dat van het ondertekenen heb ik hun ook gezegd; moest blijkbaar allemaal heel raprap gaan. In zo een geval vind ik het allemaal al heel verdacht.
Vandaar ook mijn vragen.

Bij de boedelbeschrijving stond bijvoorbeeld niets ingevuld als waarde van de woning. Iedereen ondertekend zo een papier zonder er bij na te denken maar achteraf kan er nog vanalles bij ingevuld worden waar niet iedereen zicht op heeft.

Het enige wat ik weet is dat alle erfgenamen een document ondertekend hebben waar het geld op de rekening, het geld in de woning en de inboedelwaarde op vermeld stond.

wanton
Berichten: 9911
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 23 dec 2023 17:49

Dat men zich zo laat behandelen, versta ik niet. In zaken zoals deze moet je weten wat je ondertekent.
De echtgenote van de overleden ouder kan meedelen in de nalatenschap. Indien vader overleden is tussen zijn beide ouders, en de woning is vererfd, komt het vruchtgebruik van dat deel van de woning toe aan die echtgenote.
Ik zou de kleinkinderen willen zeggen : vraag bij de bank de saldo's van de tegoeden op. Een eventuele verkoop van een onroerend goed kan niet gebeuren zonder akkoord van hen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

balloe1
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 dec 2023 10:01

Heb de kleinkinderen in tussentijd zover gekregen dat ze asap contact opnemen met de notaris om te vragen wat er nu juist op dat papier stond dat ze getekend hebben.
Ze gaan ook de vraag stellen hoe het zit met de waarde van het onroerend goed die blijkbaar niet vermeld stond op de aangifte. Nu kan het wel zijn dat daar de schatting nog van moet gebeuren maar dan nog.... Vind het altijd verdacht als er halve / vage waarheden verteld worden.

Wat ik niet goed begrijp van die jonge gasten: ze hebben allemaal een dikke gsm om foto's te nemen van de meest belachelijke dingen, nu dat ze eens een foto konden nemen van iets dat belangrijk was heeft er niemand aan gedacht. Langs de andere kant begrijp ik het wel: je krijgt telefoon om eens snel langs te komen om even 'iets' te ondertekenen dat heel snel binnen moet wegens een deadline. Ze waren totaal niet voorbereid.

De vader is jaren voor de beide grootouders overleden. Ik vermoed dus dat de echtgenote op weinig recht heeft.

balloe1
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 jan 2024 18:17

In tussentijd al iets meer nieuws: woning zou (laag) geschat zijn door een erkende schatten. Zit hier een adder onder het gras? Mogelijks een familielid die de woning wil aanschaffen voor een scherpe prijs? Of denk ik nu te ver.

Bieke85
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 jan 2024 19:46

De kleinkinderen nemen de plaats van de ouder in dus de erfenis recht is die in eerste rang de juiste % weet ik niet meer toen mijn oma is gestorven is alles onder mijn broers zus en mezelf verdeeld ipv mijn papa

Bieke85
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 jan 2024 19:47

Mag deze altijd zelf ook laten schatten dat staat iedereen vrij van.

wanton
Berichten: 9911
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#12 , 03 jan 2024 10:20

Baloe, dat is een truc. Voor verkoop wordt dat automatisch hoger geschat dan voor een aangifte nalatenschap.
Let wel, bij verkoop binnen twee jaar kan navordering gebeuren als de verkoop meer is dan de aangifte.
U moet wel akkoord gaan met de verkoop.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”