Onrechtvaardige verkoop tweede verblijf ouders

stalone150
Topic Starter
Berichten: 13

Onrechtvaardige verkoop tweede verblijf ouders

#1 , 01 dec 2023 15:30

Beste forumleden

Ik wil mijn verhaal delen met jullie, in de hoop dat iemand me kan helpen.

Mijn ouders hebben 30 jaar geleden een tweede verblijf gekocht. We zijn met vier kinderen. Een paar jaar geleden is mijn vader overleden, waardoor de kinderen de blote eigenaren zijn geworden en mijn moeder het vruchtgebruik heeft.

Eén van mijn zussen heeft de vraag gesteld om de woning over te kopen van ons. Wij, als goedgelovige schapen, zijn hiermee akkoord gegaan, voor een groot deel emotioneel omdat we dit nog in de familie wilden houden en geen ruzie wilden hebben.

De schatting is gebeurd in 2016 door een erkende schatter/landmeter. Uiteindelijk heeft mijn zus de woning in 2021 gekocht aan het schattingsverslag van 2016 en dit voor een prijs van 670.000 euro.

Achteraf vond ik het ook niet correct om het te kopen aan het schattingsverslag van 5 jaar terug. Nu hebben we gehoord van onze moeder dat ze aan de schatter heeft gezegd "het is voor een kind, schat het niet te hoog".

Tot onze grote verbazing heeft mijn zus de woning nu achter onze rug verkocht voor maar liefst 1.200.000 euro. Er zijn geen verbouwingswerken of aanpassingen gebeurd aan het pand, dus alles is hetzelfde gebleven. Dit wil zeggen dat ze in amper twee jaar tijd liefst 530.000 euro winst heeft gemaakt met een winstmarge van 75% zonder iets te doen op de kap van ons.

Dit voelt zeer wrang aan. We hebben dit al aangekaard bij onze moeder. Mijn zus zegt "verkocht is verkocht, en jullie moeten nu niet zagen over dat ik zo'n bedrag krijg".

Mijn moeder is momenteel in twijfel wat ze moet doen. Ze is niet echt iemand die actie onderneemt. Ze wil de zaak liever met rust laten.

Mijn zus heeft ons gebruikt met de belofte "het blijft nog in de familie" om dan na 2 jaar te zeggen "ik verkoop het" en dan met de grote winst gaan lopen. We voelen ons als kinderen bedrogen.

Er zijn enkele dingen die vragen oproepen:
Hoe kan de schatter hierzo fout geweest zijn?
Weten jullie raad wat ik hieraan kan doen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

bosprocureur
Berichten: 6888

#2 , 01 dec 2023 15:49

Het heeft mijns inziens weinig zin om na meer dan vijf jaar een verkoop te gaan aanvechten; een verkoop waar jullie blijkbaar mee akkoord gingen.

Er kunnen een aantal factoren meespelen die de prijs en /of de waarde van een goed beïnvloeden, naast natuurlijk de algemene fenomenale prijsstijging van de jongste jaren. Geen enkele schatter kon dit voorspellen.

Een schatting is en blijft een raming; bent u zeker dat die schatter echt "fout" was?

LeenW
Berichten: 12959

#3 , 01 dec 2023 15:56

Als u twijfels had, had u zelf een schatter moeten aanstellen. Nu kan er niet veel meer aan gedaan worden als de zus niet mee wil werken aan een oplossing.

Reclame

stalone150
Topic Starter
Berichten: 13

#4 , 01 dec 2023 16:00

De verkoop van een woning met deze grote marges in slechts twee jaar tijd (geen 5 jaar) doet mij vermoeden dat de schatting niet juist was. Dat is natuurlijk makkelijk gezegd achteraf. Als ik het had geweten, had ik inderdaad een tweede schatter moeten aanstellen. Maar om de vrede in de familie te bewaren, heb ik dit niet gedaan.

LeenW
Berichten: 12959

#5 , 01 dec 2023 16:10

Dat snap ik, maar het gezever dat toen zou ontstaan zijn, was nu misschien al voorbij geweest. Dit is iets dat waarschijnlijk nog heel lang zal aanslepen.

Evi (Odos)
Berichten: 362
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#6 , 01 dec 2023 17:18

Verkocht is verkocht inderdaad, daar kan je niets tegen inbrengen lijkt me.

Haar winstmarge is trouwens wel een stuk lager. Ze heeft op de aankoopprijs wellicht 12% registratierecht betaald (83K) en op de meerwaarde nog eens 16,5% (87K).
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

stalone150
Topic Starter
Berichten: 13

#7 , 01 dec 2023 18:40

De registratierechten in overdeeldheid zijn 2,5%. Ik dacht dat er geen meerwaardebelasting bestaat op eigen woning.

CityBird
Berichten: 799

#8 , 03 dec 2023 11:27

De verkoop van een woning met deze grote marges in slechts twee jaar tijd (geen 5 jaar) doet mij vermoeden dat de schatting niet juist was. Dat is natuurlijk makkelijk gezegd achteraf. Als ik het had geweten, had ik inderdaad een tweede schatter moeten aanstellen. Maar om de vrede in de familie te bewaren, heb ik dit niet gedaan.
Wij hebben momenteel een pand in de verkoop en het verschil in schatting tussen 3 makelaars is 40.000€, waarbij de minimumschatting 210.000€ is!!!! Alle makelaars staan erop, of wat had je gedacht dat hun schatting realistisch is.

Vastgoedprijzen zijn de laatste jaren ook enorm gestegen, vooral in centrumsteden zoals Hasselt, Leuven,….

Marcus Aurelius
Berichten: 3824
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 dec 2023 12:17

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

bosprocureur
Berichten: 6888

#10 , 03 dec 2023 13:28

Nog eens, een schatter kan geen precieze prijs/waarde garanderen, wel een richtlijn; daarenboven, de situatie kan op enkele jaren fel, heel fel veranderen.

Als het u kan geruststellen, een voorbeeld. Ik heb een zaak gevolgd, waarbij twee ernstige, gevestigde en uiteraard beëdigde schatters, hun idee gaven over de waarde van een goed; dit gebeurde in dezelfde maand, maar onafhankelijk van elkaar. Uit de vergelijkingspunten van verkopen van min of meer gelijkaardige panden in dezelfde buurt bleek dat er eentje twee keer in die periode verkocht werd, en bij de tweede verkoop liefst op de kop 50% hoger lag. Het verschil? Er werd telkens dus een verouderd pand verkocht, maar bij de teede verkoop van nog altijd dat afgeleefd pand, was er een vergunning beschikbaar om op dezelfde plaats 12 appartementen te bouwen.

Vergelijk met uw situatie, maar dan op vijf jaar.

De tweede schatter in mijn voorbeeld raamde het pand nog eens 36% hoger dan de eerste. Zelfde omstandigheden dus. En de uiteindelijke verkoopprijs lag dan nog eens een 30% hoger!

Waar zat het verschil? Eigenlijk lag dat huis wat in de weg voor een groter project, en die mensen betaalden het hoogste bedrag.

Vindt u het dan redelijk om in uw geval uw schatter te verdenken van een foutief bedoelde schatting ?

Franciscus
Berichten: 38739

#11 , 03 dec 2023 17:34

Zelfde ervaring. Een schatting van twee notarissen en twee schatters waarvan één schatting voor erfenisregeling waren allen rond dezelfde prijsvork. Edoch enkele jaren later is pand verkocht aan iets meer dan 150% van die prijs dus ipv €150 is er €230 voor gekregen (duizend)

bullgod
Berichten: 350
Juridisch actief: Nee

#12 , 18 dec 2023 14:16

wat met het vermelde VG van moeder in dit verhaal?
ook verkocht aan die ene dochter?

indien uw moeder de situatie ook als onrechtvaardig aanvoelt én zij heeft nog wat bezittingen, zou zij een testament kunnen opmaken waarbij zij het stoute (edoch gewiekste) kind zoveel als mogelijk benadeelt ter compensatie.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”