hoe handelen in verkoop van verdeelde blote eigendom

Johan Debergh
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

hoe handelen in verkoop van verdeelde blote eigendom

#1 , 28 nov 2023 19:41

Beste,

volgende situatie :

vader overleden in 1988, moeder heeft alles behouden , huis en roerende goederen. Ik heb een broer, en na het overlijden moesten wij niets van ons erfdeel hebben uit respect voor ons moeder. Mijn broer is getrouwd sinds 1981 en woont in Zwitserland en heeft de 2 nationaliteiten. Ergens in 1995, heeft mijn moeder afstand gedaan van het huis ,via de notaris Kluyskens te Sint-Amandsberg , waarin wij elk nu 1/2 naakte eigenaars zijn,en mijn moeder 100% het vruchtgebruik heeft tot haar dood. In 2005 wilde mijn broer weten hoeveel geld ons moeder had ,en zei niets te weten van het "niet aannemen van zijn deel" ( destijds na overlijden van ons pa) . Hij wist wel dat hij de 1/2 van de naakte eigendom had en er hierop erfenisrechten zijn op betaald . De overlijdensaangifte werd destijds gedaan door de secretaris van de gemeente in Destelbergen.

Nu ons moeder 92 jaar is, en vermoedelijk geen 20 jaar meer zal leven, stel ik me de vraag wat ik moet doen, en mag doen na het overlijden van mijn moeder, vermits mijn broer niets meer van hem laat horen.Hij heeft alle contacten met mijn moeder en mij gesloten ..Waarom is voor ons nog steeds de vraag. Ik heb hem via alle wegen al proberen te bereiken en de situatie uitgelegd. Het huis is bemeubeld van in de jaren 1970 en de inboedel is nog geen haar veranderd. Gezien het huis verkocht moet worden , anders is het leegstand en zijn er blijvende kosten.

Wie draait er op voor deze kosten ,mag de inboedel al door mij verwijderd worden en geschonken worden aan de kringloop ?
Wordt er een juridische procedure opgestart , met verplichte verkoop via familierechtbank, als hij niets van hem laat horen ?
Hoelang kan deze procedure aanslepen , zodanig dat alles achter de rug is ?

Graag hier een eventueel begeleidend antwoord of juridische bijstand.

Met vriendelijke groet

bullgod
Berichten: 350
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 dec 2023 01:13

uw uiteenzetting klopt van geen kanten; minstens is de door u gebruikte terminologie niet juist.

na overlijden moeder zullen jullie elk 1/2 volle eigenaar zijn van de woning. waarom zou uw broer zijn deel niet komen incasseren?

indien jullie geen akkoord zouden bereiken over de verdeling, kan u uw broer dagvaarden in gerechtelijke vereffening-verdeling.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”