Afhandeling erfenis gezinswoning indien 1 van de 2 partners overlijdt

RikP
Topic Starter
Berichten: 49
Juridisch actief: Nee

Afhandeling erfenis gezinswoning indien 1 van de 2 partners overlijdt

#1 , 24 apr 2023 13:25

Allebei mijn ouders zijn nog in leven. Zij zijn ooit getrouwd zonder huwelijkscontract. Ik ben enig kind.
Ik had begrepen dat, indien 1 van mijn 2 ouders overlijdt, de langstlevende partner het vruchtgebruik krijgt van de gezinswoning. De kinderen (ik dus) krijgen de naakte eigendom (van de helft van de woning).
De langstlevende partner moet geen successierechten betalen op het deel van de woning van de overledene.
Ik als kind moet wél successierechten betalen op het deel van de woning van de overledene.
Maar dan, hoe wordt dat dan verder afgehandeld?
De helft van de woning wordt dan van mij. Blijft dat gewoon zo op papier tot de langstlevende partner ook overlijdt?
Of moet de langstlevende ouder mij een geldsom betalen voor de waarde van het huis of zo?

PS. Ik vraag het niet zozeer voor mezelf. Wel om te weten welke financiële implicaties dit eventueel kan inhouden voor de langstlevende ouder.

Thomas Morus
Berichten: 5968
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 24 apr 2023 16:04

"De helft van de woning wordt dan van mij."

Zo is het. In naakte eigendom.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

iota
Berichten: 830

#3 , 24 apr 2023 16:15

Geen implicaties voor de langstlevende, behalve als die de woning wil verkopen. Dan is de handtekening van de blote eigenaar(s) nodig.
De vruchtgebruiker moet hoegenaamd geen vergoeding betalen aan de naakte eigenaar. Hij of zij mag de woning verder bewonen of ze verhuren. En moet de grondlasten, gewone onderhoudswerken enz. betalen. Grote werken, zoals nieuwe ramen, een nieuw dak, isolatie... moeten wettelijk gezien voor de helft mee betaald worden door de blote eigenaar (die immers de helft blote eigendom bezit). Of de vruchtgebruiker dit ook daadwerkelijk eist, zal afhangen van
de situatie.

U blijft idd blote eigenaar tot de ll. overlijdt. Op dat moment vervalt het vruchtgebruik en erft u bovendien het deel van de ll. De volledige woning is dan van u, maar u moet op dat moment nog slechts erfrechten betalen op de helft die u op dat moment erft.

Reclame

RikP
Topic Starter
Berichten: 49
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 apr 2023 16:36

Bedankt alvast voor de nuttige informatie!

Goed om weten dat er voor de langstlevende niet direct negatieve financiële gevolgen zijn.

Langs de andere kant: als ik goed begrijp zijn er voor de naakte eigenaar ook niet meteen voordelen verbonden aan het erven van de 'halve woning'. Hij kan er pas 'iets' mee doen (waar hij financieel beter van wordt) als de vruchtgebruiker komt te overlijden. Zie ik dat juist?

Thomas Morus
Berichten: 5968
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 24 apr 2023 16:56

U ziet dat juist.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

RikP
Topic Starter
Berichten: 49
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 apr 2023 22:05

U ziet dat juist.
Bedankt voor de bevestiging!

bullgod
Berichten: 350
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 apr 2023 22:44

aangezien u enig kind bent, meen ik dat het zeker voordeliger is om de woning aan u te laten schenken dan ze te erven.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

RikP
Topic Starter
Berichten: 49
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 apr 2023 23:32

... dat het zeker voordeliger is om de woning aan u te laten schenken dan ze te erven.
Goed idee! Daar had ik nog niet aan gedacht!
De schenkingstarieven voor onroerend goed zijn inderdaad voordeliger dan de successierechten erop.

Ik weet alleen niet of mijn ouders daar mentaal klaar voor zijn. Om hun woning weg te schenken... Ik denk dat de psychologische stap te groot gaat zijn.
Maar wie weet ...

bullgod
Berichten: 350
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 apr 2023 23:42

met voorbehoud van vruchtgebruik
Prietpraat is des duivels oorkussen.

RikP
Topic Starter
Berichten: 49
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 apr 2023 11:08

Dus ze behouden het vruchtgebruik, ook na de schenking?
Dat zou inderdaad logisch (en gewenst) zijn.

iota
Berichten: 830

#11 , 25 apr 2023 12:13

Schenkingen zijn een materie met de nodige potentiële adders onder het gras, zowel voor uw ouders als uzelf. Dus eerst eens goed horen bij een notaris.

RikP
Topic Starter
Berichten: 49
Juridisch actief: Nee

#12 , 25 apr 2023 13:09

Schenkingen zijn een materie met de nodige potentiële adders onder het gras, .....
Dat zou ik sowieso doen dan, een notaris raadplegen. Roerende schenkingen hebben ze al gedaan. Onroerende, en dan nog van hun eigen huis, dat is nog wat anders ....
Ik meende dat voor een onroerende schenking ook altijd een akte door een notaris moet opgemaakt worden. Die roerende schenkingen heb ik zelf laten registreren bij Fod Fin (kosteloos).

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”