Kinderen willen spaarrekening van vader die nog leeft!

josi
Topic Starter
Berichten: 551

Kinderen willen spaarrekening van vader die nog leeft!

#1 , 25 sep 2009 11:27

Weduwnaar heeft voor zijn tweede huwelijk zijn huis verkocht en de opbrengst aan zijn 2 kinderen gegeven.
Nu is hij hertrouwd met scheiding van goederen.Er is geen eigendom meer maar wel een spaarrekening.Zijn kinderen hebben dit ontdekt en eisen nu dat hij de volledige spaarrekening aan hen geeft.
Ze dreigen zelfs om er een advocaat bij te halen!!
Kan dit zomaar.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9913
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 25 sep 2009 12:18

Dit kan zomaar niet! Zolang vader leeft heeft hij de beschikking over zijn geld , zonder inspraak van de kinderen. Zij zullen van een kale reis terugkomen. Een goede advocaat begint aan zoiets niet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

hardlife
Berichten: 94

#3 , 30 sep 2009 03:24

Laat U niks wijsmaken, uiteraard kunnen zij niks doen. Vader heeft immers het eigendomsrecht met betrekking tot deze gelden. (art. 544 BW)

(crapuul eigenlijk die kinderen, uitschot van de samenleving :P )

Reclame

sperwer
Berichten: 1155

#4 , 30 sep 2009 06:18

Weduwnaar heeft voor zijn tweede huwelijk zijn huis verkocht en de opbrengst aan zijn 2 kinderen gegeven.
Nu is hij hertrouwd met scheiding van goederen.Er is geen eigendom meer maar wel een spaarrekening.Zijn kinderen hebben dit ontdekt en eisen nu dat hij de volledige spaarrekening aan hen geeft.
Ze dreigen zelfs om er een advocaat bij te halen!!
Kan dit zomaar.
De kinderen kunnen enkel aanspraak maken om hun erfenis.

Vader heeft hun erfenis van moeder reeds uitbetaald en zelfs zijn vruchtgebruik op de woning opgegeven voor hen.

Of de vader nu hertrouwd is of niet, heeft er niets mee te maken, maar op de erfenis van vader zullen ze toch moeten wachten tot hij dood is.
Zolang HIJ LEEFT is er NIETS van zijn bezittingen waar zij enige aanspraak op kunnen maken.
Deze kinderen zijn gewoon geldwolven van de ergste soort.

Maar zij kunnen hun vader dus niets maken en hij moet hen helemaal niets geven. Erger zelfs, hij heeft zelfs het volste recht om al zijn geld aan iemand anders te geven zolang hij leeft en is niet verplicht om zelfs 1cent over te laten voor hen.

sperwer
Berichten: 1155

#5 , 30 sep 2009 06:20

Weduwnaar heeft voor zijn tweede huwelijk zijn huis verkocht en de opbrengst aan zijn 2 kinderen gegeven.
Nu is hij hertrouwd met scheiding van goederen.Er is geen eigendom meer maar wel een spaarrekening.Zijn kinderen hebben dit ontdekt en eisen nu dat hij de volledige spaarrekening aan hen geeft.
Ze dreigen zelfs om er een advocaat bij te halen!!
Kan dit zomaar.
De kinderen kunnen enkel aanspraak maken om hun erfenis.

Vader heeft hun erfenis van moeder reeds uitbetaald en zelfs zijn vruchtgebruik op de woning opgegeven voor hen.

Of de vader nu hertrouwd is of niet, heeft er niets mee te maken, maar op de erfenis van vader zullen ze toch moeten wachten tot hij dood is.
Zolang HIJ LEEFT is er NIETS van zijn bezittingen waar zij enige aanspraak op kunnen maken.
Deze kinderen zijn gewoon geldwolven van de ergste soort.

Maar zij kunnen hun vader dus niets maken en hij moet hen helemaal niets geven. Erger zelfs, hij heeft zelfs het volste recht om al zijn geld aan iemand anders te geven zolang hij leeft en is niet verplicht om zelfs 1cent over te laten voor hen.

Bij zijn overlijden heeft zijn nieuwe echtgenote trouwens ook erfrecht en moeten zijn kinderen delen met haar.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#6 , 30 sep 2009 08:39

Ze dreigen zelfs om er een advocaat bij te halen!!
LOL!
Hier zal veel volk naar toe komen kijken!

sperwer
Berichten: 1155

#7 , 30 sep 2009 09:09

Ze dreigen zelfs om er een advocaat bij te halen!!
LOL!
Hier zal veel volk naar toe komen kijken!
Lach niet, mijn ex is zelfs naar de rechtbank geweest om te vragen hoe ze kom verhinderen dat HAAR moeder spullen kocht van HAAR erfenis voor de de kinderen die hier wonen.
Want zij beschouwd het geld en de eigendommen van haar moeder reeds als haar erfenis en enkel zij heeft daar dus rechten op.

Haar moeder is als tegenzet zich gaan informeren hoe ze kan verhinderen dat haar dochter nog 1 eurocent kan erven van haar.

wanton
Berichten: 9913
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 30 sep 2009 15:19

Erger zelfs, hij heeft zelfs het volste recht om al zijn geld aan iemand anders te geven zolang hij leeft en is niet verplicht om zelfs 1cent over te laten voor hen.
Sperwer , toch opletten wat je zegt. Dat kan vader dan weer zo maar niet.
Indien vader alles weggeeft , vb. aan zijn nieuwe echtgenote , kunnen (en zullen) de kinderen de begunstigde(n) kunnen doen terugbetalen tot zij hun wettelijk reservatair gedeelte hebben ontvangen.


Maar zolang vader leeft , kunnen zij niets doen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

sperwer
Berichten: 1155

#9 , 30 sep 2009 15:43

Erger zelfs, hij heeft zelfs het volste recht om al zijn geld aan iemand anders te geven zolang hij leeft en is niet verplicht om zelfs 1cent over te laten voor hen.
Sperwer , toch opletten wat je zegt. Dat kan vader dan weer zo maar niet.
Indien vader alles weggeeft , vb. aan zijn nieuwe echtgenote , kunnen (en zullen) de kinderen de begunstigde(n) kunnen doen terugbetalen tot zij hun wettelijk reservatair gedeelte hebben ontvangen.


Maar zolang vader leeft , kunnen zij niets doen.
De vader kan tot 3 jaar voor zijn overlijden alles weggeven.
Als hij dus alles aan het OCMW van zijn gemeente schenkt 3 jaar voor zijn dood,mogen de kinderen altijd proberen hun erfdeel op te eisen.
Hij kan echter niet zijn nieuwe echtgenote bevoordelen tegenover zijn kinderen.

Daarnaast heeft hij ook het volste recht om al zijn geld te verhuizen naar een land waar andere erfwetten tellen, zolang hij hier zijn belastingen maar juist aangeeft.

Geld is namelijk een roerend goed en onderhevig aan de erfwetten van het land waar het zich bevindt.
En men is niet verplicht om een erfenis na te laten, ook al heeft men op bepaalde ogenblikken miljarden in zijn bezit.

Hun wettelijk reservataire gedeelte, slaagt enkel trouwens enkel op de goederen die zich in België bevinden op het ogenblik van zijn overlijden.

wanton
Berichten: 9913
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#10 , 30 sep 2009 17:07

Het onweert hier momenteel niet , maar ik hoor het donderen ! In Keulen , waarschijnlijk.

"weggeven tot 3 jaar voor zijn overlijden" : er bestaat geen verjaring voor de tijd dat de kinderen kunnen terug gaan om de begunstigde van een schenking hun reservatair deel te laten terugbetalen. Die drie jaar slaat nergens op. Schenkingen van 30 jaar geleden komen ook in aanmerking voor eventuele 'inkorting'. En het OCMW is geen reservataire begunstigde.

" Geld verhuizen naar een ander land " : Het erfrecht in België is van toepassing voor elke ingezetene voor zijn ganse vermogen , waar zich dat ook bevindt op de wereld. De reserve van de kinderen is dus van kracht op het ganse mondiaal vermogen van een Belgische ingezetene. Het enige dat die man kan doen is emigreren , maar dan ook niet naar eender waar.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Creatief
Berichten: 2513

#11 , 30 sep 2009 20:30

Het onweert hier momenteel niet , maar ik hoor het donderen ! In Keulen , waarschijnlijk.

"weggeven tot 3 jaar voor zijn overlijden" : er bestaat geen verjaring voor de tijd dat de kinderen kunnen terug gaan om de begunstigde van een schenking hun reservatair deel te laten terugbetalen. Die drie jaar slaat nergens op. Schenkingen van 30 jaar geleden komen ook in aanmerking voor eventuele 'inkorting'. En het OCMW is geen reservataire begunstigde.

" Geld verhuizen naar een ander land " : Het erfrecht in België is van toepassing voor elke ingezetene voor zijn ganse vermogen , waar zich dat ook bevindt op de wereld. De reserve van de kinderen is dus van kracht op het ganse mondiaal vermogen van een Belgische ingezetene. Het enige dat die man kan doen is emigreren , maar dan ook niet naar eender waar.
Wanton, Sperwer heeft volgens mij toch wel gelijk. Je kan geld weggeven tot 3 jaar voor het overlijden. Voor de inkorting wordt er enkel rekening gehouden met het geld dat er nog overschoot op de dag van het overlijden en dan eventueel nog mogelijk de laatste 3 levensjaren. Er kan alleen inkorting worden gevraagd op de notariële schenkingen, niet op cash geld dat 3,2 jaar voor het overlijden werd weggeschonken of verdeeld. Volgens ik een jonge advocaat in de week hoorde, wordt er zelfs geen rekening gehouden met bankgiften. Ik kon het zelf moeilijk geloven, maar huiver nog van deze opmerking.

Schenkingen van cash geld, bankgiften, meubelen, juwelen, e.d. verjaren wel. Enkel de notariële schenkingen verjaren niet. De eigenlijke inkorting gebeurt sequentieel.

Misschien heb jij een andere mening hierover. Je mag gerust uit je eigen ervaring het tegendeel bewijzen. En ... als je bij de inkorting over de kleine dingen begint te jammeren, zoals meubelen, ... dan duurt de inkorting wel 7 jaar en nog meer.

katrientjevanwevelgem
Berichten: 21

#12 , 30 sep 2009 20:39

idd, geldwolven van de ergste soort !
wat zijn dat eigenlijk voor kinderen , vader pluimen terwijl hij leeft !!
je moet maar durven , nu een mens mag zich aan alles verwachten tegenwoordig...
ik zou ze gèèn eurocent meer nalaten!

Creatief
Berichten: 2513

#13 , 30 sep 2009 22:12

wanton schreef:
Het onweert hier momenteel niet , maar ik hoor het donderen ! In Keulen , waarschijnlijk.

"weggeven tot 3 jaar voor zijn overlijden" : er bestaat geen verjaring voor de tijd dat de kinderen kunnen terug gaan om de begunstigde van een schenking hun reservatair deel te laten terugbetalen. Die drie jaar slaat nergens op. Schenkingen van 30 jaar geleden komen ook in aanmerking voor eventuele 'inkorting'. En het OCMW is geen reservataire begunstigde.

" Geld verhuizen naar een ander land " : Het erfrecht in België is van toepassing voor elke ingezetene voor zijn ganse vermogen , waar zich dat ook bevindt op de wereld. De reserve van de kinderen is dus van kracht op het ganse mondiaal vermogen van een Belgische ingezetene. Het enige dat die man kan doen is emigreren , maar dan ook niet naar eender waar.


Wanton, Sperwer heeft volgens mij toch wel gelijk. Je kan geld weggeven tot 3 jaar voor het overlijden. Voor de inkorting wordt er enkel rekening gehouden met het geld dat er nog overschoot op de dag van het overlijden en dan eventueel nog mogelijk de laatste 3 levensjaren. Er kan alleen inkorting worden gevraagd op de notariële schenkingen, niet op cash geld dat 3,2 jaar voor het overlijden werd weggeschonken of verdeeld. Volgens ik een jonge advocaat in de week hoorde, wordt er zelfs geen rekening gehouden met bankgiften. Ik kon het zelf moeilijk geloven, maar huiver nog van deze opmerking.

Schenkingen van cash geld, bankgiften, meubelen, juwelen, e.d. verjaren wel. Enkel de notariële schenkingen verjaren niet. De eigenlijke inkorting gebeurt sequentieel.

Misschien heb jij een andere mening hierover. Je mag gerust uit je eigen ervaring het tegendeel bewijzen. En ... als je bij de inkorting over de kleine dingen begint te jammeren, zoals meubelen, ... dan duurt de inkorting wel 7 jaar en nog meer.

wanton
Berichten: 9913
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#14 , 01 okt 2009 11:03

Hallo ,

ik heb geen eigen mening over dit punt. Ik baseer mij op het Burgerlijk Wetboek .Lees de artikels vanaf 919 en volgende eens opnieuw. De wetgever heeft ervoor gezorgd dat een reservatair erfgenaam steeds aanspraak kan maken op zijn reserve.
Dat wordt berekend op de fictieve massa . Die is samengesteld uit : " alle tegoeden van de overledene op het ogenblik van overlijden min de schulden , verhoogd met alle schenkingen die hij ooit gedaan heeft." Het is het vermogen wat aanwezig zou zijn indien geen enkele schenking zou zijn gebeurd.
Indien de reserve niet kan uitgevoerd worden heeft de erfgenaam , ieder afzonderlijk , het recht om inkorting te vragen van de schenkingen tot hij zijn wettelijk deel heeft bekomen.
Het heeft geen belang hoe de schenking is gebeurd , handgift , bankgift , notariële schenking , of hoe lang het is geleden.
De berekening van de reserve gebeurt alsof er NOOIT een schenking is geweest. Er zit geen verjaring op de schenkingen , op geen enkele. Er is zelfs bepaald in welke volgorde de schenkingen aangesproken kunnen worden.
Ik weet dat het soms moeilijk , om niet te zeggen onmogelijk is om te bewijzen dat er schenkingen gedaan zijn. Daar staat de erfgenaam soms zwak. Dat ondermijnt de stelling van het Wetboek echter niet. En iedere rechtbank kan daar eigen interpretaties aan geven.
Sperwer heeft het op een bepaald moment over ' 3 jaar'. Waar dat vandaan komt weet ik niet. Misschien omdat voor schenkingen van meer dan 3 jaar voor het overlijden geen successierechten moeten betaald worden. Dat kan best samen gaan. Waar ook de drie jaar speelt : sommige gelden die bewezen aanwezig waren , vb. verkoop OG , levensverzekering , worden toch belast bij overlijden binnen de drie jaar na toekenning of verkoop.
Kortom : indien de reserve aangetast is , wordt de fictieve massa samengesteld voor de berekening. Daarvoor komen alle schenkingen , onder welke vorm ook , en wanneer dan ook , zonder verjaring , in aanmerking.
De erfgenaam heeft 30 jaar na het overlijden de tijd om zijn recht uit te oefenen , maar hij moet dat wel effectief doen.

Groeten , tot volgende week!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#15 , 06 okt 2009 11:40

Tot nu toe is er nog niks gebeurd,hij heeft nog niks gegeven maar het feit dat nu de kleinkinderen ook niet meer komen weegt dus zwaar.
Vermits ze getrouwd zijn met scheiding van goederen denk ik niet dat de vrouw iets gaat erven indien hij eerst zou overlijden(er is buiten zijn spaargeld niks)
Ik had ergens iets gelezen over een keuzebeding bij hun huwelijkskontrakt invoegen maar begrijp er niet veel van en momenteel is de man ziek van deze problemen en niet in staat om naar een notaris te gaan om inlichtingen te nemen.Vandaar dat ik in hun plaats hier al een paar inlichtingen vraag.
De geldwolven proberen hun 85 jarige vader in zijn graf te krijgen!Hier zijn geen woorden voor!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”