erfenis biologische vader

vanne
Topic Starter

erfenis biologische vader

#1 , 02 dec 2005 12:54

hoe kan mijn bioligische vader mij zijn erfenis geven zonder al te veel rompslomp daar hij nergens op papier staat dat die mijn vader is. bij mijn geboorte heeft mijn ma mij op haar naam geplaatst, toen ik 12 was is zij met iemand anders getrouwd dan mijn boilogische vader en heb ik toen de naam van mijn ma haar nieuwe man gehad. mijn vader is nu ernstig ziek en had graag zijn bezit aan mijn gegeven via zijn erfenis, iedereen die wij raadplegen om te vragen hoe we dit bets doen zeggen dat we veel te veel rompslomp zullen hebben en ook dat ik zal aanzien worden als een vreemde en 70% kosten zal betalen aan de staatskas daar er geen bewijzen zijn dat hij mijn vader is, kunnen jullie raad of advies geven daaromtrend?

groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wesley
Berichten: 294

#2 , 02 dec 2005 14:08

In het successierecht zijn er 3 categori?n: vreemden, broer en zus en kinderen/echtgenoot/samenlevenden.

De laatste categorie is degene met de laagste rechten, ?n er bestaan veel gelijkstellingen.

Interessant voor u hier is de wettelijke samenwoning, hetgeen NIET beperkt is tot man en vrouw, maar ook kan voor vader en zoon (maakt niet uit erkende vader of niet).

Als je uw werkelijke verblijfplaats bij uw vader neemt, die verklaring aflegt van wettelijke samenleving, en uw biologische vader een testament opmaakt, kun je erven aan laagste tarief.

Voor verder advies: uw notaris

vanne
Berichten: 2
Locatie: roeselare

#3 , 02 dec 2005 15:19

dus volgens jullie reactie moet ik bij mijn vader gaan inwonen en zo sta ik dan het dichtst bij hem en als die overlijdt komt de bezittingen van hem naar mij toe? en indien ik niet bij hem kan gaan inwonen door omstandigheden( een vriend en een zoontje) is er nog een mogelijkkheid? en een dna test? kan dat iets zijn? heb daarovergehoord. moest iknu toch bij hem inwonen, kunnen zijn broers en zussen dan hun deel opeisen? dat is een vraag die mijn vader zich stelt als wij een oplosssing gevonden hebben om zijn nalatenschap aan mij te kunnen doorgeven.
reactie op uw tip om naar de notaris te gaan; die weet er ook niet veel op te zeggen

vele groeten
wie mij kan helpen mag steeds reageren via deze forum of via e-mail

Reclame

Wesley
Berichten: 294

#4 , 02 dec 2005 18:02

Zo eenvoudig is het niet.

Als u bij hem - of omgekeerd - inwoont, en een wettelijke sameleving aangaat (d.i. officiele verblijfplaats op zelfde adres ?n dit zo houden tot effectief overlijden) valt u onder de laagste categorie van successierechten.

DIT HOUD GEEN ERFRECHT IN!

Om te erven moet er een testament opgemaakt worden (m.o. daartoe moet uw vader nog wilsbekwaam zijn).

Via het testament kan uw biologische vader al zijn bezittingen aan u legateren.

ECHTER: dit doet geen afbreuk aan de reservataire erfgenamen. Broers en zussen zijn geen reservataire erfgenamen.

DNA-test heeft mijn inziens weinig nut. Er wordt enkel erfrecht toegekend aan de kinderen van de juridische vader, een DNA-test die aantoont dat de juridische vader niet uw 'echte' vader is kan de hoedanigheid van juridische vader niet in het gedrang brengen.

Dit is gedaan in het belang van het kind... eens jurisdiche vader, blijft juridische vader (DNA-test wordt gedaan in het geval er geen juridische vader bekend, VB kind van ongehuwde moeder)

Andere mogelijkheden om te erven:

- testament, maar dan val je in de zwaarste categorie (van vreemde)

- Een zorgrelatie tot stand brengen. (1 van de gelijkstellingen - dan ook laagste categorie, maar er is duurvoorwaarde)

Het verbaast me trouwens dat uw notaris hier niet over sprak... mss even deze punten aanhalen?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”