billijke vergoeding

Jannemieke
Topic Starter
Berichten: 11

billijke vergoeding

#1 , 25 jul 2016 10:10

Bestaat er zoiets als billijke vergoeding voor gedane werk na het overlijden van de laatst levende ouder, voor het onderhoud van de erfenis (het huis en de gronden) tot de verkoop daarvan?
Heeft dat misschien een andere naam?
Indien ja, hoe wordt zoiets verrekend?

dank u.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38603

#2 , 25 jul 2016 12:45

Dat moeten de erfgenamen overeengekomen zijn.
Indien niet wie betaald nu de kosten en zijn deze bewijsbaar.
Als het officiële kosten zijn n de nutsvoorzieningen de belastingen enz worden deze documenten naar een van de erfgenamen gestuurd deze kan die dan na betaling ( of indien anders overeengekomen diegene die betaald heeft) aan de notaris overmaken en dus als eerste betaald worden.

Of indien er nog gelden waren de bankrekening na vrijgave laten stopzetten en een gezamenlijke rekening openen op erfgenamen X .
Vanuit die rekening worden de lopende rekeningen betaald.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 25 jul 2016 12:58

Als het gaat over het onderhoud van een mede-eigendom dan betaalt elk zijn deel van de kosten volgens zijn aandeel in die mede-eigendom.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Jannemieke
Topic Starter
Berichten: 11

#4 , 27 jul 2016 09:53

Het gaat inderdaad over het onderhoud. Gras maaien, haag scheren, onkruidvrij houden... wat nog allemaal.
Er staat geschreven dat men een erfenis moet beheren als een goede huisvader. Maar wat houdt dat in?
Er is eens gezegd "je had dat niet moeten doen". Maar als je iets niet onderhoudt, verkoop het dan nog eens aan een goeie prijs...

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 27 jul 2016 12:49

Waar staat dat zo letterlijk geschreven?
Aangezien er verschillende mede-eigenaarszijn moeten, zoals reeds vermeld, de kost van onderhoud pro rata worden verdeeld. Dat staat in de wet. Maakt geen onderscheid alnaargelang oorzaak van ontstaan van mede-eigendom.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jannemieke
Topic Starter
Berichten: 11

#6 , 01 aug 2016 23:48

ik kan je geen link geven. Ik las dat hier en daar.
praktisch voorbeeld, om iets eenvoudigs te zeggen:
Als ik het gras maai, heb ik benzine nodig. Wie betaalt?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”