Eigenhandig testament toch niet goedkoop?

sparrow75
Topic Starter
Berichten: 3

Eigenhandig testament toch niet goedkoop?

#1 , 10 sep 2015 23:14

Beste
ik las dat een eigenhandig testament een "goedkope" optie is; enkel de registratie zou moeten betaald worden, rond de 100 EUR. Mijn vader is recent overleden, ik laat de akte van erfopvolging opstellen door de notaris, en hij blijkt nog een 10 jaar oud eigenhandig testament van mijn vader hebben liggen (een eenvoudig velletje), dat niet meer kan uitgevoerd worden omdat het huis waarvan sprake is, ondertussen was verkocht.
Nu krijg ik de factuur van de notaris, met daarbij een deel 250 EUR (eBTW):
Erelonen 8,55 €
Registratie Antwerpen III 100,00 €
Aktekosten 141,45 €
Met de uitleg:
Aangezien het testament op ons kantoor in bewaring was gegeven, en geregistreerd was bij het Centraal Register voor testamenten, diende het na het overlijden van uw vader neergelegd te worden onder de minuten. Er diende dus met andere woorden een akte van neerlegging opgemaakt te worden waar het werd aangehecht, zodat de inhoud nu vaststaat.

Deze akte moet geregistreerd worden, evenals het testament in bijlage.
Daarna moet een afschrift van de akte neergelegd worden op de griffie van de rechtbank


Mijn vraag: volgt een testament altijd deze weg? M.a.w. dit is toch niet zo goedkoop; of had mijn vader het beter niet aan een notaris gegeven?
Graag uw opinie
met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9913
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 11 sep 2015 19:32

Een eigenhandig geschreven testament moet, bij overlijden van de testator , toch via een notaris aangeboden worden voor 'homologatie'. Dat wil zeggen : er moet officiëel vastgesteld worden dat het om een authentiek testament gaat, in de correcte vorm , zonder tegenstrijdigheden, en derg.
Ik begrijp wel niet waarom dat enkel via een notaris kan gebeuren.
Een eigenhandig testament is van die kant goedkoper : voorlopig geen tussenkomst , steeds gemakkelijk te vervangen, ...

De onkosten van de notaris lijken mij in deze wel normaal!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Creatief
Berichten: 2513

#3 , 11 sep 2015 20:58

Idem, onkosten zijn normaal. We hebben véél meer moeten betalen. Het testament moest wel uitgevoerd worden. Ik schrok ook even van de onkosten.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”