broer beheert geld - voorschot erfenis

sabrinad
Topic Starter
Berichten: 211

broer beheert geld - voorschot erfenis

#1 , 30 aug 2015 18:07

Mijn moeder is een bejaarde weduwe en ik heb twee broers met wie ik geen goede band heb.
Mijn moeder heeft door haar hoge leeftijd niet erg veel geldbesef en liet zich altijd al makkelijk manipuleren. Sinds mijn vader is overleden, merk ik dat hij opvallend veel komt ( vroeger bekeek hij haar amper), maar ik merk ook dat hij zich ineens duurdere wagens, appartement aan zee,...kan permitteren zonder dat die veranderd is van job.
Hij is ook de enige van de broers die een sleutel van het appartement heeft, haar code kent,...

Doordat ik de laatste tijd in een tegen mijn wil moeilijke financiële positie ben beland, wilde mijn moeder mij financieel helpen. Na een gesprek met haar zoon was het meteen van: daar is geen sprake van. Ze zei: ik zal je een voorschot op je erfenis geven, maar toen kreeg ik een furieuze telefoon van mijn broer waar ik de scheldwoorden niet van durf neer te pennen.

Mijn vraag: ik vertrouw mijn broer niet ivm het beheer van mijn moeder's geld. Hij zal wel zo sluw zijn om geen geld van haar rekening naar de zijne over te schrijven, maar veeleer cash afhalen waarop zij dan iets zal zeggen: het was voor de tandarts, ik moest kort op elkaar tien keer na elkaar terug.
Goed, ik vertrouw het niet. Is het te bewijzen? Mss niet omdat hij sluw is. Maar als je drie kinderen hebt en één van die kinderen heeft de macht om dat te doen.

Een andere vraag: als zij me een voorschot erfenis wil geven, moet ze dan het akkoord hebben van de andere kinderen ( die uiteraard nooit akkoord zullen gaan)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 30 aug 2015 19:56

Laat een bewindvoerder aanstellen

sabrinad
Topic Starter
Berichten: 211

#3 , 30 aug 2015 22:12

Ik kan die procedure niet starten, zit zelfs sociaal in zwakste positie van de drie. Ze stellen meteen legertje topadvocaten aan en dienen nog eens klacht in voor laster en eerroof.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 01 sep 2015 11:14

“Art.488bis.A. De meerderjarige die, geheel of gedeeltelijk, zij het tijdelijk, wegens zijn gezondheidstoestand, niet in staat is zijn goederen te beheren(*), kan met het oog op de bescherming ervan, een voorlopige bewindvoerder toegevoegd worden, als hem nog geen wettelijke vertegenwoordiger werd toegevoegd. B. § 1. Op zijn verzoek, op verzoek van elke belanghebbende of van de procureur des Konings kan aan de te beschermen persoon een voorlopige bewindvoerder worden toegevoegd door de vrederechter van zijn verblijfplaats, of bij gebreke daarvan, van zijn woonplaats. De vrederechter kan die maatregel ambtshalve nemen, wanneer bij hem een verzoek werd ingediend als bedoeld in de artikelen 5, § 1, en 23 van de wet van 26 juni 1990 betreffende de bescherming van de persoon van de geesteszieke of wanneer bij hem een omstandig verslag wordt ingediend als bedoeld in artikelen 13, 14 en 25 van dezelfde wet. Artikel 7, § 1, van dezelfde wet is in dit geval eveneens van toepassing...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

“Art.843.Ieder erfgenaam die tot een erfenis komt, moet, zelfs indien hij onder voorrecht van boedelbeschrijving aanvaardt, aan zijn medeërfgenamen inbreng doen van al hetgeen hij van de overledene, bij schenking onder de levenden, rechtstreeks of onrechtstreeks ontvangen heeft; hij mag de giften niet behouden noch de legaten opeisen, die hem door de overledene zijn gedaan, tenzij de giften en legaten hem uitdrukkelijk zijn gedaan bij vooruitmaking en buiten erfdeel of met vrijstelling van inbreng”(B.W.)

“Art.894.Een schenking onder de levenden is een akte waarbij de schenker zich dadelijk en onherroepelijk van de geschonken zaak ontdoet, ten voordele van de begiftigde, die ze aanneemt.Art.901.Om een schenking onder de levenden te kunnen doen of een testament te kunnen maken, moet men gezond van geest (*)zijn.”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”