vruchtgebruik

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

vruchtgebruik

#1 , 21 apr 2015 14:03

Vraag .Meneer x en mevrouw y scheiden .
Ze maken een akkoord om NIET in verdeling te gaan in een periode van 5 jaar (welke telkens met 5 jaar kan verlengd worden)
Meneer x woont in het onverdeelde woning .
Meneer x gaat een een nieuw huwelijk aan .Gaat daar samen met zijn nieuwe echtgenoot wonen .
Wat gebeurd er inzake vruchtgebruik als meneer x sterft .Is mevrouw y verplicht om de nieuwe echtgenote te laten wonen ?? .Ik ga ervan uit de verdeling eens moet gebeuren voor er van vruchtgebruik sprake is .
Nota : wanneer verdeling gebeurt bij overlijden heeft de mevrouw x 75procent van de woning .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 21 apr 2015 17:20

Bij overrlijden van Mr X behoudt zijn ex mevr Y haar helft. De helft van mr X vormt zijn nalatenschap. Zijn vrouw bekomt minstens het vruchtgebruik van die helft , meer kan afhankelijk van de situatie (kinderen, testament,...). Mevr Y kan de verkoop vragen. Zij moet minstens haar toestemming geven dat mevr X de woning bewoont en zij kan huur vragen. Maar mevr X zal nooit 75 % van de woning bekomen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

#3 , 21 apr 2015 20:51

Mevrouw y heeft alle gronden (door haar ouders in nalatenschap) .De stenen zijn gemeenschappelijk .Blijft het dan 50/50 ???

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 22 apr 2015 14:40

Als er niets afgesproken is zou het wel eens kunnen dat zij alles heeft. Het principe is dat de eigenaar van de gronden ook eigenaar is van de gebouwen die erop staan.
Wat hij dan wel kan doen is compensatie eisen voor de inspanningen en kosten die hij gedaan heeft voor haar eigendom.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 22 apr 2015 15:05

De woning is dan voor 100 percent eigendom van mevrouw ingevolge het recht van natrekking.
Uit hoofde van overlijden man kan er dan ook geen vruchtgebruik ontstaan.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

#6 , 23 apr 2015 15:20

Volgende situatie .In een huwelijk krijgt 1 partner grond van zijn ouders als geschenk .De huwelijkspartner begint te bouwen (bv hij is zelf metselaar) De stenen kopen ze samen van hun eigen euros (50/50) Als ze in scheiding gaan is metselaar zijn geld kwijt ? .Voor zijn werkuren kan hij vergoed worden.Klopt deze gedachte ???
Ik zou dan nooit een huis zetten waar de grond tot 1 echtgenoot/echtgenote behoord !

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#7 , 23 apr 2015 17:34

Welk huwelijksvermogensstelsel? Indien algehele gemeenschap en geen bijzondere bepaling bij de gift dan wordt de grond ingebracht in de gemeenschap en bij echtscheiding verdeeld samen met al wat erop staat.

Anders recht van natrekking: wie de grond heeft, is ook eigenaar van wat erop gebouwd wordt. Als er inbreng is van de andere partij kan die wel verrekend worden...mits bewezen. Uw voorbeeld toont aan dat er beter een andere oplossing gekozen wordt.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

#8 , 24 apr 2015 15:47

Wat als er geen huwelijk was .Het betreft 2 samenwonenden met kind van beiden .Waarschijnlijk is het ook de eigenaar van de grond die alles heeft .?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 24 apr 2015 18:04

Wat als er geen huwelijk was .Het betreft 2 samenwonenden met kind van beiden .Waarschijnlijk is het ook de eigenaar van de grond die alles heeft .?
Ook dan blijft mijn antwoord hezelfde.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”