Testament versus uitvoering erfenis

PhilBol
Topic Starter
Berichten: 4

Testament versus uitvoering erfenis

#1 , 01 apr 2015 17:31

In het bezit van een testament van groot-tante (notariële akte). Was dat document uit het oog verloren, net teruggevonden.

In testament genoemde enige erfgename en legatarisse is overleden in 2002 (=mijn moeder).
Testament vermeldt dat bij overlijden erfgename, de beide zonen van de erfgename tot legatarissen worden aangesteld.

Erflater overleden in 2007 (geen officieel document maar is wel zeker - rijksregister).
Als testamentair legataris heb ik echter niets vernomen (en mijn broer ook niet) van de afhandeling van het testament, de begrafenis of de erfenis.

Hoe kan ik te weten komen hoe deze nalatenschap geregeld is?
Of de wensen van de erflater met betrekking tot begrafenis (die ook in testament staan) nageleefd zijn?

Meer algemeen: hoe kom ik te weten of er eventueel een later testament was dat de erfenis anders regelde?

Alvast hartelijk dank voor alle informatie die jullie kunnen bezorgen!
Vriendelijke groeten.

P.S. geen aprilgrap

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 01 apr 2015 18:28

Dat is heel eigenaardig.
Normaal gezien kan een testament enkel en alleen over het hoofd worden gezien als het niet werd opgenomen in het register van de testamenten (juiste naam ontglipt me).
Kan me niet indenken dat een notaris dat zou nalaten, tenzij dat testament slechts een "klad" was.
Dat gebeurt wel met testamenten die mensen zelf schrijven en zonder meer thuis in een lade bewaren.

Doe navraag bij het kantoor dat de 'akte' opgesteld heeft.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Creatief
Berichten: 2513

#3 , 01 apr 2015 19:02

Tante kon het testament ook herroepen zodat jullie naast de prijzen vielen.

Reclame

k.b.
Berichten: 876

#4 , 01 apr 2015 19:04

een "klad" met een handtekening is geen klad ...
maar TS kan toch nooit een originele "minuut" in zijn bezit hebben ...

k.b.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 01 apr 2015 19:06

Vermoedelijk is antwoord Creatief het juiste.
Indien testament nog geldig zou zijn geweest had TS iets vernomen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

PhilBol
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 01 apr 2015 20:12

Ik ben niet thuis in deze wereld, dus juiste benamingen zijn vraag voor me.
Dit zijn de details, vragen onderaan.

Heb hier voor mij een "boekje" waar aan buitenkant opstaat "kantoor van Mter X Y Notaris, akte van dd/mm/YYYY, TESTAMENT, van (detail van erflater)"
Binnenin 1 dubbel A4, een kan beschreven met iets als
Voor ons Meester X Y, notaris ter standplaats Z
in bijzijn van getuigen van:
1e (detail van getuige 1)
2e (detail van getuige 2)
Is verschenen
(detail van erflater)
Dewelke ons notaris aangezocht heeft haar testament te ontvangen,
hetwelk zij ons in bijzijn van genoemde getuigen gedikteerd heeft als
volgt:
Ik wens .... (wilsbeschikking)
....
Het is alzo dat de komparante ons notaris haar testament gedikteerd
heeft, wij notaris het ommiddelijk eigenhandig hebben geschreven,
aan komparante er lezing van hebben gegeven, zij verklarende dat zo
haar wil is, het alles in de bestendige tegenwoordigheid van genoemde
getuigen.
WAARVAN AKTE
Gedaan en verleden ...
In bijzijn vangenoemde getuigen.
En na opnieuw aan de komparante lezing te hebben gegeven van dit
haar testament met heel deze akte zij verklarende erin te volharden,
heeft zij met de getuigen en ons noratis getekend.

Onderaan stempel Notaruis, geen handtekeningen.

Klopt het dat dit een akte is waarin de notaris aangeeft een testament in zijn bezit te hebben?
En dus niet het testament zelf, hoewel de wilsbeschikking in deze "akte" wel beschreven wordt (maar hier weggelaten).

Ik begrijp dat een testament kan herroepen zijn door een later opgesteld document, hoe kan ik dat te weten komen?

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 01 apr 2015 20:30

Misschien door eens met die notaris contact op te nemen.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 01 apr 2015 20:40

Dit betreft een notariëel testament , opgemaakt door de notaris in bijzijn van 2 getuigen. Het zou straf zijn dat zo'n testament - dat geregistreerd wordt in het CRT - over het hoofd gezien wordt als de erflater overlijdt. Het getekende originele exemplaar blijft bij de notaris. Waarschijnlijk is er een ander testament van recentere datum, dat heeft dat voorrang. Neem idd contact met de notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

PhilBol
Topic Starter
Berichten: 4

#9 , 01 apr 2015 22:55

Ik heb uiteraard contact opgenomen met de (opvolger van de) notaris voor ik hier postte, en ook die kon mij geen duidelijk antwoord geven.
Die stelde ook: ! Waarschijnlijk ! is er een testament van recentere datum?????????

Voor mij onvoldoende! Ik wens te weten wat er gebeurd is.
Wie heeft welke beslissing genomen heeft, op welke basis, met welke documenten?
Was die beslissing rechtsgeldig?
Dat lijkt me rechtvaardig. Of is dit nog maar eens een voorbeeld van hoe de rechtsstaat niet altijd rechtvaardig is?

Hoe kan ik dat te weten komen wat er gebeurd is?

Franciscus
Berichten: 38607

#10 , 01 apr 2015 23:19

Rechtstaat : dit is een burgerlijke zaak en dus niet direct iets met de staat te maken.
U zou kunnen navragen bij http://www.belgium.be/nl/belastingen/na ... /betaling/" onclick="window.open(this.href);return false;
En dan het kantoor waar groot-tante heeft gewoond.
Waren er nog andere familieleden broers zussen of broers of zussen van uw moeder?
Volgens mij kan een notaris wel nazien of er effectief een ander testament was ... maar als dat enkel een handgeschreven was en dus niet geregistreerd zal dat dus niet te vinden zijn in Centraal Register Testamenten maar wel rechtsgeldig gezien van jongere datum.
Vooral punt tien.
http://www.notaris.be/tagsearch.php?clicked=1&tagID=60" onclick="window.open(this.href);return false;

wolf2
Berichten: 2071

#11 , 02 apr 2015 07:29

Stel, ik maak in mijn leven om de 5 jaar een ander testament met telkens een andere begunstigde (ik ben nogal wispelturig van aard). De ene keer notariëel, dan weer eigenhandig, enz. Ik deel die testamenten uit langs links en langs rechts.
Ik overlijd: er lopen in het land 3 mensen rond met een testament van mij die elk denken algemeen legataris te zijn; er zijn er 2 die van niets weten en dan nog een aantal wettelijke erfgenamen (die weten dat ik dood ben of niet).

Wie is eigenaar van mijn nalatenschap? Diegene die beweert het te zijn, tot zolang niemand anders het tegendeel kan bewijzen.

Heeft elk van de genoemde personen het recht te weten hoe een erfenis is verlopen? Nee, tenzij hij zich als eigenaar opwerpt van bepaalde goederen tegen anderen die de zaak onder zich hebben.
(het is niet omdat ik ooit in een testament genoemd geweest ben, dat ik recht heb op informatie).

Er is wel openbaarheid voor iedereen als het gaat om onroerende goederen. U kan bij de hypotheekbewaarder mondeling vragen om een akte te mogen inzien van een onroerend goed; daarin staat hoe dat goed bij de huidige bezitter is gekomen.

En voor de roerende goederen moet U zich wenden tot de persoon die de zaak onder zich heeft; bvb. een bank, door U als eigenaar op te werpen.

Een gratis attest van erfopvolging bij de federale registratie-ontvanger kan U niet bekomen: er is immers een testament.

U kan ook, zoals Franciscus aanraadt, langsgaan bij het registratiekantoor van de woonplaats van groottante (ik wens U veel succes om uit te vissen waar dat bevoegde kantoor nu ligt) en mondeling de inlichting vragen. Met wat geluk zal men U daar meedelen dat er een recenter testament was.

U zaou ook nog het staatsblad moeten raadplegen om te zien of de nalatenschap niet onbeheerd is.

PhilBol
Topic Starter
Berichten: 4

#12 , 02 apr 2015 08:05

Dank je wel allemaal voor de inlichtingen.

Een laatste vraag: hoe kan je te weten komen hoe een bepaalde nalatenschap "afgehandeld" is?
(sorry als dit het verkeerde woord is, klinkt beetje onbeleefd)
Is dat uitsluitend via http://www.belgium.be/nl/belastingen/na" onclick="window.open(this.href);return false; ... /betaling/, of zijn er andere wegen.
De betreffende notaris verteld me dat hij net NIET kan nakijken. Klopt dat?

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#13 , 02 apr 2015 11:22

Wend u tot het Gewestelijk kantoor van Registratie, bevoegd voor de gemeente waar de overledene woonde. Meld u eer meet het testament en vraag waarom dit niet is uitgevoerd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2
Berichten: 2071

#14 , 02 apr 2015 12:14

Enkel het federaal registratiekantoor heeft de documentatie (zowel vroeger als nu).

Creatief
Berichten: 2513

#15 , 04 apr 2015 21:53

Geen enkele openbare dienst zal u inlichtingen verstrekken. Indien u vermeld werd in het testament, mogelijk als plaatsvervanger van uw moeder, dan werd u enkele weken na het overlijden door de notaris daarvan op de hoogte gesteld. Hier zijn al te veel jaartjes overheen gegaan. U bent dus geen erfgenaam en u heeft er niets mee te maken wat anderen via het testament hebben verkregen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”