Opvragen bankgegevens

VandeVlas
Topic Starter
Berichten: 7

Opvragen bankgegevens

#1 , 01 apr 2015 16:15

Overleden vader heeft bankrekeningen in Belgie.

Ik wil als erfgenaam inzage in de bankrekeningen.

Bij de ene bank krijg ik alle medewerking, een kopie van de akte van overlijden en aangifte nalatenschap was voldoende.

Een andere bank wil een verklaring van erfrecht en toestemming van de notaris en de belastingdienst.

Ik wil alleen maar inzage, geen deblokkering van de rekeningen.

Hoe kan ik de medewerking van de bank krijgen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief
Berichten: 2513

#2 , 01 apr 2015 17:05

Om de bankhistorieken op te vragen heb je een akte van bekendheid nodig of akte van erfopvolging. Zonder dit document geeft de zetel van de bank geen gegevens vrij.

Creatief
Berichten: 2513

#3 , 01 apr 2015 20:22

Extra vraag: is je moeder nog in leven?
Indien je moeder nog leeft, zal je het moeilijk krijgen om bankgegevens op te vragen.

Reclame

wolf2
Berichten: 2071

#4 , 02 apr 2015 07:31

Iedereen kan een aangifte van nalatenschap opstellen.

Gelukkig vraagt de bank dus een attest afkomstig van een overheidsambtenaar.

VandeVlas
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 02 apr 2015 16:43

Ik heb een door de notaris opgestelde aangifte van nalatenschap.
Daarin staan de erfgenamen vermeld.
Dat moet toch voldoende zijn voor de bank om mij inzage te geven in de bankrekening?

wolf2
Berichten: 2071

#6 , 03 apr 2015 11:04

De notaris heeft die aangifte niet getekend; dat ben ik vrijwel zeker.
Enkel de handtekeningen van de erfgenamen zullen daar op staan... of toch diegenen die denken dat ze de enige erfgenamen zijn.

Creatief
Berichten: 2513

#7 , 04 apr 2015 21:14

Een aangifte van nalatenschap, opgesteld door de notaris is niet voldoende om inzage te krijgen in de rekeningen.
Een aangifte van nalatenschap, is de aangifte voor de successierechten te berekenen en wordt enkel overgemaakt aan de Registratie.

Om inzage te krijgen in de rekeningen heb je een "akte van bekendheid" nodig. Deze wordt enkel afgeleverd door de notaris. Enkel de stempel en handtekening van de notaris staat hierop en dan nog een stempel van de registratie met handteken.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”