Hoe moet ik het doen

Franco6
Topic Starter
Berichten: 9

Hoe moet ik het doen

#1 , 19 feb 2015 14:08

Geachte,
Ik zou graag een testament opmaken voor mijn inboedelverdeling om als ik dood ben en geen ruzie's zou komen tussen mijn kinderen voor wie wat krijgt. Het probleem is dat ik niet weet hoe ik daar aan moet beginnen en mijn vraag is dan ook of jullie soms een voorbeeld hebben zodat ik kan zien hoe ik het moet opstellen en moeten daar wet artikels in staan????

mvg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

wolf2
Berichten: 2071

#3 , 20 feb 2015 20:27

Nee, geen enkel wetsartikel is nodig.
Hoe simpeler je het houdt, hoe beter.

Ik Jan Klaassen, geboren op 31 februari 1955 herroep alle vorige wilsbeschikkingen die ik zou hebben gemaakt.
Ik wens dat mijn vermogen verdeeld wordt onder mijn afstammelingen in de verhoudingen die de wet bepaalt, maar wens dat de volgende goederen in elk geval toevallen in het deel van elk kind op de volgende manier:
- mijn verzameling koffiemolens aan mijn zoon Piet
- mijn antieke Mercedes 500SEL aan Karel
- de 4 schilderijen van Cornelis de Vos aan Corneel.
Deze goederen worden geacht eenzelfde waarde te hebben op de dag van mijn overlijden.
Bij vooroverlijden vervalt de bepaling die op de vooroverledene betrekking had. Indien één van de goederen niet meer in mijn vermogen aanwezig zou zijn, blijven alle andere bepalingen van kracht.
Indien één van mijn afstammelingen deze verdeling of waardering zou betwisten, beperk ik zijn erfdeel tot het strikte wettelijke minimum door de anderen elk het grootst beschikbaar deel toe te kennen.
Indien al mijn afstammelingen deze verdeling of waardering zouden betwisten, stel ik aan als algemeen legataris de vzw Museum van Bonheiden.
Eigenhandig geschreven te Keerbergen op 28 december 2014 en hieronder getekend (volgt een handtekening).

De vraag is wat je wil bekomen? Testament zijn namelijk maatwerk.

Als je wil dat het ook zo uitgevoerd wordt, moet je er voor zorgen dat het testament gevonden wordt. Je mag zoveel exemplaren schrijven en uitdelen als je maar wil.

Reclame

Creatief
Berichten: 2513

#4 , 27 feb 2015 22:29

[quote="wolf2"]Deze goederen worden geacht eenzelfde waarde te hebben op de dag van mijn overlijden.
Bij vooroverlijden vervalt de bepaling die op de vooroverledene betrekking had. Indien één van de goederen niet meer in mijn vermogen aanwezig zou zijn, blijven alle andere bepalingen van kracht.
Indien één van mijn afstammelingen deze verdeling of waardering zou betwisten, beperk ik zijn erfdeel tot het strikte wettelijke minimum door de anderen elk het grootst beschikbaar deel toe te kennen.
quote]

Oei, wat een strenge ouder! :oops: Maar is wel zeer correct omschreven om ruzie te voorkomen. Ik zou er zelf niet op het gedacht komen dit neer te schrijven. Het was zelfs leuk om dit te lezen. Staan hier copyrightrechten op? :lol:

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”