teruggave na overlijden INGEWIKKELD!

reheulnick
Topic Starter
Berichten: 6

teruggave na overlijden INGEWIKKELD!

#1 , 21 nov 2014 19:17

beste,

opa en oma schenken hun boerderij en gronden aan zus1 en zus 2
blijkbaar met een clausule van teruggave, indien 1 van de 2 zussen sterft komt alles terug naar opa en oma

zus 2 betaalt zus 1 haar deel uit in geld, dus zus 2 is nu eigenaar van alles

zus 2 liet bij de oorspronkelijke schenking van oma en opa direct 25% door schenken aan elk van haar 2 kinderen = minder registratierechten te betalen blijkbaar
zus 1 heeft ook kinderen

nu is de hoofdvraag :

indien zus 1 sterft, komt haar schenkingsdeel dan terug naar oma en opa
en maken de kinderen van zus 1 dus recht op hun deel

niet te vergeten dat zus 2 zus 1 haar deel had volledig uitbetaald en een akte had laten opstellen bij de notaris hiervoor
KAN DIT ZOMAAR??? ZUS 2 HEEFT ZUS 1 TOCH UITGEKOCHT?????
onze notaris zegt dat dit zo is

het gaat zelfs verder


zus 2, die dus zus 1 heeft uitbetaald,
heeft ondertussen al 1 hectare verkocht aan een derde partij, gebuur

indien zus 1 sterft, alles teruggaat naar opa en oma
(wat niet kan volgens mij want zus 1 is uitgekocht, wat wel kan volgens onze notaris... of zo is die bewering toch )

en de kinderen van zus 1 vragen hun erfdeel van oma en opa

maar zus 2 heeft reeds 1 hectare verkocht, verliest deze koper dan zijn hectare grond???? DIT IS EEN BIJVRAAG

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 21 nov 2014 19:57

Ik vermoed dat het beding van terugkeer enkel geldt indien de kinderen zelf geen afstammelingen zouden hebben.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 21 nov 2014 20:03

Clausule van teruggave : moet dat niet zijn : Als er een vooroverlijden is van de begunstigde én als zelf geen afstammelingen nalaat.

Als in deze situatie één van de zussen zou overlijden , en de schenking zou moeten teruggaan ( in welke vorm?) ontstaat er waarschijnlijk een toestand van ongelijkheid tussen de 2 takken van erfgenamen. Die moet ooit terug vereffend worden. Dat dus de ouders-schenkers iets zouden terugvragen lijkt mij onbegonnen werk.
Nu zegt de wet wel dat eventueel de tegenwaarde (in geld) kan teruggegeven worden. Anders had bij de schenking moeten bepaald worden dat er geen verdere schenkingen of verkopen mochten gedaan worden.

De notaris moet volgens mij middelen zoeken om, in voorkomend geval, geen teruggave te laten plaatsvinden. En niet simpel zeggen : het is zo!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

reheulnick
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 21 nov 2014 21:16

en als zus 2 nu zus 1 uitgekocht heeft, wat ook gebeurd is,
en zus 1 is niet kinderloos

zien de wet de uitgekocht som dan als erfdeel gekregen van ouders-schenkers
en die som dan verdelen onder de kinderen van zus 1?

of is voor de wet het erfdeel van zus 1 nog altijd 1/2de van de boerderij
en moet dit dan op papier terugkeren via ouders-schenkers naar de kinderen van zus 1

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 21 nov 2014 21:30

en als zus 2 nu zus 1 uitgekocht heeft, wat ook gebeurd is,
en zus 1 is niet kinderloos

zien de wet de uitgekocht som dan als erfdeel gekregen van ouders-schenkers
en die som dan verdelen onder de kinderen van zus 1?

of is voor de wet het erfdeel van zus 1 nog altijd 1/2de van de boerderij
en moet dit dan op papier terugkeren via ouders-schenkers naar de kinderen van zus 1
Moeilijk te beoordelen zonder de volledige schenkingsakte te kennen.
Zoals ik reeds schreef vermoed ik dat de schenkingsakte zodanig is opgesteld dat er geen terugkeer is indien er (klein)kinderen zijn.
In dat geval erven de kinderen van de zussen gewoon van hun respectievelijke moeders (één en ander hangt dan ook nog af van hun huwelijkscontracten).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

a162378
Berichten: 118

#6 , 22 nov 2014 20:57

Ga eens bij een andere notaris langs ter info.
wij hebben een gelijkaardige problematiek ondervonden

1 van de bezochte notarissen zei dat er bij een schenking van roerend goed nooit onroerend goed dat in de plaats kwam kan terug gaan
Waarsch geldt ook t omgekeerde, weet niet zeker, gezien het onroerend goed verkocht is, zou het me vreemd lijken mocht er iets terug moeten gaan
Tenzij er nog extra clausule in de schenkingsmodaliteiten staan...

Sowieso is alle gedoe met beding van terugkeer een soep in belgie, veel notarissen verschillen van mening, de wetgeving is onduidelijk, en veel door banken opgestelde schenkingsvoorwaarden voor een beding van terugkeer zijn onwettelijk

reheulnick
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 25 nov 2014 20:17

https://www.dropbox.com/s/4ufe3n09kylik ... 0.pdf?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;


dit is het document van de notaris , de schenking van mijn opa en oma aan zus 1 en zus 2

er is aangeduid welke zinnen belangrijk zijn

weet iemand hierover nog iets?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 25 nov 2014 20:29

Ja.
Ik moet herhalen wat ik reeds heb geantwoord: aangezien er kleinkinderen zijn geldt de terugkeer mogelijks niet.

artikel 951 BW: De schenker kan ten aanzien van de geschonken goederen het recht van terugkeer bedingen, hetzij voor het geval van vooroverlijden van de begiftigde alleen, hetzij voor het geval van vooroverlijden van de begiftigde en zijn afstammelingen.

Wat staat er in de akte????
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

a162378
Berichten: 118

#9 , 25 nov 2014 21:11

Ik ben er nog steeds van overtuigd dat een beding terugkeer wel kan gelden als er afstammelingen zijn, zie artikel 911 van de vraagsteller.
Het hangt af van de formulering in de schenking.
Dat komt wel eens voor in aristocratische families.

Ik volg Roharro echter volledig dat de vraagsteller zijn schenkingsakte zal moeten posten (je kan de namen erin verbergen) eer iemand een mogelijk antwoord kan verschaffen.

Ik wil nogmaals herhalen dat er wel degelijk discussie (tussen juristen onderling) bestaat over de wettelijkheid van sommige principes en voorwaarden. De tekst die de vragensteller heeft ingescand bevat volgens mij informatie die juridisch niet altijd klopt. Revindiceren van verkochte geschonken goederen? LOL

Als je de schenkingsakte of schenkingspapierke niet hebt, vraag dan vriendelijk een kopie aan de notaris.

PS: lees ook eens artikel 38 uit http://buck.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/ ... 001_AC.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
De auteur van deze tekst stelt later in de tekst artikel 38 echter in vraag.

reheulnick
Topic Starter
Berichten: 6

#10 , 27 nov 2014 18:43

de akte kun je vinden op dropbox :


https://www.dropbox.com/s/4ufe3n09kylik" onclick="window.open(this.href);return false; ... 0.pdf?dl=0

ik vraag eens de volledige akte aan de notaris, blijkbaar is dat deel niet genoeg

a162378
Berichten: 118

#11 , 27 nov 2014 19:20

Beste ik denk dat er iets mis is met je link, je hebt hem waarschijnlijk verkeerd gekopieerd of geplakt.

reheulnick
Topic Starter
Berichten: 6

#12 , 29 nov 2014 16:33

https://www.dropbox.com/s/4ufe3n09kylik ... 0.pdf?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#13 , 29 nov 2014 17:18

Ik zie nog steeds geen akte......
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

a162378
Berichten: 118

#14 , 29 nov 2014 17:56

reheulnick, dit is inderdaad geen akte.
Heb je niet per ongeluk het verkeerde bestand gelinkt?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”