Terugvording kosten betaald tijdens leven van overledene

Mirage901
Topic Starter
Berichten: 2

Terugvording kosten betaald tijdens leven van overledene

#1 , 25 okt 2014 20:42

Geachte, mijn grootmoeder is in juni 2012 overleden. Ik ben, samen met mijn broer, mede erfgenaam gezien mijn vader reeds overleden is en het nalatenschap overdraagt op ons. Zo zijn we nog met 1 andere neef en nog 3 van de 5 overlevende zonen van mijn grootmoeder.
1 van mijn nonkels verklaart in 2004 kosten van een curator (ongeveer 6.000€) te hebben betaald voor mijn grootmoeder. Hij heeft de bankrekeninguittreksels om dit te bewijzen. 8 jaar later is mijn grootmoeder overleden. Het is dus goed mogelijk dat hij in die 8 jaar zijn geld al lang heeft teruggekregen. Maar dit is iets dat wij niet kunnen bewijzen.
Vraag 1) Bestaat er een verjaring op het terugeisen van zulke gelden uit een nalatenschap?
Vraag 2) En zelfs als dat niet zo zou zijn, kan hij dit dan alsnog uit de nalatenschap terugeisen?
Vraag 3) Onze notaris is hier allemaal heel makkelijk in en zolang de andere erfgenamen hiertegen geen gerechtelijke procedure opstarten, neemt hij deze som gewoon op in de nalatenschap en betaald mijn nonkel deze som integraal terug. Maar mag de notaris dit zomaar?
Hopelijk kan iemand mij op weg helpen?

(ter verduidelijking, hij heeft ook rusthuis onkosten betaald waar we absoluut niet moeilijk over doen en die hij inderdaad terug moet krijgen)

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding