deel van nalatenschap en opvraging ervan

jmarina
Topic Starter
Berichten: 41

deel van nalatenschap en opvraging ervan

#1 , 17 okt 2014 21:33

Beste forumleden,

Graag uw advies voor het volgende aub
moeder is overleden, vader LLE ,heeft bij testament het grootst mogelijk beschikbaar deel gekregen (1/3NE+2/3VG) mijn zus en ik elk 1/3 NE
Aangezien de verhouding tussen mij en vader & zuster niet optimaal te noemen is, en zoals de notaris zelf al aangaf "zie dat u uw deel reeds verzilverd"
is mijn vraag:
De gezinswoning: 136.500€ (vrijgesteld) niet in aanmerking genomen
onroerend: garagebox: 13.500 €
roerend: 49.951,99€

totaal van de 2 (dus zonder de gezinswoning!) = 63.451.99 €
dit gedeeld door 2 (levende echtgenoot heeft zijn deel) = 31.726€
dit gedeeld door elk 1/3= 10.575,3€

kan iemand mij een idee geven hoeveel ik aan "vruchtgebruik" op het bedrag van 10.575,3 vader is van 28/2/1934, moet uitkeren? Ik heb reeds de notaris verwittigd dat ik mijn aandeel zou willen opnemen.
Kan men na de uitbetaling van het stukje onroerend (garagebox) zonder mijn handtekening over gaan tot de verkoop ervan?

alvast bedankt voor jullie medewerking

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 17 okt 2014 21:57

Van het onroerend goed wordt de verdeling gofficieel genoteerd op het kantoor van Registratie. Daar ka niets van verkocht worden zonder uw akkoord en mits betaling van uw deel. Dats betreft dus huis plus garagebox. We spreken dus enkel over die 49951 € of eigenlijk de helft hiervan.
Heeft u al rekening gehouden met de begrafeniskosten , die van het deel van moeder moeten betaald worden.
Voor een man van 80 jaar : volgens de recentste tabellen heeft die nog een levensverwachting van 7 jaar. Om het vruchtgebruik af te kopen moet u ongeveer 15 -16 % vergoeden. Dit is een richtlijn en niet te nemen of te laten.
Een andere mogelijkheid is ook dat u dat bedrag gewoon op uw naam blokkeert bij een bank , met vruchtgebruik voor vader zodat die de rente ontvangt. Dat zal uiteindelijk goedkoper uitkomen en u bekomt , bij zijn overlijden, de gehele som. Misschien vlugger dan 7 jaar , maar ook misschien later.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Mariette
Berichten: 2507

#3 , 23 okt 2014 14:42

http://www.gendec.be/fileadmin/files/ge ... 120604.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

aan 1.5% (huidige rentevoet?) lees ik hier 10,62%

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”